Ford Explorer

A Dunakanyarban futtattuk meg az új elektromos Ford Explorert

2024.11.10.

Október végén mutatta be Magyarországon a szaksajtónak az új elektromos Explorert a Ford márkaimportőre, kiadós tesztvezetéssel összekötve.

Szentendrén, a Ford Magyarország központi irodájában találkoztak az újságírók, akik reggeli után rövid, de tartalmas prezentációk segítségével ismerkedhettek meg a kishaszonjárműben folyamatosan piacvezető márka értékesítési számaival, a Ford Model E üzletággal és az új Explorer főbb műszaki adataival. Egyebek között beszélt Lajtner Tamás, a Ford Magyarország kommunikációs vezetője, valamint Károly Róbert, a Blue és Model e üzletágak első embere is.

Tíz új elektromos Ford Explorer sorakozott fel az irodaépület előtt, ezekbe jellemzően párokba ültek be a tesztvezetésre induló újságírók. A sors úgy hozta, hogy nekem nem akadt párom így azután 150 kilométeren és nagyon különböző burkolatokon, a Dunakanyar természetközeli útjain próbálgathattam az autót.

Kezemben a korábban megadott útvonal kinyomtatott térképével ültem be az Explorerbe, de az elővigyázatosság felesleges volt, a „megállók” már benne voltak a navigációs rendszerbe, így bolondbiztos lett az út. Én viszont kicsit öregesnek tűntem a kinyomtatott térképpel – ez utóbbira rá is csodálkozott egy fiatalember, mondván, ő már egyáltalán nem nyomtat...

Első állomás az alsópetényi Prónay-kastély volt, de aki úgy gondolta, akár le is térhetett az ajánlott útvonalról. Én nem tettem így, sőt próbáltam ráragadni az előttem halladó kollégára, ami többé-kevésbé sikerült is. Persze úgy könnyű volt, hogy ő „törte” az utat, én meg figyeltem a féklámpáját. Az Exproler nagyon jól vezethető, kanyarokban is stabil, ugyanakkor nem rázza szét a sofőrt rossz útburkolaton sem. A futómű hangolása jó kompromisszum a kényelmes és a sportos beállítás között.

Minden rendben volt, csak a head-up display felső része volt kitakarva, nem sikerült annyira lesüllyeszteni az ülést, hogy jó legyen. Az első megállónál rá is kérdeztem, így kiderült, nem csak az ülés állítható, hanem a kivetítés magassága – és persze az is személyre szabható, hogy milyen információk legyenek rajta. Nekem a tartalom pont jó volt, főleg úgy, hogy mutatta a navigáció fontosabb következő változását is.

Természetesen az Exproler is „csipog”, ha túllépi a vezetője a megengedett sebességet, ám ezt viszonylag diszkréten, egyáltalán nem fülsértően teszi. Így azután idővel hozzá is lehet szokni...

Az első állomáson, a Prónay-kastélyban szép környezetben fotózhattuk az autót, plusz a kávészünetben körbe is vezettek bennünket. Ebbe belefért egy pincelátogatás is – a kastély tulajdonosának szőlőbirtokai vannak –, ami nem volt véletlen. Az előzetes program ugyanis meglepetést ígért erre a helyszínre, s amíg mi a föld alatt hallgattuk az idegenvezetőt, előgurult a két meglepetés: a vadonatúj Capri SUV-kupé és a Mustang Mach-E Rally. Így egy statikus bemutatón találtuk magunkat, ezeket az autókat még nem vezethettük.

A következő megálló a zebegényi Natura Hill Étterem volt, Michelin-ajánlással és gyönyörű kilátással a Dunakanyarra. Mire odaértünk, sikerült jól össze is porolni az autókat a célhoz vezető, időnként erős kaptatókon. Az étek és a kiszolgálás tökéletes volt, az asztaltársaságok pedig úgy alakultak, hogy egy fordos mindegyikbe jutott, így azután kérdezni is tudtunk tőlük az Exproler modellről. Senki nem sietett, én sem, a tervezett programhoz képest egy órával később „bontottunk” asztalt.

Zebegényből egy lendülettel autóztunk vissza Szentendrére és a gyorsforgalmi utakon próbálgathattuk azokat a funkciókat, amiket a korábbi, szerpentinekkel tarkított szakaszon nem tudtunk tesztelni. Például az öt fokozatban állítható távolságtartó tempomatot. Itt mindenre nagyon hamar ráéreztem – más tesztautóknál ez nem mindig megy ilyen gyorsan –, ez a szint már tényleg komoly lépés az önvezetés felé.

A táblafelismerővel kombinált rendszer automatikusan gyorsít fel kilencvenes tempóra, ha az autó elhagyja a lakott területet és lassít vissza akár 30-ra is, ha ilyen szakaszt jelölnek ki egy településen. Némi odafigyeléssel Zebegényből szinte pedál érintése nélkül is eljuthattam volna Szentendrére.

A lábmunka nélküli autózásban először a nagymarosi 30-as korlátozás akadályozott meg, ez a tempó annyira kevés volt, úgy megfogtam a mögöttem feltorlódó autósort, hogy nem volt szívem tovább „tökölni” és kicsit felülbíráltam a táblafelismerő tempomatot. Amely egyébként nulláig is lassít, majd újra gyorsít, két-három körforgalmon is átmentem vele úgy, hogy nem kellett a pedálokhoz érnem. Ezt tudja tehát a Stop & Go funkcióval kiegészített Intelligens Adaptív Sebességtartó.

Nálam a fél önvezetés másik fele az aktív sávtartás, az is tökéletesen működött az Exprolerben. A közelmúlt tesztautóival összehasonlítva talán időben és méterben a legtöbbet engedi a Ford, azaz sokáig kormányozza automatikusan a kocsit egész merész íveken is, mire végül rászól a vezetőre, hogy vegye vissza az irányítást.

Az Európában gyártott SUV kategóriája egyik legnagyobb, több mint 600 kilométeres hatótávolságát kínálja; egyenáramú töltővel az akkumulátor körülbelül 26 perc alatt tankolhat fel 10-ről 80 százalékra. Ez is nagy szerepet játszhatott abban, hogy Lexie Alford hivatalos rekordot állított fel, elsőként autózta körül a Földet egy elektromos autóval: az új Ford Explorerrel.

A márka új korszakának kezdetét jelentette az a március végi pillanat, amikor a híres világutazó az új, tisztán elektromos hajtású autóval – egy legendás Ford modellekből és ma is kapható autókból álló konvoj élén – áthaladt a rekordnak számító 30 ezer kilométeres túra, a Charge Around The Globe célvonalán Nizzában.

A hat kontinensen átívelő, 27 országot érintő utazás során megküzdöttek az áramszünetekkel Afrikában, a töltőhálózat hiányával a chilei Atacama sivatagban, az úttalan utakkal, a hegyi hágókkal és a kemény fagyokkal, hogy bebizonyítsák, mire képes egy elektromos autó. Ez az út megtestesítette a Ford “can do”, meg tudjuk csinálni szellemiségét, remek alkalmat nyújtva arra, hogy ne csak a vezetőt, az autót, hanem a világ elektromos autótöltő infrastruktúráját is próbára tegyék.

– Lenyűgöző kaland volt, de ez az út rengeteg különleges kihívást is jelentett – mondta el Lexie, aki már korábban is rekordot állított fel azzal, hogy a legfiatalabb utazóként bejárta a világ összes országát. „Hatalmas megtiszteltetés, hogy a Ford hitt bennem, és engem kért fel a világ körüli útra az elektromos Explorerrel. Meg akartam dönteni az elektromos autózás eddig lehetségesnek hitt határait, és ez sikerült!”

Az Explorerhez kétféle hajtáslánc választható: az egyik az egymotoros, hátsókerékhajtású (RWD), a másik a kétmotoros, összkerékhajtású (AWD) kivitel. Mindkettőbe ugyanazt a megnövelt kapacitású lítiumion-nikkel-mangán-kobalt (NMC) akkumulátort szerelik. Az egymotoros, hátsókerékhajtású változat később normál kapacitású NMC akkumulátorral is elérhető lesz.

A bemutatón és próbaúton Mosoni Péter fotózott - a képre kattintva megnézhet egy videót.

Az összkerékhajtású modell 5,3 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet. Ráadásul az Explorer AWD tulajdonosai akár 1200 kilogrammos utánfutót is vontathatnak. Az autó tulajdonosai a 17 literes MegaConsole tárolóval és a biztonságosan zárható My Private Locker titkos rekesszel együtt összesen 470 liter csomagtér-kapacitással számolhatnak.

Emellett alapáron jár a SYNC Move csatlakoztatott kommunikációs és információs rendszer, amelynek 14,6 colos érintőképernyője több mint 30 fokos íven állítható felfelé és lefelé. Ugyancsak szériafelszereltség a kormánykerék és az első ülések fűtése, a vezetőülés masszázsfunkciója és a vezeték nélküli telefontöltés.

A Ford június elején kezdte az új, elektromos hajtású Ford Explorer sorozatgyártását az első, kifejezetten elektromos autók európai előállítására létrehozott központjában, Kölnben. A történelmi múltra visszatekintő kölni gyárat a vállalat egy 2 milliárd dolláros beruházás keretében alakította át a jövő üzemévé.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.28
A Mercedes Sprinter éppen a pálya közepén állt meg. ..
2025.01.28
A Nemzetgazdasági Minisztérium 2024-ben az új ügyvezető kinevezésével megkezdte a Debrecen....
2025.01.28
Hosszú, szinte prémium hangulatú, kupésított városi terepjárót hozott a KG Mobility az Actyon....
2025.01.28
A rendőrök elfogták azt az 51 éves devecseri férfit, aki Magyarországra szállította a járműveket. ..
2025.01.28
Nézze meg a videót! ..
2025.01.28
Nagy teljesítményű, 800 voltos elektromos hajtásláncot fejlesztett a Bosch nagyobb méretű vízi....
2025.01.28
Előző héten 14 olyan sofőrt szűrtek ki a rendőrök, akik ittasan ültek volán mögé, egyikük egy....
2025.01.28
Utasforgalmi próbaüzemre indult az Alstom Astride-villanymozdony a Mecsek IC-k élén - közölte a MÁV....
2025.01.28
A BMW Steyr-i gyára teljes egészében távfűtésre áll át: a rendszeres működéséhez szükséges energiát....
2025.01.28
Ha tetszik a VW T3 stílusa, de inkább járnál egy modern, erős és megbízható furgonnal, költözz....