e-mobilitás
Szerző: Heimer György
Miközben a Ford és a Ferrari párharcáról szóló Aszfalt királyai című film ezekben a hetekben debütált a hazai mozikban, november 18-án, a Los Angeles-i autó kiállításon világra szóló hírveréssel bemutatkozott a Ford Mustang Mach E. Az Aszfalt királyai játékfilm, de van valóságmagja. A hollywoodi mozi – bravúros autóversenyzési jelenetekkel és persze szívfacsaróan – még a kilencszázhatvanas évek sportautós világába repít vissza. Elmeséli, hogy akkortájt a Ford égisze alatt egy sportkocsi-fejlesztő mérnök és pilótája milyen erőfeszítések árán fejlesztette ki a GT40 jelű szuperverdát és kőrözték le a verhetetlennek hitt Ferrarit a 24-órás Le Mans-i autós viadalon.
A küzdelem valójában akkor is a gyilkos üzleti versenyről, a profitokról szólt, és most félévszázaddal később a Mustang Mach-E piacra dobásával a Ford újabb dicsőségre készül ezúttal az elektromos autók piaci arénájában. A tisztán elektromos meghajtású Mustang legföljebb csak a kultikus V8-as előd nevében azonos: afféle marketingfogás, hogy ezzel is segítsen válaszolni a Tesla kihívására. Az e-Mustang valójában egy ötszemélyes suv, a ma elérhető korszerű villanyos, digitális járműtechnikákkal. Mint ahogy a Ford brosúrája írja, „a 2020 végén megjelenő, állandó mágneses elektromotorokkal hajtott kocsi vásárlói normál és kibővített akkumulátor-kapacitások, illetve első- és összkerékhajtású kivitelek közül választhatnak. A jármű nagyobb teljesítményű változata akár 600 kilométer megtételére is képes (WLTP szabvány szerint). A nagyobb akkumulátor kapacitású és összkerékhajtású kivitel tervezett teljesítménye 337 lóerő (248 kW), forgatónyomatéka pedig 565 Nm. A Ford emellett egy különlegesen nagy teljesítményű modellt is kínál majd. A 465 lóerős (342kW) GT változat állórajttal kevesebb, mint 5 másodperc alatt gyorsul fel a 100 km/óra sebességre.”
E ponton érdemes megjegyezni, hogy a Ford magyarországi importőre már feltette eladási listájára a Mustang egyes típusainak részletekbe menő specifikációját (www.ford.hu), jóllehet árusítása legkorábban 2021 elején kezdődhet.
Mindenesetre az első műszaki ismertetőkből ítélve a Ford fejlesztői minden tudásukat beleadták, hogy a konkurensek, mindenekelőtt az Audi E-Tron, a Jaguar I-Pace és a Tesla 3 típusaival lépést tartsanak. A bődületes teljesítményű elektromotorokon túl ezt illusztrálja az e-Mustangban debütáló újgenerációs SYNC kommunikációs és szórakoztató rendszer táblaméretű, 15,5 colos képernyője, amely többi között felhő alapú kapcsolatokat, beszélgetős stílusú hangvezérlést kínál. Mindemellett a jármű a digitális „over-the-air” frissítésekkel tovább fejleszthető, így a jármű teljesítménye – távolból, szoftveres úton – újra javítható. Újdonságnak számít az ajtónyitást és a motorindítást megkönnyítő „telefonos kulcstechnológia”. Bluetooth használatával a jármű azonosítja a tulajdonos okostelefonját, az ajtón kipattint egy kis kilincsszerűséget, vagyis az autósnak nem is kell előhalásznia, nyomogatni távbeszélőjét a beszálláshoz, illetve a kocsi elindításához.
Miután az elektromotor(ok) és a lítium-ion akkupakk a tengelyek mentén, illetve kocsi fenékvázában kapott helyet, öt személy számára kényelmes utas- és csomagteret sikerült kialakítani. A csomagtartó 402 literes (a hátsó üléstámlák ledöntésével 1420 liter), de emellett elől, a motortér hagyományos helyén egy 100 literes tároló rekesz is található. Ami az e-autók fontos alapkérdését, az akkutöltés lehetőségeit illeti, a Ford azt álltja, hogy az e-Mustanghoz kínált otthoni fali doboza ötször akkora töltőkapacitású, mint a háztartási konnektorok. Az amerikai multi ugyanakkor itt Európában is nagy súlyt helyez a nyilvános töltőpontok minél könnyebb elérésre. Az úgynevezett FordPass Connect fedélzeti névre keresztelt modem révén az ügyfelek 21 európai országban, 125 ezer töltőponton „tankolhatnak”. Emellett a Ford részese az Ionity hálózatnak (amely több más márkával együtt 400 nagyteljesítményű töltőállomás kiépítését tervezi 2020-ig a legfontosabb európai autópályák mentén), így tíz perc alatt akár 93 kilométerre elegendő szufla is betölthető egy musztangos akkucsomagjába. A normál akkumulátoros modellváltozat 10 százalékos feltöltöttsége 38 perc alatt 80 százalékra nyomható fel egy egyenáramú gyorstöltő állomáson – jegyzi meg a Ford ismertetője.
Az elektromos Mustangoknak még nincs hivatalos forintára, bár a magyar Ford-honlapon az állami kedvezmény igénybevételének lehetőségét már beígérték. Egyes sajtóbeszámolók szerint az európai (alap)ár 18 millió forint körül alakulhat. A C.net portál (www.c.net.com), amely technikai szempontból is részletekbe menően összeveti a Mustang Mach-E paramétereit a konkurensekkel 40-50 ezer dollárra taksálja az amerikai árat szemben a Tesla Model 39 490 dollárjával. Vajon most is tudnak majd nyerni, mint annak idején a Ferrarival szemben?