Olaszország
Hamarosan új korszakba lép Olaszországban a vonat, illetve az autós közlekedés közötti hagyományos rivalizálás. Az olasz állami vasúttársaság feketén-fehéren felvázolta e „harc” lehetséges jövőbeni kimenetelét. Úgy számolnak, hogy a 2023-ig mintegy 400 ezer gépjármű tűnik majd el az olasz utakról a szigorodó környezetvédelmi előírások miatt.
A vasúttársaság szerint a kieső szállítási kapacitást a legegyszerűbben a vonatközlekedés fejlesztésével lehet helyettesíteni. Azaz a személyszállításban fellépő megnövekvő igényeket a vasút tudja a leghatékonyabban és a legzöldebb módon kielégíteni.
Erről a Ferrovie dello Stato vezérigazgatója, Gianfranco Battisti beszélt az Olasz Gyáriparosok Szövetsége, a Confindustria által szervezett konferencián. Az eseményen részt vett az infrastruktúra-fejlesztéséért felelős miniszter, Paola De Micheli is.
A vasúttársaság vezetője úgy fogalmazott: a vonatközlekedés a fenntartható fejlődés szempontjából a leghatékonyabb, legkörnyezetkímélőbb közlekedési eszköz. Ezt fogalmazta meg az Európai Parlament fenntartható fejlődésre vonatkozó stratégiája is. Az éghajlatváltozás nyomán kialakult vészhelyzet kapcsán megszavazott állásfoglalással arra kötelezi az EU-tagállamokat, hogy fektessenek be a fenntartható közlekedésbe. Az olasz állami vasút olyan beruházási tervet dolgozott ki, ami a környezetvédelmi célok teljesülését szolgálja.
Olaszország számos nagyvárosában belvárosában már most korlátozott forgalmú zónákat alakítottak ki, és vannak téli tilalmak is. Ezek az Euro 0-2-es dízelekre és Euro 0-s benzinesekre vonatkoznak. A téli időszakban (október 1-től március 31-ig) az Euro 3-as dízeleket is érinti a szabályozás. Milánóban a város területének 72%-át érintő Area B zónában egész évben hétfőtől péntekig, reggel 7.30-tól este 19.30-ig el kell kerülniük a területet az Euro 0-3-as dízeleknek és Euro 0-s benzineseknek.