BMW

Elektromos hajtás egy összkerekes BMW-ben: BMW Concept5 X5 eDrive

2013.08.22.

Az új BMW X5 új magasságokba emeli a luxusszínvonalú Sports Activity Vehicle (SAV) modellek gazdaságosságát. A 2013-as Frankfurti Autószalonon bemutatkozó újdonsága a következő céltudatos lépést jelenti a SAV-szegmens iránymutató takarékossága felé.

A BMW Concept X5 eDrive a vezetés az xDrive intelligens összkerékhajtás kínálta karakteres élvezetét és a sokoldalúan kihasználható beltér előnyeit plug-in hajtásrendszerrel kombinálja. Innovatív BMW eDrive technikája a márkára jellemző sportosságról gondoskodik, miközben 120 kilométer/órás tempóig akár 30 kilométeren át is lehetővé teszi a tisztán elektromos közlekedést, az EU-tesztciklus során pedig mindössze 3,8 liter átlagfogyasztást produkált 100 kilométerenként.

A tanulmánymodell BMW eDrive hajtásrendszere egy BMW TwinPower Turbo technikával működő, négyhengeres belsőégésű motorból és egy, szintén a BMW csoport saját fejlesztéseként készült elektromos motorból épül fel. A 70 kW/95 LE teljesítményű elektromos gépet magasfeszültségű lítiumion-akkumulátor látja el energiával, amely egyszerűen a háztartási elektromos hálózatról is feltölthető, s akár 30 kilométeres távon is lehetővé teszi a károsanyag-mentes helyi közlekedést.

A BMW Concept X5 eDrive számára készült magasfeszültségű akkumulátor ütközésbiztonsági szempontból jól védett pozícióban, a csomagtér-padlózat alatt működik, így a csomagtartó eredeti térfogata szinte korlátozás nélkül rendelkezésre áll.

Igény szerint és a pillanatnyi menethelyzet függvényében háromféle üzemmód választható: intelligens hibridhajtás a sportosság és a gazdaságosság optimális arányával, tisztán elektromos, így teljes mértékben károsanyag-kibocsátás nélküli közlekedés, valamint az akkumulátor aktuális töltöttségi állapotát megőrző „Safe Battery” módusz.

A BMW Concept X5 eDrive iránymutató karakterét dizájnja diszkrét és precíz stílusjegyei is kihangsúlyozzák. A „Silverflake metál” külső szín igényes kontrasztjaként a BMW-vesék lamellái, a légbeömlő nyílások bordái és a hátsó lökhárító betétjei a kifejezetten a BMW i márka számára kifejlesztett „BMW i kék” árnyalatúak. A BMW Concept X5 eDrive mindemellett specifikus kivitelű tetősínekkel, a töltési folyamat alatt megvilágított kábelcsatlakozóval, illetve 21 col peremátmérőjű, aerodinamikailag továbbfejlesztett, exkluzív könnyűfém keréktárcsákkal készült.

BMW eDrive hajtásrendszer Sports Activity Vehicle modellben: kiemelkedő gazdaságosság és a vezetés karakteres élménye intelligens hibridtechnikával

A hajtásrendszer elektromossá alakításával a BMW különösen jelentős lehetőségeket tár fel az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás mérséklésének terén. Az e célra a BMW csoport saját fejlesztéseként született BMW eDrive technika minden esetben az adott járműkoncepcióra adaptált változatában állhat rendelkezésre. Az idei frankfurti szalon alkalmával ünnepli világpremierjét a BMW csoport első tisztán elektromos hajtású sorozatgyártású modellje, a BMW i3. Ezzel párhuzamosan a BMW Concept X5 eDrive formájában – a 2012-ben bemutatott BMW Concept Active Tourer után – immár a második BMW eDrive hajtású, hálózatról tölthető hibridmodellt is megtekintheti a közönség.

Első ízben jelenik meg a BMW eDrive technika és a BMW xDrive intelligens összkerékhajtás kombinációja. A BMW Concept X5 eDrive kiváló menettulajdonságokkal szolgál, ami az első és a hátsó kerekek közötti elektronikus szabályzású és teljes mértékben variálható nyomatékelosztásnak köszönhető.

Az elektromos gép, a belsőégésű motor vagy mindkettő közös teljesítménye az éppen választott üzemmódtól függetlenül mindenkor gyorsan és precízen oda irányítható, ahol a leghatékonyabban alakulhat vonóerővé. A SAV-modellekhez illő kvalitások – mindenfajta időjárási és útviszonyok közepette is megbízható vonóerő-átadás és magas fokú menetstabilitás, valamint a dinamikus kanyarvételek során is fokozott agilitás – így különösen gazdaságos módon valósíthatók meg. A BMW Concept X5 eDrive éppoly sokoldalú, mint sportos képességeihez az EU-tesztciklus során felvett, 100 kilométerenként mindössze 3,8 literes átlagfogyasztás, és kilométerenként 90 gramm alatti széndioxid-kibocsátás párosul.

A BMW Concept X5 eDrive modellben elektromos motor fokozza tovább a vezetés élvezetét és gazdaságosságát, amely 70 kW/95 LE teljesítményével és az elektromos gépekre jellemzően már indulástól magas forgatónyomaték-szintjével karakteresen közvetlen vonóerőt biztosít. A BMW csoport által kifejlesztett elektromos szinkronmotor egészen a magas terhelési tartományokig folyamatos teljesítmény-leadással szolgál, optimális saját tömeg mellett. Az elektromos gép önmagában 120 kilométer/óra csúcssebességet biztosít a BMW Concept X5 eDrive számára, gyorsításkor és a dinamikus manőverek során pedig hatékonyan támogatja a belsőégésű motort (boost). A Concept X5 eDrive álló helyzetből 7,0 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra.

ECO PRO üzemmód és tisztán elektromos hajtás: gazdaságosság igény szerint

A BMW aktuális sorozatgyártású modelljeihez hasonlóan a BMW Concept X5 eDrive is kínálja az úgynevezett „élménykapcsolóval” (Driving Experience Control) aktiválható ECO PRO üzemmódot, amely különösen takarékos autózást tesz lehetővé. Ez a jármű indításakor önműködően választott menetprogram intelligens hibridfunkcióival tűnik ki. Az energiamenedzsment-rendszer a pillanatnyi menethelyzet függvényében a belsőégésű motor és az elektromos hajtás leghatékonyabb együttműködésére összpontosít.

A navigációs rendszerrel együttműködve hibrid-specifikus, egyfajta előrelátó vezetést segítő asszisztensfunkció is rendelkezésre áll, amely az útvonal tulajdonságait, a sebességkorlátozásokat és a választott üzemmódot is tekintetben veszi.

A vezető mindezeken túl a tisztán elektromos hajtás mellett is dönthet. Teljesen feltöltött akkumulátorral akár 30 kilométert tehet meg így, azaz helyi károsanyag-kibocsátás nélkül. Ugyancsak választható üzemmód a „Safe Battery”, amellyel megőrizhető az akkumulátor töltöttségi szintje, például ha a vezető egy hosszabb utazás egy-egy városi szakaszát tisztán elektromos hajtással kívánja megtenni.

Mindennapos használhatóság: rugalmas töltési lehetőségek és praktikus alkalmazás

Annak érdekében, hogy a lehető legszélesebb körben kiaknázhatóvá váljanak elektromos hajtásrendszere gazdaságossági előnyei, a BMW Concept X5 eDrive plug-in hibridmodellként készült. Magasfeszültségű töltéstárolója a háztartási elektromos hálózatról, nagyobb áramerősségekre is alkalmas falitöltőről (Wallbox) és a nyilvános állomásokon egyaránt feltölthető. Az energiaforrásokkal szembeni rugalmasságot az autóhoz mellékelt töltőkábel segíti, amely a csomagtartóban, a sík padlózat alatt található. Egy szinttel lejjebb kapott helyet az akkumulátor, amely így alig korlátozza a rakodótérfogatot. A csomagtér így két nagy utazóbőrönd, vagy négy 46 colos golftáska számára is elegendő helyet kínál. Az egyebek mellett a 40:20:40 arányban osztva lehajtható hátsó üléstámlának köszönhető magas fokú variálhatóság így éppúgy megmarad, mint a SAV-modell akár öt személy számára nyújtott bőséges térkínálata és színvonalas kényelme. 

Intelligens hálózatok a még magasabb fokú hatékonyság érdekében

A BMW ConnectedDrive különböző innovatív funkciói a tisztán elektromos hajtás minél gyakoribb alkalmazására irányuló mobilitás terv készítésében is hasznosnak bizonyulnak. A BMW Concept X5 eDrive pillanatnyi elektromos hatótávja ennek megfelelően konkrét számértékként is rendelkezésre áll. A hatótáv dinamikus kijelzője az intelligens hálózati kapcsolatok segítségével folyamatosan tekintetbe veszi a hatótáv alakulása szempontjából releváns paramétereket, mint például a forgalmi helyzet, a választott útvonal jellemzői és a vezetési stílus.

Aktív útvonalvezetés mellett a navigációs térképről kiválasztott nevezetes pontokhoz (point-of-interest) a nyilvános töltőállomások adatai társulnak. A vezető ekkor egyaránt megjelenítheti a választott útvonal mentén, illetve az úti cél környékén található töltőállomásokat.

A rendszer emellett az akkumulátor teljes töltéséhez szükséges időtartamról is tájékoztatja, de akár okostelefonjára is lehívhatja az akkumulátor töltöttségi állapotára és a tisztán elektromos hatótávra vonatkozó információkat. A BMW ConnectedDrive kifejezetten az elektromos mobilitás számára kifejlesztett Remote App alkalmazásával a töltési folyamat is vezérelhető mobiltelefonról. Mindemellett az áramellátásra kapcsolt jármű is igény szerint programozható, már az induláskor kellemes belső klíma érdekében akár a távolból aktiválva a fűtést és légkondicionáló berendezést

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.11
Az első vidéki trolibuszjárat Szegeden indult 1979. április 29-én. A 45 éves évfordulón újra 2....
2024.05.11
Idén egy szavazás keretei között a lakosság arról dönthet, melyik városban alakítsanak „okossá”....
2024.05.11
A közlekedési kultúra napján a 75 éves kelenföldi autóbuszgarázs nyitja meg kapuit a látogatók....
2024.05.11
Kínában 1,55 millió új személyautót értékesítettek áprilisban, 9,6 százalékkal kevesebbet az előző....
2024.05.11
Zolder, Mugello, Assen, Spa, Oschersleben, Portimao, Hungaroring és Silverstone.  ..
2024.05.11
Az új közlekedési szabályrendszer fokozottabb védelmet nyújt majd a közlekedés legvédtelenebb....
2024.05.11
Május 11. a biztonságtudatosan, környezettudatosan, udvariasan közlekedő emberek ünnepnapja. ..
2024.05.11
Összehangolt közlekedésrendészeti akciót tart a rendőrség, amely elsősorban a tehergépjárművek és....
2024.05.11
Fedélzeti kamera buktatta le a budapesti személyszállító kisiparost, akinek jó lenne, ha elvennék....
2024.05.11
A Liget Budapest Projekt részeként megújult a KRESZ-park és környezete a Városligetben. A....