Lancia
Még utolsó versenyén is nyert a márkalapító Vincenzo Lancia 1910 május 8-án, amikor pilótaként 113,6 km/órás átlagsebességgel győzött Lancia Gamma 20 HP jelzésű autójával. A márka sportsikereit több is követte, 1955 októberében a legendás Alberto Ascari polpozicíókat szerzett és több versenyt nyert Lanciaval.
A hatvanas években már a raliban is tarolt a Lancia, a Fulvia HF, a Stratos, a Monte Carlo és a 037-es murván és havas pályán verhetetlen volt.
Mindez már csak sporttörténelem, mert évek óta haláltusáját vívja a klasszikus olasz márka, amelynek nemes és patinás neve jó eséllyel lenne komoly szereplő a prémium szegmensben.
Pedig több próbálkozás is volt, de az FCA konszernnél nem jött be az átcímkézés: az európai piacon Lancia jelvénnyel forgalmazott Chryslerek jók voltak, többek között azért is, mert több fődarabjai az előző tulajdonos, a Mercedest is birtokló Daimlertől származtak. Ennek köszönhetően az igazán amerikai fazonú, ám nálunk inkább csak maffiózókat idéző 300-as a legjobban használható automata sebességváltóval készült.
Igazi szenzáció volt a Dialogos, melyet a Vatikánnak ajándékoztak, a 2000-es pápamobil szériaváltozatát Thesis néven forgalmazták, ám a hangzatos név sem mentette meg a bukástól az elegáns limuzint.
Ami biztos, hogy eldőlt a háziverseny, mert az Alfa az első menetben kiütötte a Lanciát, talán nem véletlenül, hiszen az egykor legendás márka mintha másfél évtizede mellékvágányon döcögne, mert sem neve, sem formája nem adta vissza az egykori rali legenda hangulatát. A menedzsment hibája, hogy folyamatosan pusztultak az ős Lanciák DNS-ei.
Az utolsó Deltaként ismert, de ma már nem gyártott modell kicsit futurista, kicsit családi kocsi, de öreguras fazonja nem aratott sikert, különösen azok között, akik gyerekként rajongtak a ralik királyáért. Pedig pont erre a korosabb nemzedékre számított az olasz márka és a a tulajdonos Fiat-Chrysler Automobiles konszern vezetése. Nem jött be a Lancia jelvényes amerikai Chrysler, és már a minik piacáról is kivonult a cég, mely egyetlen megmaradt modelljét, az Ypsilont, a Fiat 500-assal együtt gyártotta a lengyelországi Tichyben.
A remény halál meg utoljára és talán a legendás olasz márka is megújul, ezt bizonyítja a tulajdonos
Stellantis vezérkarának értékmentő akciója, melynek első lépéseként bevetették a Pu+Ra HPE tanulmánymodellt. A név a letisztult (pure), és radikális formanyelvre utal, a HPE pedig a high power electric, vagyis nagyteljesítményű elektromos szavak rövidítése.
És nem mellékesen a HPE fémjelezte majd félévszázada a Lancia sportos kombiját. A HPE a high performance estate szavak kezdőbetűnek rövidítéséből született és ez fémjelezte a legendás Lancia Betát.
Megjelenésében a Pu+Ra HPE a sikeres őst, a ralimodellt idézi, ám technikájában már XXI. századi autó. Műszaki oldalról csak annyit árult el az olasz márka, hogy a 2024-ben bemutatkozó Ypsilon alapjaira épül és természetesen elektromos hajtású lesz. 2026-tól már csak akkumulátoros elektromos (BEV) autókat mutat majd be a Lancia, és a következő Delta 2028-as színre lépésével lezárul a belsőégés motorok korszak.
A Pu+Ra HPE tervezői a 2024-ben debütáló új Ypsilonról csak annyit árultak el, hogy hatótávolsága 700 kilométer, akkupakkja gyorstöltéssel tíz perc alatt tankolható 80 százalékosra, energiafogyasztása pedig pedig 10 kWh/100 kilométer.
A kevés száraz műszaki adatnál izgalmasabbak formai megoldásai, melyek hatékony üzemmódját is segítik: áramlástanilag optimalizált karosszéria, alacsony tetővonal, két digitális külső tükör, burkolt fenéklemez, valamint optimalizált súrlódású és minimális légellenállású négy Goodyear abroncs.
Nem spórolt a cég a digitális rendszerek ismertetésével: asound, air, light augmentation (azaz hang-, levegő- és fényjavítás ) kifejezés betűszava a SALA rendszer minimalista érintőfelületén vezérelhető többek között a klíma, infotainment, valamint a külső/belső világítás.
A klasszikus szórakoztató üzemmód online kapcsolattal biztosít hozzáférést filmekhez, játékokhoz közösségi csatornákhoz.
Az új Chameleon rendszer a külső környezeti viszonyokhoz igazítja az utastéri hangulatot, aminek része az elektrokrómosan elsötétíthető belsőtér.
Stellantis fejlesztésű adalék a mesterséges intelligencia alapú vezérlés, mely előjelzi a vezető és az utasok hangulatát, vagyis testre szabott prediktív élményt ad, ennek neve TAPE, amit az tailored predictive experience szavak kezdőbetűiből kreáltak.
A Lancia Pu+Ra HPE fő erőssége a formája, amit a Cassina luxusbútor-márka csapatával kreáltak. Az autóiparban szokatlan megoldások eredetire sikerültek, mert nem csak a kerekeken dominál a kör alakzat, hanem a tetőablakon, az első és hátsó ülések kezelőfelületein, a műszerfal is félköríves.
Különösen jól áll az autó hátulján a Stratost idéző körlámpás világítás és a lebegő Lancia felirat.
A Lancia Pu+Ra HPE utastéri felületei hetven százalékban fenntartható forrásból származnak: az ajtópanelek márványporból és újrahasznosított szövetből készültek, a nemes ásvány megjelenését puha tapintással kombinálva, miközben vízálló. A kerek asztalkákat biocellulóz-acetátból gyártják, az utastér hátsó felét krómmentesen cserzett nubukbőr és fahulladékból előállított berakás borítja, a padlószőnyeg természetes gyapjúból készült.
Fotók: Stellantis/Lancia
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!