kerékpár
Most már hivatalosan is a Magyarország legforgalmasabbja bringaútja mellett nyaralhatok, legalábbis a kétszáz kilométeres kör déli parti részén, ahol vegyes a szolgáltatás: vannak teljesen új szakaszok, hidak, átkelők és olyan részek is, amin csak felfestés jelzi, hogy kétkerekűeknek is szánták.
Arányaiban kisebb az önálló és biztonságos kerékpárút, az idei szezonban átadott szakaszon is vannak vegyes forgalmú részek.
Új bringaút Fotó: Boros Jenő
Felmérés
Tavalyhoz hasonlóan idén is út menti kertből készültek statisztikáim, szóval nem hivatalosak, de mivel utcánk immár a hivatalos Balaton-kör része, viszonylag reális kép áll össze a hazai közlekedési kultúráról, ami egy év alatt alig változott.
Ami biztos, hogy akár kettő, három, négy keréken, vagy két lábon közlekedünk, inkább csak arányaiban változnak tulajdonságaink. Sok lóerős kocsiban még bunkóbb a bunkó, de a lábhajtásos, vagy elektromos roller sem garancia a kulturált közlekedésre. Különösen érezhető ez a balatoni körút vegyes szakaszán, amit egyszerre használnak gyalogosok, rollerosok, kerékpárosok, autósok és motorosok.
A tábla még nem garancia Fotó: Boros Jenő
Veszélyes szakaszgyőzelem
Sima útfelületével már korábban is népszerű volt a bringások és görkorisok, gördeszkások között a széplaki szakasz. A hivatalos Balaton-körút címmel a Hunária úton is nagyobb lett a forgalom és persze a konfliktusok száma, mert korábban csupa jobbos utcán, egyenragnú kereszteződésen haladt, ám az új felfestésekkel főútvonallá avanzsált és elsőbbségadás kötelező táblákkal is levédték, miközben a forgalmirend változására semmi sem figyelmeztet, így aki megszokásból vezet, könnyen pórul jár, meg persze az is, akivel ütközik.
Főútvonal lett Fotó: Boros Jenő
Egy sávos multikultúra
A 3,7 méter széles aszfaltcsík mellett nincs kiépített járda, olykor nulla a hely az út mellett, miközben ezen halad a kétirányú gépjárműforgalom, a kétirányú kijelölt kerékpárút és a kétirányú gyalogosforgalom, mindegyik külön-külön is kockázatos, talán érdemes lenne legalább a gépjárműforgalmat egyirányúsitani, ami viszonylag kis költséggel és nagy biztonságnövekedéssel járna.
Kevesebb mint 4 méter széles sávon kétirányú bringaút, kétirányú autóforgalom és kétirányú gyalogosforgalom, járda nélkül Fotó: Boros Jenő
Esti meccs
Szürkületkor, pláne sötétedéskor még nagyobb a veszély, a kerékpárok nyolcvan százalékán nincs világítás, vagy nem használják azt, ami a balesetveszély szempontjából tök mindegy. Pontosabban nagyon nem mindegy, hogy sötétben észlelhető-e egy jármű, vagy nem.
Pedig egy első és hátsó lámpából álló szett tényleg nem drága, a kínálat pedig bőséges, sokszor túlzóan is, mert iszonyatos fényerejű első reflektorokat lehet venni, amivel nincs baj, mert legalább messziről megvilágítják az úthibákat.
Ám sokan nem (csak) erre használják, hanem villogó programra kapcsolva zavarják a szembejövőket és azokat az autósokat is, akik a sebességkorlátozásokat betartva nem száguldoznak, viszont visszapillantójukban „élvezhetik” a mögöttük haladó kerékpáros stroboszkópos műsorát.
Kátyúk nélküli szakasz Fotó: Boros Jenő
Neveléshiány
Hajlamosak vagyunk másokra (pedagógusokra, rendőrökre) hárítani a felelősséget, pedig egyértelműen szülői feladat a nevelés, melynek része a közlekedési fegyelem, a szabályok ismertetése, méghozzá már óvodás korban. Mert a biztonságra való nevelést nem lehet elég korán kezdeni, ami nemcsak azt jelenti, hogy megfelelő ülésben utaztatjuk gyerekeinket és bekapcsolt biztonsági övvel autózunk, hanem azt is, hogy megtanítjuk okosan gyalogolni, bringázni, tömegközlekedni, autózni, motorozni.
Luxus igen, biztonság nem
Mintha milliók maradtak volna ki, a családi nevelésből, mert miközben súlyos pénzeket költenek drága bringákra, divatos öltözékekre, a többség spórol a védősisakon, visszapillantótükröt pedig csak néhányan vesznek.
Vízparti csendélet Fotó: Boros Jenő
Baráti tűz
A kerékpárosok 99 százaléka nem jelzi a kanyarodást, parkoló jármű, vagy gyalogos kikerülését, a megállási szándékot meg szinte senki. Pontosan emiatt szoktak egymásba szaladni családtagok, baráti konvojok, amikor egyikük azonnal blokkol a mobiltelefon csengőhangjára, miközben nem gondol a mögötte haladókra.
SUV-hatás
A bringás trend nagyon hasonlít az autókéhoz, népszerű a mountain bike, de egyre nő az elektromos rásegítésű túrakerékpárok mezőnye. Ami nem csak azért jó, mert a fáradékonyabbakat segíti a tekerésben, hanem azért is, mert a villamoshajtásúak abroncsainak kisebb a gördülési ellenállása, így csendesebbek, mint a terepjáró, vagy inkább csak azt sugalló kerekek, a csendben pedig hallani a madárcsicsergést, persze nem mindig.
Ezüst parti megálló Fotó: Boros Jenő
Nappali megfigyelés
A balatoni körút csodaszép helyeken vezet végig, jó időben, rossz időben is óriási a forgalom, vannak akik csak a boltig, vagy a strandra tekernek és vannak, akik komoly túrákat teljesítenek, van aki egyedül, van aki párjával, családjával, vagy nagyobb csapatba verődve. Méghozzá „zenés” aláfestéssel. Ennek egyetlen előnye, hogy már messziről figyelmeztetnek, vigyázz, jövünk!
Hátránya, hogy tönkre vágják a part nyugalmát, és lenullázzák a bringázás legnagyobb előnyét, a csendes haladást. Nem kevésbé népes az óbégatók mezőnye, ők azok akik szabálytalanul egymás mellett tekerve is üvöltözve beszélgetnek egymással.
Források Fotó: Boros Jenő
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!