autósport
Hiába szálltak be amerikai kongresszusi politikusok is az amerikai versenycsapatért, egyre nagyobb az ellenállás Andrettiék ellen. Sőt, egyre több jel utal arra, hogy mások sem reménykedhetnek 11-ik bokszban, legalábbis a Forma 1-ben.
Az ellenérvek között vannak anyagiak, de az a vehemencia, ahogy az egyik illetékes egyre gyakrabban megnyilvánul, finoman szólva is erősen személyeskedő.
Annak ellenére, hogy a Nemzetközi Autó Szövetség (FIA) alkalmasnak találta AndrettiF1-es projektjét a sportágat szervező Formula One Management és annak amerikai tulajdonosa, a Liberty Media többször elutasította a csapatot. Érvei szerint a 11. csapat beszállása nem jelentene „hozzáadott értéket” és az Andretti név nem elég erős.
Ami elég furcsán hangzika, mert az Indy Car, IMSA, Formula-E és Extreme-E sorozatokban is sikeres az Andretti Global, melyet az eredeti tervek szerint a General Motors márkája, a Cadillac 2028-tól F1-es motorszállítóként támogatna.
Felkészültsége alapján az Andretti-Cadillac akár már jövőre beszállhatna a mezőnybe, mert beköltöztek a kölni szélcsatornába, melyet egykor a Toyota, majd a McLaren használt. Az Andretti F1-es projektjének része az észak-karolinai Charlotte-ban működő fejlesztési központ és az indianai 50 ezer négyzetéteres gyár, ahol az autó készül. Angliában pedig már alakul a logisztikai központ.
Hiába engedné az FIA Andrettiéket, a FIM továbbra is gátolja a létszámbővítést, mert a csapatok szerint nem minden pályán van megfelelő számú boksz, ennek némileg ellent mond, hogy évtizede még 12 csapat is elfért a pályákon…
Az már világos, hogy ez legkevésbé a helyhiányról, mint inkább a pénzről szól, bár az aggodalmakat többször is megpróbálta eloszlatni Michael Andretti, aki szerint belépésük több pénzt hozna a cirkusznak, vagyis nem jutna kisebb szelet az F1 tortából a hagyományos klubtagoknak.
Az új csapat elutasításának reális magyarázata, hogy a szakág vezetői kiegyenlítettebb mezőnyt szeretnének. Az élcsapatok és a sereghajtók közötti olló nyílását leginkább a nagy bevételkülönbségek okozzák, amit csak újabb szponzorokkal lehetne csökkenteni. Ám erre legkevésbé lehet számítani, ezért próbálják abba az irányba terelni az új befektetőket, hogy vegyenek inkább működő csapatot.
Ahogy az Audi tette a Sauberrel, ám jelenleg sem az Alpine, sem Haas, sem a Willimas nem eladó, miközben a jelentkezők mellett pletykálnak a koreai Hyundairól és a kínai Geelyről.
Pedig jól jönne a befektető, különösen a Haas csapatnak, mely a háború miatt kénytelen volt leszedni autójáról az orosz UralKali cég sok millió dollárt érő matricáját.
Szóval a kör bezárult és az Andretti csapat kiszorult a Forma 1-ből. Legalábbis egyelőre, mert annak ellenére sem adta fel, hogy októberben elutasították jelentkezését, majd májusban Formula One Management ismét vétózott. Az FOM egyik indoka szerint az Andretti „nem lett volna versenyképes résztvevő”.
A tavaszi találkozón Greg Maffei, a Liberty Media vezérigazgatója azt mondta Andrettinek, hogy ha rajta múlik, a projekt soha nem kap zöld jelzést. Néhány nappal később tovább emelték a lécet az akadálypályán.
A Concorde-egyezmény a Forma 1 pénzügyi alapdokumentuma, melynek keretében 2026-tól új szabályok lépnek életbe. Az már kiderült, hogy a legrégebbi csapat, a Ferrari történelmi bónusza csökken, és az is világos, hogy még nehezebb lesz bekerülni a klubba. A Motorsport.com szerint csak akkor engedélyeznék új (tizenegyedik) csapat belépését, ha előre kifizet 600 millió dollárt, ami nagyjából a sereghajtók négy éves költségvetése. 2028-ban az összeg már 700 millió dollárra nő majd.
Andretti a kedvezőtlen előrejelzések ellenére sem lassít és továbbra is szerződtet kulcsembereket: csatlakozott a csapathoz az FIA-tól távozó Pat Symonds., aki a 2026-os F1 szabályok megalkotásában szakmai tanácsadóként vett részt és most újra együtt dolgozhat a technikai igazgató Nick Chesterrel, akivel a Benetonnál, majd a Renault-nál is hosszú éveket töltöttek.
Az ügy közben eljutott az USA szövetségi politikájának szintjére és tizenegy kongresszusi képviselő levélben kereste meg a Liberty Media főnökét, Greg Maffeit, hogy magyarázatot kapjanak a lépésre. A demokrata és republikánus párti képviselők által is aláírt levélben rámutatnak, hogy a Liberty elutasítása versenyjogi kérdéseket vet fel, hiszen két amerikai céget is kizár a Forma-1-es szereplésből, így fennáll a gyanú, hogy ezzel a globális piacon a GM konkurenseinek számító, az F1-ben európai csapatokkal együttműködő autógyártók érdekeinek kedveztek.
Egy 1980-as piaci verseny korlátozását tiltó törvényre hivatkozva arról is érdeklődtek Greg Maffeinél, hogy pontosan milyen alapon utasította el az FOM az Andretti jelentkezését, hiszen ezzel két amerikai céget zártak ki, közvetetten pedig az európai versenytársakat óvták, segítették. A képviselők arra is rámutattak, hogy a GM a közeljövőben tervezi az európai autópiacra való visszatérést, ami számos új (amerikai) munkahelyet teremtene, ennek fényében pedig még furcsább az elutasítás.
A FOM-et nem kötik az USA törvényei, ám a tulajdonos amerikai Liberty Mediának már okozhat kellemetlenséget egy szövetségi szintű vizsgálat.
A botránymentes ügymenet fontos, mert a Liberty Media közben felvásárolta a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna Sports 86 százalékát, ezzel a Formula-1 után a gyorsaságimotoros-világbajnokságban is érdekelt. A 4,2 milliárd eurós tranzakció az év végéig zárulhat, amennyiben a különböző versenyjogi hatóságok nem emelnek panaszt ellene, ahogy ezt két éve tették, amikor a CVC Capital Partners uralta a két legnagyobb autó-motorsportos szériát. A Liberty Mediát önálló cégként 1991 márciusában jegyezték be a Nasdaq részvénytőzsdén, 2016-ban vásárolta fel a Formula-1-et.
Közben bejelentkezett a Ford is, mert 2028-ra újranyitják a Forma 1-es nevezési időszakot.
Mohammed bin Szulajm szerint „A FOM és a Liberty Media is örömmel látna új alakulatokat, abban az esetben, ha azok gyáriak. Ezért azt tanácsolnám nekik, hogy vásároljanak fel egy meglévő csapatot és ne tizenegyedikként jöjjenek. Pár csapatot fel kéne frissíteni. Mi a jobb? Ha van tizenegy csapat, vagy tíz erős?”
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!