földi kiszolgáló

Elektromos autóra válthatnak Ferihegyen

2015.09.08.

Akár több száz járművet cserélhetnek elektromos meghajtásúra a Budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, ha a közelmúltban forgalomba állított Smart Electric Drive üzemeltetése során igazolja a feltételezett előnyöket – mondta lapunknak a Budapest Airport szóvivője.

A repülőtér ideális környezet elektromos járműpark üzemeltetésére: viszonylag rövid távolságokat kell megtenni, ahol a belső égésű motorral szerelt járművek eleve kevésbé gazdaságosan működtethetők. Az elektromos autó működése során nem bocsát ki szén-dioxidot, ám figyelembe kell venni, hogy a hazai erőművek által termelt elektromos áram hajtja, de még így is jóval alatta marad egy modern dízelmotor kibocsátásának – mondta el lapunk kérdésére Hardy Mihály. A repülőtér-üzemeltető cég kommunikációs vezetője szerint folyamatosan gyűjtik a tapasztalatokat az elektromos autóról, hogy kiderüljön, a gyakorlatban mennyivel kedvezőbb a fenntartása egy hagyományos belső égésű motorral szerelt járműhöz képest. Ha igazolja a feltételezett jó tulajdonságokat, akkor a reptéren működő mintegy kétszáz cégnek is ajánlják a használatát – mondta Hardy Mihály.

Az első... nem, nem fecske, Smart!

Szakértők szerint a repülőgépek földi kiszolgálása során olyan célgépeket kell alkalmazni, amelyek egyaránt képesek repülőgép-utaslépcső vontatásra, poggyászok, légiáru-konténerek, paletták mozgatására és akár kisebb-közepes méretű, de akár 76 tonnás repülőgépek vontatására is. Emellett alkalmazhatók elektromos gépek speciális futószalag-felépítménnyel a repülőgépek csomagtereinek be- és kirakodására, a gépek személyzetének, a földi kiszolgáló személyzetnek a reptéren belüli szállítására.

A repülőtéren zárt rendszerben, mintegy „telephelyen belül” kell a kiszolgáló eszközöket valamint poggyászokat és légiárut mozgatni. Az igénybevétel ugyan erős, de a járművek soha nem kerülnek távol a töltőállomástól, ezért nem okoz gondot a töltés az üzemeltetés során.

Felszállópályán az elektromos hajtás

Elektromos hajtású járművek használatával jelentős megtakarításokat lehet elérni az üzemanyag-felhasználás terén is. Emellett a járművek karbantartás-igénye és üzemeltetési költsége lényegesen alacsonyabb a hagyományosakénál. Az elektromos meghajtásúak ugyanis sokkal egyszerűbb elv alapján működnek, kevesebb a mozgóalkatrész, sokkal kisebb a meghibásodás valószínűsége. Mindez azt eredményezi, vélik szakértők, hogy ha a beszerzési áruk magasabb is, a teljes életciklusukra vetített költségeik kedvezőbbek a dízel járművekénél.

Jámbor Gyula

Megjelent a Magyar Idők 2015. szeptember 4. számában

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.30
Több tölthető hibrid után hosszabb távon is kipróbálhattam egy tisztán elektromos autót – a....
2024.04.30
-  A Trevelin Holding és a Mol tulajdonában lévő Mol Vagyonkezelő Kft. megvette a Waberer's....
2024.04.30
- Május elsején a vonatok az ünnepnapi menetrend szerint közlekednek, másnap már a megszokott....
2024.04.30
Az Audi megteszi a következő lépést a vertikális integráció terén, és új helyszínt talál az....
2024.04.30
Felborult egy mélyhűtött élelmiszert szállító kamion kedden éjjel az M3-as autópálya 141-es....
2024.04.30
A bpiautosok.hu oldal olvasójának fedélzeti kamerája rögzítette a nem mindennapi felvételt még....
2024.04.29
Ez az érzékelő hiánycikk, sokszor rossz és nagyon drága. ..
2024.04.29
„Bemértek vagy nem?” – eloszlatjuk a dilemmát.   ..
2024.04.29
Összeütközött két autó az M3-as fővárosi szakaszán - írja hétfő délután a Katasztrófavédelem.  ..
2024.04.29
A Hyundai Motor Group átlépte a 10 millió globális csatlakoztatott autós szolgáltatási előfizető....