BMW debreceni beruházása

Debrecen polgármestere szívesen segít autógyárat építeni Szegednek

2024.10.25.

A Csongrád-Csanádi Kereskedelmi és Iparkamara szegedi TOP 100 gazdasági konferenciáján Debrecen polgármestere volt a legnagyobb érdeklődéssel kísért előadó, a napfény városa nagyon kíváncsi volt arra, hogyan változtatta meg a megyeszékhely gazdaságát egy autógyár érkezése.

A konferencia nyitóelőadásán Debrecen Megyei Jogú Város polgármestere helyi tapasztalatok mentén számolt be arról, hogy egy nagy beruházásnak, nevezetesen a BMW gyárépítésének milyen hatása lehet a térség gazdaságára. Javasolta a jelenlévőknek, hogy ha azt szeretnék, Csongrád vármegyében sikeresek legyenek a nagyberuházások és abból profitálni is tudjanak, akkor alkossanak stratégiákat. A településvezetők figyelmét pedig arra hívta fel, hogy a gazdasági fejlődéstől ne szakadjon el a közlekedés, az oktatás, a kultúra és a szolgáltatások területe sem, ezeknek is lépést kell tartaniuk a fejlesztésekkel.

Papp László: növeltük Debrecen láthatóságát a világban

Papp László az esemény előtti napon találkozott a közlekedésért felelős miniszterrel, Lázár Jánossal, aki megerősítette, hogy a 47-es főút négysávosítása változatlanul napirenden van. Ezzel kapcsolatban portálunk kérdésére válaszolva Papp László elmondta, ő is azon érkezett Szegedre és félúton rá is kérdezett a sofőrre, hogy biztosan ez a veseköveket alaposan megmozgató út a legrövidebb Debrecen és Szeged között? A Google 3 óra 20 percet ír a két városközpont közötti bő 220 kilométerre.

Papp László 2014-ben lett Debrecen polgármestere, akkor a cívisváros mindössze 150 hektárnyi iparterülettel rendelkezett. Korábban négy évig a gazdaságért felelős alpolgármesterként dolgozott a közgyűlésben így látta, hogy hiába kiemelt iskolaváros Debrecen, a végzett diákok nem igazán találnak munkát helyben.

Beruházás ösztönzési programot indítottak, próbáltak minél több nagybefektetőt a városba csábítani, „ráfeküdtek” az EU-s pályázatokra és 2 milliárd forintot különítettek el 4 évre beruházás ösztönzésre. – A hasonló képességű városok közül ki kell emelkedni, kicsivel többet tudtunk mutatni, adni, mint a versenytársak. Volt olyan érdemi támogatás, amelyik már másfél, két év alatt meg is térült iparűzési adóban – fogalmazott, hozzátéve, növelték Debrecen láthatóságát a világban.

A BMW festőüzeme Debrecenben

2018 őszén írták alá a BMW magyarországi beruházásának első szerződéseit, a bajor márkával már érdemes volt lépést váltani. 2020-re elkészült egy hosszú távú program, Debrecen 2030 címmel. – Megtízszereztük, 1500 hektárra növeltük a városi iparterület nagyságát, ebből 620-on a BMW építkezik, infrastruktúrája 2016-17-re készül el véglegesen. Ötezer milliárd forintnyi működő tőke érkezett 10 év alatt Debrecenbe és 20 ezer új munkahely jött létre, természetesen még mindkettő folyamatban van – hangsúlyozta a polgármester.

Papp László szerint 2030-rea Debrecen ipari termelése nagyobb lesz, mind Budapesté plusz Pest megyéé összesen. Nem véletlen, hogy a Financial Times olyan „metropoliszok” mellett sorolta a világ 10 legjobb tőkevonzó városa közé Debrecent, mint New York, Hong-Kong vagy éppen Dubai.

– Az elmúlt 10 év egyik legjobb döntése volt, hogy egy 2015-ös nekibuzdulás nyomán angol nyelvű nemzetközi iskola épült, ami 2019 óta nagyon eredményesen működik. Ma már 400 diák tanul itt az óvodától a diplomáig, ez konvertibilis képzésű iskola. Aki innen tovább megy a szüleivel, a gyerek vagy fiatal, máshol is folytatni tudja a tanulmányait – mondta a polgármester.

Debreceni polgármester a szegedi konferencián

Papp László hangsúlyozta, 2500-ról 10 ezer fölé nőtt a szakképzési centrum diákjainak száma és az is jelzés értékű, hogy a BMW először oktatási központját építette meg és kezdte működtetni Debrecenben. Át kellett gondolni az oktatási helyzetet, a struktúrát, a polgármester szerint Szeged hasonló adottságú és hasonló út előtt áll a BYD autógyárának felépítésével. Szerinte komplex megközelítés szükséges, a kormány ott van a BYD mögött, a közlekedésbe és a kultúrába is kell invesztálni.

Megtudtuk, a BMW gyár érkezésével és a hozzá szorosan vagy lazábban köthető fejlesztéseknek köszönhetően Debrecenben az ingatlanárak néhány év alatt megduplázódtak. A polgároknak kétszer annyit ér az ingatlanuk, ugyanakkor persze új vagy használt lakást venni is sokkal nehezebb.

– 2025-ben indul majd a Főnix lakásprogram, ebben a piaci bérleti díj megoszlik majd a 35 év alatti fiatal, az önkormányzat és a munkáltatók között. Ösztönözzük a fejlesztőket, hogy építsenek új lakásokat, a város pedig belép a piacra és bérli a lakást és fizeti annak egyharmadát – vázolta a közeli jövő terveit előadásában polgármester.

A BMW ultramodern képzési központ nyitott Debrecenben

– Felhívta önt a BYD döntése után Botka László szegedi polgármester, hogy kikérje a tanácsait, miként kell autógyára építeni? – kérdezte portálunk az előadása után Papp Lászlót. Válaszából megtudtuk, közvetlenül utána nem beszéltek, de a Megyei Jogú Városok Szövetségében rendszeres a kapcsolat Szeged és Debrecen között. A BYD beruházásáról érdemben Kovács Tamás gazdasági alpolgármesterrel beszélt először, és azóta is szívesen felajánlja segítségét megosztja tapasztalatait autógyár-építés ügyben Szegeddel.  

Október közepén Lázár János közlekedési miniszter megdicsérte Debrecent, szerinte a város Európa harminc legnagyobb ipari központja közé léphet. Úgy látja, minden adott ahhoz, hogy 2025-ben megkezdődhessen az autógyártás Debrecenben. A tervezett közlekedési fejlesztések közül kiemelte a keleti elkerülő utat, amely 2029-re készül el és – egyebek között – bejelentette, hogy a 471-es főút négysávosításához kapcsolódóan újjáépítik a Debrecen-Nyíregyháza vasútvonalat.

A miniszter kitért arra, hogy új konstrukcióban, a magántőke bevonásával tervezik újjáépíteni a debreceni vasúti pályaudvart, a Nagyállomást. A beruházás a mintegy tíz, legnagyobb forgalmat lebonyolító pályaudvar korszerűsítésének része, és ebben Szeged is benne van. A program lényege, hogy a vasútüzemet szétválasztják a kereskedelmi funkciótól, és az utóbbit a magántőke számára hozzáférhetővé teszik.

 

Épül a BYD szegedi autógyára

– Régi restanciája Debrecennek a vasúti pályaudvar, ahogy növekszik a város, a közösségi közlekedésben újabb megoldandó feladatok jelennek meg. 10 éve elindult már a gondolkodás az állomással kapcsolatban, de eddig nem találtunk rá forrást. Amit Lázár miniszter úr felvázolt, vagyis a magántőke bevonását előremutatónak tartom. Örülök annak, hogy ez gyakorlattá válhat, mi is gondolkodtunk hasonló konstrukción korábban, de akkor nem voltak adottak a feltételek – mondta az Autószektornak a debreceni polgármester.

Az előadás után beszélgetve portálunk felvetette azt is, a szegediek leginkább a komoly utasforgalmat lebonyolító, sok célállomást kínáló repülőtere miatt irigylik a cívisvárost, ám a Debrecen Airport korábban dinamikus felfutása mostanában láthatóan megtorpant.

– Minden fejlődési fázisban vannak hullámvölgyek én, ezt most annak tekintem, nem a debreceni piacra vezethető vissza, hanem sokkal inkább azokra a problémákra, amivel mostanában a Wizz Air küzd. Hajtóműproblémák miatt a gépeik egy része a földön van, csúsznak a megrendelt új repülők, kevesebb gépük van és ezeket esetenként a nagyobb profittal kecsegtető bázisállomásokra csoportosítják át – mondta Papp László.

A Lufthansa Debrecenben. Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

A polgármester szerint ez nem mindig lesz így, egyszer majd megérkeznek az új repülőgépek, és a földön lévők szerelési problémái megoldódnak. Meggyőződése, hogy a debreceni repülőtérre a Wizz Air vissza fog térni, ami nem jelenti azt, ne dolgoznának azon, hogy más légitársaságok is repüljenek városukból.

– Örömmel látjuk, hogy a Lufthansa viszont szárnyal, a Debrecen-München járat nagyon erős és egyetlen átszállással a világ nagyon sok pontjára elrepülhetünk Debrecenből. Továbbra is fejlesztjük az infrastruktúrát, 2025-ben megújulhat a kifutópálya – mondta a polgármester.

Mint ismert, Debrecenben költözik a Természettudományi Múzeum és a Közlekedési Múzeum is. Előbbinél jelenleg zajlik a tervpályázat, utóbbinak lezárult a tervezési ötletpályázata. A BMW autógyár melletti mintegy hathektáros területre épülő Közlekedési Múzeum részletes tervezése, de akár a kivitelezése is elkezdődhet 2026-27-ig.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.16
A konglomerátum egy olyan tanácsadó céget bérelt fel, akik segítenek nekik felmérni a nehézségekkel....
2025.04.16
Második hellyel kezdte szereplését Nagy Norbert az autós hegyi Európa-bajnoki sorozatban. ..
2025.04.16
A vasúttársaság új akciót indít: földre festett piktogramokkal hívják fel a gyalogosok figyelmet a....
2025.04.16
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események az Útinform jelentése alapján. ..
2025.04.16
Az Európai Unió az év végéig meghosszabbította az engedélymentes fuvarozási rendet Ukrajnával. ..
2025.04.15
Bár az új Mercedes CLA már nem Kecskeméten, hanem a németországi Rastattban készül, mégis érdemes a....
2025.04.15
A tavaly zárt nemzetközi akvizíciók eredményeképpen csaknem 13 százalékkal több új gépjárművet....
2025.04.15
Az Európai Bizottság elindította a DiscoverEU program új pályázati fordulóját. Ennek keretében....
2025.04.15
A globális autóipar 2024-ben az előrejelzésekhez képest gyengébben teljesített, az értékesítés....
2025.04.15
Turbulens időket él át az orosz autópiac, amely egykoron az orosz és nyugati autómárkák gyűjtőhelye....