Menetirány választók
Egyszer, még 2016 környékén, egy villanyautós felháborodva javított ki engem: az nem váltókar, hanem menetirány választó. Eleinte túlzásnak éreztem átnevezni az autó egyik legalapvetőbb alkatrészének az átnevezését, de be kellett ismernem, hogy az elektromos autókban tényleg helytállóbb elnevezés a menetirány választó, hiszen sebességi fokozat (legtöbbször) nincs, csupán azt döntjük el, hogy előre vagy hátra akarunk menni. Csak erősebb elektromos autókban jellemző, hogy van egy vagy több áttétel, hogy kevesebbet forogjon a villanymotor.
Minden a hagyományos váltókarok ellen szól manapság. Egyrészt a legtöbb gyártó kivezeti a hagyományos kéziváltókat, mert egyre kevesebben vásárolják őket, így már kevésbé éri meg őket kínálaton tartani. Aztán ott van a korábban említett villanyautózás, ami nem igényel váltást – de lassan fékezést sem, köszönhetően az egypedálos üzemmódoknak. Arról nem is beszélve, hogy egyre több autóban fly-by-wire, tehát fizikai helyett elektronikus a kapcsolat a váltó és a kapcsolója között. Ez pedig több játékosságot enged mind a mérnököknek, mind a dizájnereknek, hogy a középkonzolt több hasznos funkcióval lássák el a korábbi hatalmas váltógomb helyén.
Ugyanakkor az utóbbi években kissé elszabadultak a dolgok. Egyesek a tekerőkapcsolók mellett voksoltak, mások a gombsor mellett, míg megint más gyártók fizikai gomb nélkül, csak a kijelzőn engedik a menetirány választást. A legvadabb megoldás egyelőre a Genesistől jött, akiknél egy világító, karcolt üveg, 180-fokban forgó gömb rejti a váltót, míg a Chrysler elkövette azt a banális hibát, hogy egy hangerő állító gomb kinézető tekerőt gondoltak a váltógomb helyére, ráadásul közvetlenül a rádió tekerője mellé, ezáltal nagyon könnyen összekeverhetőek.
Ezek az új megoldások egytől egyik szörnyűek – állítom ezt úgy, hogy 10 éve vagyok autós újságíró, és volt lehetőségem számtalan megoldást próbálni. Nem hallottam még olyan felhasználót, aki elégedett lett volna a legelterjedtebb gombsoros vagy tekerős menetirány választókkal. Ugyanis azt igénylik, hogy odapillants, mielőtt választanál, ráadásul érezhetően lassabb a menetirány módsítás így, mintha egy kart szimplán előre vagy hátra tolnánk – mint régen.
Mostanra a Volkswagen is felismerte és beismerte, hogy túl sok dolgot költöztettek a digitális képernyőkre, így visszatérnek a fizikai gombokhoz, ahogy a japán és koreai gyártók is újra-újra beiktatnak fizikai gombokat olyan modelleknél, amikből már egyszer kiszedték. Ők azok a gyártók, akik hallgatnak a vásárlóikra, de nem csak rájuk, hanem az Euro NCAP-ra is, akik szerint a túlgondolt menetirány választók akár veszélyforrások is lehetnek. Erre az amerikai NHTSA is felhívja a figyelmet, kiemelve egy esetet, ahol egy Rivian R1S tulajdonos nem ismerkedett meg mélyebben autójával, és véletlenül hátramenetbe váltott, amikor szerette volna deaktiválni az adaptív tempomatot.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!