Villanyautó

E-Mobility itthon és Európában

2015.11.25.

Felvillanyozta a hazai autóséletet a Jedlik Ányos terv, mely többször is szóba került Budapesten rendezett „Új úton az elektromobilitás az Európai Unióban” című nemzetközi konferencián, ahol magas szintű politikusok és szakemberek tartottak előadásokat.

 

Delegációs autók villanyhajtással                                                                A szerző felvételei

Villanyautókból álló konvojjal érkezett a miniszter, majd kétkerekűre váltott, mert tekeréssel indult a nemzetközi rendezvény. Varga Mihály bringára pattant, és versenyben hajtott szlovén miniszter kollégájával, Peter Gaspersiccsel: az nyert, aki az állványra tett bringán gyorsabban pedálozva több villamosságot termelt, amivel jobban ment villanyautó modellje a terepasztalra épített versenypályán. A derbit a magyar gazdasági miniszter nyerte, aki előadást is tartott a Jedlik Ányos programról, a villanyautózás jövőjéről. Erről szóltak régió politikusainak beszédei is az e-Mobilitás konferencián, melyen azt lehetett megtudni, hogy hol tart napjainkban és merre tart a műfaj.

Miniszterek bringaversenye: Varga Mihály és szlovén kollégája, Peter Gaspersic

Időutazással indított a köztársasági elnök

Megnyitójában a múltat is idézte Áder János köztársasági elnök, aki időutazásról beszélt. Az automobilizmus hőskorában még nem dőlt el, hogy melyik erőforrás dominál majd az utakon, végül az infrastruktúra döntött: a sűrűbb töltőhálózatnak köszönhetően a belsőégésű motoros járművek uralják az utakat. A korlátozott kapacitású és lassan tölthető akkumulátorok, valamint a kevés töltőhely és rövid hatótávolság miatt száz évre zárójelbe került a villanyautózás. A hatvanas években az űrhajózásban alkalmazni kezdték a napelemet, majd két magyar Váradi Péter kémikus és Lindmayer József megalapította a Solarexet. Napjainkban már a negyedik generációs napelemeken dolgoznak a fejlesztők.

Áder János köztársasági elnök megnyitója

Egy új iparág

A köztársasági elnök szerint sokáig nem foglalkoztunk a környezetkárosítással, folyamatosan felfűtjük bolygónkat és 270 tudós közelmúltban publikált ENSz tanulmánya kimutatta, hogy katasztrofális következményekkel kell számolni, ha nem változtatunk. Mivel a közlekedés felelős a károsanyag-kibocsátás 25 százalékáért, ezért tisztább és hatékonyabb üzemmódra kell váltani. Megoldást jelentenek a villanyautók, de nem szénerőműves áramtermelésre alapozva, mert akkor bizony rossz mérleg.

Áder János szerint nem csak a közlekedésben, hanem egyéb területeken is technológiát kell váltani, ha ez sikerül, akkor 2050-re a házak tetején napelemek lesznek, sőt, az ablakok is áramtermelő solarüvegből készülnek. Elterjednek a villanymotoros, vagyis csendes és a zero gázkibocsátású villanyautók, kerékpárok, melyeket olcsó éjszakai árammal töltenek fel. A tisztább környezetnek köszönhetően egészségesebb lesz az élet, ám az emberpróbáló cél eléréséhez még sok munka kell, ám közben új iparágak és munkahelyek jöhetnek létre.

Le Mans modell a Millenáris csarnokban

Magyar tudomány

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter azzal kezdte előadását, hogy a magyar kormány aktívan támogatja az elektromobilitást és azt, hogy minél több cég, kutatóintézet vegyen részt a villamosítási programban. Ehhez érdemes megismerni a környező és a távolabbi országok szakembereinek tapasztalatait, valamint az autógyártók munkáját. A magyar program névadója, Jedlik Ányos jelentősen hozzájárult az alapokhoz. A magyar feltaláló nevéhez fűződik többek között az első elektromotor megalkotása, az öngerjesztés elve, a dinamóelv első leírása és a feszültségsokszorozás felismerése. Bár az első elektromossággal foglalkozó magyarországi tankönyv már 1746-ban megjelent, az elektrodinamika kutatása és oktatásának bevezetése az ő nevéhez köthető.

Jedlik Ányos

Villámdelejes sorok

Saját úttörő szerepéről így írt Jedlik: Midőn a villámdelejes forgó mozgásokra való készüléket 1827 és 1828 évek alatt jó eredménnyel létrehoztam, akkor még nem lehetett hasonló szerkezetű villámdelejes készülékeknek, vagy azok segítségével mások által tett kísérleteknek leírását a kezemnél létezett folyóiratokban, vagy egyes természettani munkákban találni és olvasni. Ezen körülménnyel fogva részemről azon véleményben voltam, hogy a leírt villámdelejes készüléknek és használati módjukban a feltalálója én vagyok.”

Ma az ő nevét viseli kormány program és a villanyautózás tömeges elterjesztését szolgáló Jedlik Ányos Klaszter.

Jedlik Ányos egyik műve

Drasztikus energiacsökkentő tervek

Nemcsak a környezetvédelmi szempontok kell változtatni a stratégián, hiszen napjainkban a hazai energiafogyasztás 50 százaléka közlekedésre megy el, ezen belül pedig 90 százalékos a kőolaj részesedése, aminek mérlegét az is rontja, hogy többségében Európán kívüliről érkezik Magyarországra. Az EU direktívák szerint 2050-re 60 százalékkal kell csökkenteni a károsanyag kibocsátást. Erre nyújtanak megoldást a villanyautók, melyekből idén kilenc hónap alatt 115 ezer kelt el Európában, a cél, hogy évente 3 millió villanyautó készüljön az uniós országokban.

A gyártást és a vásárlást is több közvetlen támogatással és kedvezménnyel kell ösztönözni, hogy 2020-ig 50 ezer villanyautó közlekedjen a hazai utakon. A magyar elektromobilitási stratégia részeként a jogrendben nyáron megszületett a környezetvédő járműkategória, szeptembertől már elérhető zöld rendszám a villanyautókra, januártól pedig új kedvezmények várható. Kiemelten fontos az infrastruktúra fejlesztése, hogy villanyautózható legyen az ország.

Audi e tron a nemzetközi konferencián

Széndioxid kvótából töltőhálózat-fejlesztés

Varga Mihály miniszter elmondta, hogy a széndioxid kvótából származó bevételt töltőhálózat kiépítésére fordítják, ezzel együtt kidolgozzák az egységes és közös fizetési rendszert, ami nemzetközi lesz, így bárhol tankol a régióban a villanyautós, azt havonta csatolják majd a magyarországi villanyszámlához. Első ütemben 150 gyorstöltő létesítéséhez keresik a partnert, ebben közreműködnek az önkormányzatok. A közbeszerzéseknél is fontos szerepet kapnak a villanyautók, melyekkel már rövid távon is évi 150 ezer tonnával lehet csökkenteni a károsanyagkibocsátást, miközben új munkahelyek is létesülnek.

Klaszterban hatékonyabb

Vörös Tamás, a Jedlik Ányos Klaszter főtitkára elmondta, hogy több tucat szervezet dolgozott szakbizottságokban azért, hogy létrejöjjenek a villanyautózást támogató jogszabályok, melyek nem csak a környezet tisztaságát és egészségünket szolgálják, de egyben új lehetőséget is jelentenek a magyar gazdaságnak, hogy bedolgozzon az ágazatba. Mindezt segíti a jogi háttér megteremtése, a módosított villamos energiatörvény, vagyis hogy bárki értékesíthessen elektromos áramot.

A főtitkár szerint is fontos az európai és magyarországi töltőhálózat bővítése, különösen az olyan gyorstöltők telepítése, melyekkel 20-25 perc alatt 80 százalékosra lehet feltankolni az akkumulátorokat, ahhoz be lehessen villanyautóval járni Magyarországot, meg kell duplázni, de legalább 150 ponton kell létesíteni töltőoszlopokat.

Nemzetközi összhang

A környezetvédő közlekedés elterjesztésének szándéka deklaráltan egységes, a számokban vannak eltérések; van, ahol a fejlett töltőhálózatnak köszönhetően az egész ország beautózható úgy, hogy nem kell félni a teljes akkulemerülés miatti elakadástól, van, ahol ez még csak terv.

Több töltőállomás kell itthon és Európában, hogy ne csak lokálisan legyenek használhatók a villanyautók, melyek kétségtelenül fontosak a városi levegő tisztán tartásáért a zajterhelés csökkentésért is. Dr Peter Gasperic Szlovénia infrastruktúrális minisztere szerint is fontos az üveghatás csökkentése, a hidrogén, sűrített CNG, biogáz és villamosság arányának növelése a közlekedésében. Az ország részt vesz az európai zöld folyosó kialakításában is. Három CNG töltő működik buszoknak, egyre több töltő villamoshajtású személyautóknak, melyekből idén száz kelt el. A megújuló energetika és a fenntartható fejlődést szolgálja az adózási és ösztönző rendszer: Szlovéniában ötezer eurós a támogatás villanyautó vásárláshoz.

Előadások és bemutatók a csarnokban

Régiós trendek

Eduard Muricky cseh gazdasági miniszterhelyettes elmondta, hogy az EU stratégia részeként 2020 gyorsuló ütemben fejlesztik az infrastruktúrát a környezetbarátabb közlekedésért. Csehországban 75 százalékos az olajfelhasználás aránya a közlekedésben, ezt tovább csökkentik. A program része növelni a villanyautók, az CNG és LPG hajtású járművek arányát, ezek vásárlásának támogatása magánszeméleknek és a tömegközlekedésnek. A kormányzat fontos szerepet szán a cseh egyetemeknek és 300 millió koronát juttat alacsony szénhidrogén tartalmú technológiák fejlesztésére.Egyre több a Skoda villamos hajtású busz, és Csehországban a kétezer plugin hibrid mellett már 600 darabos az elektromos személyautó és haszonjármű állomány, melyet száz ponton lehet tölteni.

A gondok, tervek és olykor a célszámok is egybeestek a meghívott politikusok és szakemberek előadásaiban, felszólalt Valentin Branzea román kkv és üzleti környezeti államtitkár, Ivan Lancaric szlovák külgazdaság-politikáért és EU ügyekért felelős igazgató, Lengyelország képviseletében a magyarul tökéletesen beszélő Roman Kowalski budapesti nagykövete.

Fő a környezetvédelem

Qua vadis EV?

Gyenes Péter, a Pricewaterhouse Coopers vezető tanácsadója azt vázolta előadásában, hogy merre tart az elektromobilitás és az EV piac. Cégük négy éve foglalkozik intenzívebben a villanyautózással és közlekedéssel. A szakértő szerint az idei évben az autógyártók mintha pesszimistábban tekintenének a közeljövőre nézve. Nem hatott ösztönzően a villanyautók piacára és lassította eladásuk növekedését az olajárcsökkenés és továbbra is hiányzik a fizetőképes kereslet. Csökken a hibridek túlsúlya, az előrejelzések szerint talán 2019-re éri el a plugin változatok aránya a 40 százalékot. Érezhetően kivárnak az autógyártók az olcsóbb és nagyobb hatásfokú akkumulátorokra. Piaconként jelentős az eltérése az ösztönzők területén, márpedig az induláskor, vagyis új villanyautó vásárlásakor fontos az induláshoz az anyagi támogatás. Egyre közelebb jut ez a kategória is a kritikus tömeghez, melynek elérése után vélhetően csökkennek a támogatások, kedvezmények, előnyök.

Itthon jelenleg 65-70 töltőpont jut 250 villanyautóra, az előrejelzések szerint 2023-ra 88 ezer plugin autó fut majd útjainkon, ehhez megfelel a jelenlegi hálózat, ha 48 terrawatt éjszakai fogyasztással számolunk. A villanyautópark rohamos bővülésével már bonyolultabb lesz a helyzet később.

A Renault villanyautó kínálata

Élen az Alliance

Mi nem követjük a többieket, úttörők vagyunk, állította Julien Foucher, a Nissan Europe e-autók marketingigazgatója, aki elmondta, hogy eddig negyedmillió villamoshajtású Nissan készült, a legnépszerűbb modell a Leaf, melyből 44 ezer kelt el Európában, a 25 százalékos piaci részesedést jelent. A személyautók után piacra vezették az áruszállító és a hétüléses kisbusz változatokat. A Leaf villanyautók eddig 1,8 milliárd kilométert tettek meg, csendes és tiszta üzemmódjukkal jelentősen javították a városi élet minőségét.

A villanyautót csak megvenni drága, üzemeltetni már olcsó, száz kilométernyi áram ára 600 Ft. A költségeket tovább lehet csökkenteni új típusokkal, melyeknek képlete egyszerű: éjszakai töltés, nappali visszatáplálás. Az egész kicsit paradox, hiszen ha van olcsóbb tarifás villanyóránk, éjjel azzal feltöltjük az autót, aztán nappal visszatápláljuk, vagyis akár némi nyereséget is bezsebelhetünk, már ha nem járunk kocsinkkal, amit ezért inkább közlekedni veszünk.

A másik domináns piaci szereplő, a Renault Nissan Alliance francia tagja, melynek EV igazgatója, Vincent Geslin elmondta, hogy a világ legszélesebb EV palettáját kínálja a francia márka: az együléses Twizy ZE, a Clio méretű Zoe, a sedan Fluence és a dobozos Kangoo mindegyikét változatát akár kétféle teljesítményű villanymotorral szállítja. Világszerte eddig 75 ezer villanyautót adott el a Renault, ebből 32 ezer volt a Zoe 20 ezer pedig Kangoo. A szárnya ajtajú Twizyvel akár keresztbe is lehet parkolni, így alig foglal el több helyet, mint egy robogó, miközben gyors, csendes és biztonságos áruszállító.

A Renault már saját gyártású villanymotorokkal szállítja modelljeit, mert így hasznosítják Formula E (Electro) sorozatban szerzett bajnoki cím tapasztalatait.

Andreas Klugscheid, a BMW képvisletében

Luxusosztály zéró emisszióval

A BMW kormánykapcsolatokét és fenntarthatósági kommunikációjáért felelős vezetője, Andreas Klugescheid szerint nő a prémium piac, és még sokáig a belsőégésűek dominálnak majd, de globális igény, hogy gyorsítani kell a villamosítási tempót, ami a BMW esetében hidrogénhajtású és hibrid modellek fejlesztését is jelenti. A szakember szerint 2020-ban már legalább egymillió villanyautó fut majd világszerte, és elterjedésük társadalmi igény és a politikusok kötelessége a program gyorsítása. Ehhez persze norvég mintás politika kell; az villanyautó vásárlás támogatása,

A Tesla töltőhálózat fejlesztésért felelős vezetője, Jelle Vastert előadásában kiemelte márkájának lényegét: az S jelképezi a fenntartható közlekedést luxusosztályon. Ma már az sem akadály, hogy valaki eljusson Amszterdamból az Alpokba, vagy az olasz tengerpartra, mert a Teslák 400-500 kilométer képesek megtenni egy töltéssel, így húsz perces pihenőkkel és tankolással bármerre lehet kalandozni az S-modellel, különösen Németországon át, ahol egyre sűrűbb az EV-kúthálózat.  Utazáskor nélkülözhetetlenek a töltőállomások, melyeknél egyre gyorsabban lehet tankolni.

Feltöltött Tesla stand

Oszlopos megoldás

Az ABB értékesítési igazgatója, Steven Dorrestejn arról beszélt, hogy a 140 ezer főt foglalkoztató és magyarországi gyárral is rendelkező cég minden fajta csatlakozóval fejleszt, világszerte 3500 ABB töltő működik, jelenleg a Microsofttal fejlesztenek egyre nagyobb teljesítményű berendezéseket, melyek képesek gyorsan kiszolgálni az egyre nagyobb kapacitású akkumulátorokat.

A vetélytárs DBT-CEV üzletfejlesztési igazgatója, Alexandre Borgoltz az európai hálózat menedzselésének tapasztalatairól elmondta, hogy a 2500 európai rapid töltőből cégük 1600-at telepített. Ezekből sok jutott a párizsi, nizzai és más repterekre, de jutott gyorsétterem parkolójába, országúti pihenőbe.

A Flashnet Hungary ügyvezető igazgatója, Bottyán Balázs szerint költségkímélően is létesíthetők megfelelő töltőhelyek: a smart citykben már nemcsak karácsonyi dekoráció, wifi, kamera és napelem tartójaként, hanem elektromos autók töltőpontjának kialakítására is alkalmasak a villanyoszlopok.

Az Evopro cégcsoport elnöke és tulajdonosa, Mészáros Csaba az általuk fejlesztett és gyártott villamoshajtású buszokról elmondta, hogy nemcsak hajtásláncukban, de kompozit modulrendszerükkel is a legkorszerűbb technológiát képviselik. A Modulo buszok nemzetközi szinten is versenyképesek, ahogy univerzális töltőberendezéseik is, melyek biztonságosak a külső beavatkozások ellen. A Formula Racing Team kapitánya is a kompozit anyagok és a villamos hajtás előnyeiről beszélt: Boriszov Dániel elmondta, hogy a Budapesti Műszaki Egyetem hallgatói első magyar csapatként vettek részt a világsorozatban és építettek itthon négykerékhajtású, kompozit utascellás villanyautót.

Jan Haugen Ihle Norvégiából

Északi példa

A nap végére maradt a villanyautó nagyhatalomnak és példaképnek számító Norvégia prezentációja, melyet Jan Haugen Ihle, a Fortum Markets AS szakértője tartott. Az új villanyautókat nem terheli áfa, regisztrációs adó, de már vásárláskor is jelentős az állami támogatás, így kedvező villamos hajtású autót vásárolni az egyébként drága norvég piacon. Némi szigorítás után cégek már nem vehetik igénybe a vásárlási támogatásokat. Az áramért fizetni kell, sms-ben lehet indítani a töltést, majd a mobilszámlára terhelik, de vannak egyéb fizetési lehetőségek is. Eltérőek a tarifák, van ahol idő, van ahol a fogyasztás alapján számláznak, ez a megrendelő pillanatnyi igényétől függ, mert olykor csak rövid töltést igényel az akkumulátor.

Miniszteri szemle a Renault standon: Maróthy Miklós márkaigazgató, Varga Mihály miniszter és Lepsényi istván államtitkár

Salgó András, a BMW kommunikációs vezetője és Baudouin Denis, a BMW Group Magyarország ügyvezető igazgatója fogadja Varga Mihály minisztert

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....