+

Elérhet valamit az EU a Kínára kivetett vámokkal?

2024.07.19.

Az Európai Bizottság megerősítette, hogy a korábban ideiglenesként bejelentett vámokat megerősítették, így - márkától függően - a kínai gyártású BEV-ek behozatalára 17% és 38% közötti kiegészítő vámot vetnek ki.

Az Európai Bizottság nemrég azzal sokkolta Kínát azzal, hogy július 4-től kezdődően akár 38,1 százalékos vámot vethet ki az elektromos járművek importjára. Ez a vártnál sokkal magasabb szint, ami kereskedelmi háború veszélyét hordozza magában egy olyan időszakban, amikor Európában nagy a politikai bizonytalanság.

A hónapokig tartó vizsgálat után bevezetett ideiglenes vámok azonnali felháborodást váltottak ki Pekingből, amely máris megtorlással fenyegette az európai gazdákat és repülőgépgyártókat, valamint dömpingellenes vizsgálatot indított a francia szeszipar ellen. Elsősorban a francia brandy italokat célozták, aminek szimbolikus jelentősége egyértelmű, nyilván részben üzenet a vámokat leginkább támogató Macron elnök számára.

A 38,1 százalékos vám a legmagasabb verzió, azok a gyártók, amelyek együttműködnek az EU vizsgálatával, alacsonyabb tarifát is kaphatnak. A BYD modelljei például 17,4 százalékos vámot kapnak, a Geely 20 százalékot, míg az SAIC a legmagasabbat, 38,1 százalékot. Ezeket a gyártókat az Európai Bizottság az év elején vizsgálta, bár nem nyújtottak be annyi információt, amennyit Brüsszel remélt.

Az EU már most is 10 százalékos vámot alkalmaz minden külföldi gyártású járműre, szemben Kína 15 százalékos szintjével. A szerdán bejelentett vámok erre jönnek rá, így a legmagasabb szinten közelítik az 50 százalékot.

Azok a gyártók, akik nem kaptak ellenőrzést és nem szolgáltattak információt, a legmagasabb, 38,1 százalékos vámot fizetik. Az együttműködő cégek 21 százalékos vámot kapnak. A Tesla, amely nem esett át ellenőrzésen, még lehetőséget kap adatokat szolgáltatni, és alacsonyabb vámot kaphat.

Persze nem kell félteni a kínaiakat, például a BYD Dolphin legolcsóbb változata nagyjából 30.000 euróba kerül Európában, ugyanakkor egy Dolphin  99 800 jüanba (körülbelül 12 600 euró) kerül Kínában. Még a szigorúbb brit és európai szabályozás miatti extra költségek figyelembevételével is jelentős mozgástér marad a vámok elnyelésére.

És persze itt jön képbe a tervezett magyarországi autógyár, ami rajtunk keresztül vámmentesen exportálhatna az EU-ba, és egy vezető a múlt héten kijelentette, hogy a BYD elkötelezett egy második gyár építése mellett.

A vámok bevezetését persze nem mindenki támogatja, például a német autóipar ellenzi azt, ugyanis számukra az egyik legfontosabb piac Kína, így ha a kínaiak visszavágnának valamilyen módon, azzal a németek járnának rosszul.



Szintén ellenzi a vámok bevezetését Magyarország, de jelenlegi állás szerint ez kevés lehet és reális a vámok bevezetése a kínai autóipar számára.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.15
Halálra gázolt a villamos egy férfit keddről szerdára virradó éjszaka a IX. kerületi Gubacsi úton,....
2025.01.15
10 éves Sportage kulcsa került a karácsonyfa alá   ..
2025.01.15
2025-ben a Renault 5 E-Tech electric és az Alpine A290 lett az Év Autója. Az eredményt az európai....
2025.01.15
Gőzerővel zajlik a Forma–1-es versenypályánk megújulása. A Hungaroring a napokban helyzetjelentést....
2025.01.15
Összeütközött két személyautó és egy kisbusz Székesfehérváron, a Kadocsa utcában, azaz a 7-es főút....
2025.01.15
Spanyolországban 1 millió autót adtak el 2024-ben, amivel a piac visszaállt a Covid előtti szintre....
2025.01.15
A viadal honlapja szerint Dalin 64 nap 19 óra 22 perc 49 másodperc alatt hajózta körbe a bolygót,....
2025.01.14
Az elmúlt héten a megengedett sebességhatárokat regisztráltan 1242-en lépték át Bács-Kiskun....
2025.01.14
Jogászként végzett, majd a külkereskedelemben dolgozott és részese volt az újkori magyar....
2025.01.14
A közúti biztonságot, a közlekedési hálózatok hatékonyságát, valamint a balesetek és a forgalmi....