Stellantis
A Stellantis körül csak nem akar elülni a por és kátyúból kátyúba gurul bele a konszern kocsija. Az elmúlt hetekben derült ki, hogy új vezérigazgatót keresnek Carlos Tavares helyére, úgy, hogy a portugál CEO-nak 2026-ig tart a szerződése. Az ujjmutogatás pedig csak ezután kezdődött. Rengetegen Tavarest okolták a Stellantis eladásainak visszaeséséért, ő pedig visszatámadott. Azt mondta, hogy a Maserati a marketing miatt teljesít rosszul, és minden kevésbé jól teljesítő márka is arra számíthat, hogy kevesebb forrást kap a cégen belül; az Alfa Romeo például csak egyetlen felszereltségi szinttel fogja kínálni modelljeit. Az eladatlan autók csak fogják a port.
A Stellantis raktáraiban akár több, mint egy évig állnak az újonnan gyártott autók.
Az Egyesült Államokban például 16 százalékot estek a Stellantis eladásai az év első felében, a tavalyi, hasonló időszakhoz viszonyítva. Júniusig 8 százalékot esett a Chrysler, 9-et a Jeep, 16-ot a Dodge és 26 százalékot a Ram. A Stellantis korábban is beszélt arról, hogy limitálják a raktáraik kapacitását az Államokban. 2025 első negyedére ez a szám 330 ezer legyártott és elraktározott modell lesz. Nemrég viszont azt mondták, ezt a számot még az idei év végéig akarják elérni.
Akciókkal. Bármilyen modell, amelyik raktárról elvihető, olcsóbb lesz. Nem csak a 2024-es, de akármelyik évjáratú modellek, mivel a cég bevallotta, hogy egy bizonyos számú régebbi modell is áll a szalonok hátsó termeiben. A 2024-es év második felében 200 ezerrel kevesebb autót akar összesen a viszonteladóknak küldeni a cég, mint egy évvel ezelőtt. És mi ezért a felelős? A Stellantis – a világ negyedik legnagyobb autógyártója – szerint egyszerűen „értékcsökkenés [történt] a globális ipar visszaesése közepette”, de azt is hozzátették a sajtótájékoztatójukon, hogy a kínai gyártók térhódítása sem elhanyagolható ok.
A CarEdge egyik elemzése szerint az Alfa Romeo Giulia a leglassabban eladható autó az Egyesült Államok piacán, az átlagos raktárban állást tekintve. 617 nap alatt adnak el átlagosan egy Giuliát, de más Stellantis-modellek is elöl vannak ezen a listán. A Stelvio áll a harmadik helyen, átlagos 456 nappal és a Fiat 500e a negyedik, 454 nappal. A Jeep két és a Dodge egyik modellje is az első tízben van.
Rajtuk kívül a Mini egyik kivitele, a Mercedes-Benz GLC, a Hyundai Kona elektromos verziója és az Audi RS e-tron GT szerepel még a lista tetején, azaz mind külföldi modellek, az amerikai Nagy Hármas másik két tagjának, a Fordnak és a General Motorsnak nincsen autója. Egyébként az is érdekes, hogy a leggyorsabban fogyó tíz autó majdnem mindegyike a Toyota cégcsoporté, egyetlen kivétellel, mivel az a Honda Civic. Sajnos európai adatokat nem lehet találni hasonló témában és ez a néhány példa sem feltétlen mérvadó, de tekintve, hogy egy új Toyota Corolla átlagosan 20 nap alatt talál gazdát, a 400 feletti napok elég zavarbaejtőek, főleg, hogy belpiacról beszélünk a részben amerikai gyártó esetében.
A Stellantis 2024-es működtetési összegei sem olyan jók, mint azt előre várták. A haszonkulcs a tavalyi, kétszámjegyű számról 5,5 és 7 százalék közé esett, az ipari cashflow, vagyis a pénzáramlás pedig mínusz 5 és 10 milliárd euró közé esik.
A Jeep kifutó modellje, a Renegade sem fogy.
A helyzet annyira rossz, hogy a cég amerikai viszonteladóinak szövetsége, az Amerikai Nemzeti Stellantis Viszonteladói Tanács nyílt levelet küldött a cégnek, pontosabban Tavaresnek, „katasztrófaként” jelezve az évet, illetve a vezetést okolták a Jeep, a Ram, a Dodge és a Chrysler „rohamos visszafejlődéséért”. Ahogy korábban írtam, Carlos Tavares kilátásai nem fényesek a cég élén.
Mégis, a Stellantis egyik szóvivője szerint az utód iránti keresgélés a normális mederben folyik, a vállalat nem siet mindenképpen Tavares leváltásával, sőt, a szóvivő szerint a jelenlegi vezérigazgató akár szerződésének lejárata után is kaphat valamilyen más posztot a Stellantison belül.
Képek forrása: Stellantis