Diesel-motor

Dízel vs. repülés?

2020.07.31.

Hogy micsoda? Igen, jelen írásunkban egy picit megszidjuk a repülést, és megvizsgáljuk, milyen alternatívája neki a hosszú távon hatékony Diesel-technológia. Öveket becsatolni, felszállunk, illetve indulunk.

Jót nevet rajtunk Amerika, miközben az egyetlen egy ütős ágazatunkat nyírbálja az EU a szigorúbbnál szigorúbb emissziós előírásokkal és bírságokkal. Ne értsük félre, az autógyártók mindig is szerettek (és szeretnek) sírni, de egyelőre itt a karanténos húsvét és a gyártónként napi szinten kieső 1-2 milliárd euró tovább erősíti azt a véleményt bennem, hogy igenis nagyon fontos húzóágazatról beszélünk, ami hogyha stabil, nagyon sok embernek ad munkát... és ha áll vagy szendved, a négy falat nézem egész nap jó magam is.

Miközben a bolygót szeretnénk megmenteni, a jelenlegi formájában még nem elég hatékony elektromos autózás felé sodródnak a gyártók. Sok felhasználó temeti a dízelt, ahogyan azt írtuk korábban. Drágák az akksik, a tisztán elektromos autók költségrizikója pedig továbbra is extrém magas a konstruktőrök oldaláról. 2025-re már többféle új akkumulátor lesz piacon, amelyek sokkal környezetbarátabbak és tartósabbak a jelenlegieknél. És persze nagyon nem mindegy, miből, honnan lesz áram hozzájuk. A tavaly eladott 65 millió új autóból mindössze 2,21 millió volt elektromos a világon. Hosszú távú autózásban pedig továbbra sincs párja a dízelnek.

Dízel vs. repülés, és közlekedési szokások

És akkor szidjuk meg egy kicsit a légi közlekedést – bizonyos szempontból. Hol van a sok adó, amiket a „földi testvérek” mind megfizetnek, azok meg ott a levegőben nem? Tényleg szüksége van a Földnek arra, hogy ezért fillérekért repkedjen mindenki mindenhova? Mert 5-10 ezer forintért tök buli világot látni, de vajon mennyivel jobban szennyezzük a környezetet így, mintha autóznánk? Erre keresem a választ az alábbi cikkben.

A „tesztalany” ezúttal egy Zürich Valencia távolság. Ez légvonalban majdnem 1200 kilométer, autóval 1400 ideális esetben. Repülővel átlagosan 140 kilogrammnyi szén-dioxid kerül miattam a levegőbe, míg egy dízel Honda Civic-kel ezalatt az út alatt körülbelül, átlagosan 152 kilogramm a WLTP ciklus szerint. 9%-os eltérés: egy főre vetítve környezetbarátabb repülni (WLTP), olcsóbb és főleg kényelmesebb. Két főre vetítve máris tisztább autózni, három és négy fővel pedig még tovább javul a mérleg a Honda javára. De az NEDC szerint mérve viszont 9%-kal hatékonyabb alapból az autózás ebben az esetben, mint a repülés. Egyszer lemérném magamnak.

De ki akar 14 órát vezetni? Autómegosztás? Összezárva ülni másokkal egy autóban? Ha a család utazik, ez tud kényelmes lenni. De drága a benzin, drága az autópálya matrica, meg aztán veszélyes ennyit levezetni. Ugye, hogy mennyivel jobb akkor repülni? A bökkenő ott van, hogy az olcsó és olcsóbb repjegyekkel hirtelen kisebb lesz a világ, és emiatt sokkal gyakrabban repülünk. Megváltoznak a közlekedési szokások. Elfelejtjük, hogy éppen egy amúgy 14 órás autóutat teszünk meg - már hányadjára is idén vagy akár ugyanabban a hónapban? Normál esetben nem autóznánk ennyit, mert túl nagy táv és sok üzemanyag, de a fent említett, nem túl drága repülés 2 órája pikk-pakk elszáll. És ugyan, ki számol szén-dioxid kibocsátást vagy átlagfogyasztást a repülőn? Senki.

Globális szállítmányozás (légi, vízi, szárazföldi)

A beszállítók küldenek alkatrészt például Európából Kínába, ott az összeszerelés fele megvalósul, onnan jön vissza Európába befejezésre, majd kontinensen belül egy másik országban ér célba a késztermék. Költséghatékonyság mindenek előtt. Sajnos a Földnek nincs keze, amit felemel, hangot adva az így több szén-dioxid kibocsátásnak. Az nem szempont? Rajta van a termékeken, hogy mennyi az össz CO2, ami a gyártása és szállítása során keletkezett? Csak az autók fogyasztását meg az abroncsok hatékonyságát kell besorolni a háztartási gépek energiafelhasználása mellett? A ruhákkal mi a helyzet? Ezeken mind-mind rajta lehetne, mennyit utaztatták az adott terméket. Mintha ezek a szempontok többet nyomnának a latba, mint hogy poroszkálva elvezetsz hétvégente vásárolni és moziba, nem?

Te min tudsz változtatni?

Most a járvány idején minden nagyvállalat és mindenki személyesen el tud gondolkozni egy kicsit, mit csinálhatna másképpen ezt követően az utaztatást/utazást illetően. Kaptunk egy esélyt, te hogy élsz majd vele? Hogyan alakítod majd az közlekedésedet?

Sok esetben tudnánk egyénileg hatékonyabbak lenni, ha előre megterveznénk, hova szeretnénk menni, és erre mi a legjobb megoldás – hogy milyen célra vásároljunk és tartsunk fent autót. Csak akkor nem szennyezed a környezetet, ha nem mozogsz, de odafigyeléssel minimalizálhatod az autós ökológiai lábnyomod.

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.07.05
A Schaeffler család növelte részesedését a Vitesco autóipari beszállítóban – írja az automobilwoche....
2022.07.05
Várhatóan 14 óráig szünetel a vonatközlekedés a Budapest-Cegléd vonalon, mert Üllő és Vecsés között....
2022.07.05
Függetlenül attól, hogy hónapok óta 400 forint körül mozog a forint-euró árfolyam, folyamatosan....
2022.07.05
Az Audi Hungaria Általános Művelődési Központban érettségiző diákok és a szakképzési tagozat....
2022.07.05
Közel három évtizede működtet Szegeden Suzuki márkakereskedést Veszprémi Károly, ugyanott, ahol....
2022.07.05
A 450 millió dolláros közös tőkebefektetéssel Észak-Amerika legnagyobb nyilvános e-töltő....
2022.07.05
A Bosch és a Volkswagen a tervek szerint együttműködhet az autonóm vezetés témakörében. A....
2022.07.05
Ahogy 2007 óta minden évben, úgy idén is összegyűlnek az Alfa Romeo tulajdonosok és az olasz autók....
2022.07.05
Több mint 13 órán át tartó repülés után egy szuperjumbo nagy lyukkal landolt a betonon. A sérült....
2022.07.04
Az 53-as főúton két kamion és egy traktor ütközött össze, a teherautók kigyulladtak - a rendőrség....