Prius

Életműdíj a Toyota Priusnak a legismertebb brit autós laptól

2023.07.07.

Az ötödik generációjánál tartó hibrid típus az autóipar elektrifikációjában játszott kulcsszerepéért kapta a 2023-as Top Gear Electric Awards különdíját.

A brit magazin a teljes Prius modellcsaládot díjazta, méltatva a hibridmodell generációinak megbízhatóságát és hosszú élettartamát. „Évek és kilométerek telnek el, és a Prius nem akar lerobbanni. Megbízhatósága és tartóssága legendás, ami még lenyűgözőbb, ha figyelembe vesszük az akkumulátorok jelenlétét és az egész konstrukció összetettségét" – hangzott el a Top Gear Electric Awards 2023-as díjátadóján.

A Toyota már az 1960-as évek óta fejlesztette a hibrid hajtását, jóval azelőtt, hogy a környezetvédelem kérdései globálisan nagy jelentőséggel bírtak volna, és az üvegházhatású gázok csökkentését célzó jogszabályokat bevezették volna. A Prius első generációja 1997-ben jelent meg a japán piacon, aztán az ezredforduló után az egész világon elérhetővé vált. Ez volt az első sorozatgyártású hibrid autó, közel hatéves életciklusa alatt 127 ezer fogyott belőle.

A Prius a piacon kapható többi autóval ellentétben automatikusan váltott a benzines és az elektromos motorok között, vagy használta őket kombinálva, hogy a leghatékonyabb működést és a legalacsonyabb fogyasztást, károsanyag-kibocsátást érje el. Teljes hibridként képes volt rövid távokon csak az elektromos motorját használni, nulla üzemanyag-fogyasztással.

Az igazi eladási sikert azonban a következő generációk hozták, mert nem csak a dizájn és a helykínálat, de a teljesítmény és a fogyasztás is minden nemzedékkel jelentősen fejlődött (a megbízhatósággal már az elején sem volt gond, az első Prius-nemzedék volt az első autó Európában, amelyet 5 év/100 000 km garanciával értékesítettek). A 2003-ban érkezett, közel 1,2 millió példányban értékesített második generációs Prius az igen áramvonalas (0,26-os alaktényezőjű) és modern formájú ferdehátú karosszériájáról, valamint a világ első elektromos klímakompresszoráról vált ismertté. A fogyasztása 15 százalékkal mérséklődött elődjéhez képest, mindössze 4,3 liter/100 km-re.

A 2009-ben bemutatott, a taxisok körében máig igen népszerű harmadik generáció küldetése az volt, hogy a hibridhajtást még inkább mainstreammé tegye. A teljesítmény egyharmaddal nagyobb volt, mint az első generáció esetében, miközben a fogyasztás 23 százalékkal javult, és a CO2-kibocsátás először ment 100 g/km alá. Könnyen vezethető és praktikus volt, még áramvonalasabb karosszériája a második generáció dizájnjának logikus továbbgondolásából született. A harmadik nemzedék ezen kívül az 1,8 literesre növelt, szíjak nélküli benzinmotorjáról (már a vízpumpa is elektromos volt), az új plug-in hibrid változatáról, a választható vezetési üzemmódjairól és a környezetbarát anyagokból épített belső teréről volt híres.

A 2015-ben érkezett a negyedik generáció a Toyoták közül elsőként kapta meg a globális TNGA platformot (Toyota New Global Architecture), amely merevebb szerkezetével, alacsonyabb súlypontjával, és az immár hátul is független, többlengőkaros futóművével korábban nem látott szintre emelte a Prius vezethetőségét és úttartását. Emellett a negyedik generáció még a szokatlanul merész dizájnjáról, a konvencionálisabb formájú plug-in hibrid változatáról, valamint az opciósan választható elektronikus összkerékhajtásáról vált ismertté.

26 év alatt több mint 5 millió Prius fogyott a világon, de ez a szám jóval magasabb is lehetne, ha 2010 óta a Toyota a típus bevált hajtásláncát nem építette volna bele az Auris/Corolla, illetve a Lexus CT modellekbe is. Öntöltő hibrid hajtású Toyotákból így bő negyedszázad alatt már több mint 20 millió készül a világon.

A Top Gear azt ismerte el az életműdíjjal, hogy a Prius hajtása volt az előfutára azoknak a hibrid technológiáknak, amelyeket ma már a Toyota teljes autóválasztékában – a Yaristól a crossovereken és kompakt autókon át egészen a bivalyerős Lexusokig – használnak. 2022-ben a Corolla Cross modellben debütált az öntöltő hibridhajtás ötödik generációja, amely nemcsak takarékosabb, de erősebb is, és még jobb vezetési élményt nyújt.

A Prius egyben a Toyota azon stratégiájának kezdetét is jelentette, amelynek célja az volt, hogy a márka a világ minden táján alacsony és zéró károsanyag-kibocsátású járműveket kínáljon az autósoknak, a létező összes fajta hajtáslánc-technológiával. Jelenleg több mint 60 modellből áll a Toyota kínálata, köztük hibridekből, plug-in hibridekből, valamint akkumulátoros és hidrogénnel működő, tüzelőanyag-cellás elektromos autókból. A Toyota a becslése szerint az összes villamosított autójával már több mint 160 millió tonna CO2-től óvta meg a Föld légkörét.

A Prius ötödik generációja

Az európai, köztük a magyar Toyota-kereskedésekben nemrég jelent meg a Prius ötödik generációja, amely gazdaságos és dinamikus plug-in hibrid hajtásával kiemelkedik a Toyota hibridek kínálatából. A sportos sziluettel rendelkező ferdehátú új hajtáslánca 223 lóerőt teljesít, a kocsi 6,7 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, elektromos üzemmódban pedig már több mint 70 km-t képes megtenni egy töltéssel. A nagy hatótávolság többek között az új, 13,6 kWh-s lítium-ion akkumulátornak köszönhető, amely 4 óra alatt feltölthető. De akkor sincs gond, ha nincs lehetőség a töltésre, mert ilyenkor a Prius hajtása hatékony öntöltő hibridként működik. Az új Prius három változatban kapható Magyarországon. A Comfort ára 18 500 000, a Prestige-é 19 450 000, a csúcs Executive változaté pedig 21 900 000 forint.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.11
Az Egri Járási Ügyészség vádat emelt egy férfi ellen, aki ittasan vezetve egy bejárati kapu....
2025.01.11
Három speciális kivitellel és egy kulcsfontosságú alkatrészpiaci fejlesztéssel bővíti a GR Yaris....
2025.01.11
A villanyautópiac fejlődése Németországban tavaly elmaradt a várakozásoktól. A szövetségi gépjármű-....
2025.01.11
Andy Cowell lett az átszervezett istálló új vezetője. ..
2025.01.11
A 2025-ös verseny első hetén csak Hiluxok nyertek szelektív szakaszokat. A Toyota dél-afrikai....
2025.01.11
Több tízezer Volkswagent és Skodát hívnak vissza Oroszországban azzal az indokkal, hogy az....
2025.01.10
A Datahouse adatai szerint 2024-ben 146 ezer 393 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2025.01.10
Három speciális kivitellel és egy kulcsfontosságú alkatrészpiaci fejlesztéssel bővíti a GR Yaris....
2025.01.10
Meghúzta a kocsija oldalát? Vagy valaki pusztán „brahiból” összekarcolta az autóját egy kulccsal?....
2025.01.10
Egy moldovai állampolgárságú férfit gyanúsít a rendőrség annak a vasárnapi balesetnek az okozásával....