Motorversenyzés
Tíz éve még kétszázas tempóval száguldott a Hungaroringen a 21-szeres magyar bajnok, Reisz János, aki a magyar motorsport nagy öregjeinek utolsó mohikánjaként méltósággal viselt nehéz időszak után 95. életévében elmotorozott közülünk.
A sportág első Janikája, majd Jani bácsija több bajnokot nevelt ki, de legnagyobb teljesítménye az 1956-os franciaországi Bol d’Or-i 24 órás motorversenygyőzelme volt.
Reisz János édesapja mellett szerette meg a műszaki dolgokat, csepeli műhelyükben varrógépeket, kerékpárokat és motorokat javítottak. Janika és bátyja olykor titokban ki is próbálta némelyiket.
Csepeli srác volt, inaskodásakor összegyűjtött pénzéből és némi hitelből az akkoriban legendás Csepel márkával kezdett motorozni. Száz köbcentis gépével 1947-ben megnyerte élete első versenyét, melyet a Tisza Kálmán tér (ma II. János Pál pápa tér) körül rendeztek. A futamon felfigyeltek rá és azonnal felvették a Csepel Motorgyár kísérleti műhelyébe tesztpilótának.
Reisz János motorjának tartozását 500 forintonként írták le, a versenyző gyorsan törlesztette a hitelt, mert a következő két évben sikeresen szerepelt csehszlovák és lengyel futamokon is, gyermeke születse után a díjkiosztón az akkoriban hiánycikkenk számító babakocsit kért.
Akkoriban életveszélyes versenygépek nyergében, különösebb biztonsági öltözet nélkül, elképesztően veszélyes utcai pályákon száguldoztak a motorosok, akikeknek olykor százezren szurkoltak a bakhátas és csak szalmabálákkal szegélyezett városligeti és népligeti futamokon.
Nagy szó volt Pannóniával gyári versenyzőnek lenni, de a Csepeli Vasasból 1949-ben mégis átigazolt a Honvédba. Nem véletlenül tette, mert Puskás Öcsihez hasonlóan őt is bevonultatták katonának, aztán behívatták a minisztériumba, ahol körbeállták és meggyőzték…
Ennek a találkozónak köszönhetően a gyöngyösi páncélos alakulattól felkerülhetett Budapestre és akkortól ütőképesebb motorokkal versenyezhetett, több Jawa után Velocetti, AJS, majd MZ gépet kapott.
Közben Reisz János bedolgozhatott a csepelieknek a Pannóniák fejlesztésénél, ehhez köthető élete legnagyobb sikere is, az 1956-os franciaországi 24 órás győzelem. Pedig a rajt előtt még megmosolyogták őt és társát, Kurucz Györgyöt, miközben levetették fejükről a parafa sisakot és adtak nekik egy korszerűbbet.
Kellett is a biztonsághoz, mert a magyar páros 101 km/órás átlagsebességgel nyert, de sokszor 160 feletti tempóval hajtották a Pannóniát Monthleryben.
Óriási diadal volt kelet-európai versenyzőként kelet-európai motorral nyerni, Reisz János és Kurucz György sikere után senki nem tudta így elnyerni az Arany sisakot.
Címlapon a motoros aranyacsapat
Reisz János sporttársa volt Puhony Nándornak és Szabó II. Lászlónak, utoljára 1970-ben állt rajthoz Monzában, aztán 1991-ig utánpótlást nevelt: a Janikából Jani bácsivá avanzsált Reisz János a Honvéd edzőjeként olyan nemzetközi bajnokokat nevelt ki, mint Drapál János, Juhos Árpád, Juhász Károly és nem utolsósorban fia, ifj. Reisz János.
2006-ban, a Bol d'Or megnyerésének ötvenedik évfordulóján a rendezők meghívására hatszázas Triumphfal motorozhatott.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!