Bemutató
A japán márka a maga végső határidejét 2040-re tűzte ki, de az átalakulást fokozatosan váltják valóra. Ígéretük szerint jövőre, Európában már minden fontosabb típus esetében mindegyikkel lehet majd elektromos módon haladni, sőt: a HR-V modell év második felére ígért legújabb nemzedékét már csak egyféle, hibrid hajtáslánccal dobják piacra.
Ebben az átalakuló folyamatban a HR-V suv láthatóan kulcsmodellé lép elő. Mint ahogy a nemrégiben megtartott online bemutatón a cég vezetői hangsúlyozták: a kocsi újratervezésekor azt tartották szem előtt, hogy ötvözzék a ma oly divatos szabadidős járművek stílusát és tágasságát a kompakt építésmóddal. Ami a hajtást illeti, maradt a hibrid Jazzben jól bevált megoldás. A hajtáslánc két villanymotorra (generátor és a hajtásért felelős egység) épül, csatlakoztatva a 1,5 literes i-VTEC benzineshez, melynek csúcsteljesítménye 131 lóerő, maximális forgatónyomatéka pedig 253 Nm. Takarékosnak mondják, de a fogyasztásról még nincsenek konkrét adatok. Mindemellett a HR-V hibrid rendszerében három féle üzemmód (Sport, Normal, Eco) közül lehet választani: A kocsi alapvetően elektromosan halad, a benzinmotor csak hosszú, vagy nagy sebességű autózás esetén kapcsolódik be a hajtásba. Emellett bekapcsolható még az erősebb regeneratív fékhatás elérésére szolgáló, úgynevezett B üzemmód, a visszanyerhető energia a kormány mögötti kapcsolófülekkel szabályozható.
Az előzetes hírverésből az is kiderült, hogy bár az új HR-V külső méretei az elődmodellhez képest nemigen változtak, de a belső arányok megváltoztatásával tetemesen nőtt az utastér komfortja. Így többek között az első ülések alá beépített üzemanyagtartálynak és a racionálisan elrendezett hibrid hajtáslánc-elemeknek eredményeként kényelmesebbek lettek a hátsó ülések, nagyobb lett a láb- és fejtér, s nem utolsó sorban a poggyásztér. A márka itt is bevetette a szellemesen variálható „mágikus ülésrendszer” névre keresztelt hátsó üléssorát, és ennek, valamint az alacsony rakodóperemű, sík csomagtér-padló jóvoltából a kocsiba még két kiszerelt kerekű bicikli is bepakolható.
Ám a racionálisabb helykihasználás még nem minden – tűnik ki a márkaismertetőből. A minimalista, kupészerű stílus a Honda formatervezési filozófiáját tükrözi. A terepjárós suv-hatást fokozza a 10 milliméterrel megnövelt szabad hasmagasság és a 20 milliméterrel csökkentett teljes magasság, továbbá az alapfelszereltségként kínált 18 colos kerekek. Bent az utastérben prémiumérzetet keltenek a kárpitozáshoz felhasznált kellemes tapintású, minőségi anyagok és (dizájn)megoldások. Ez utóbbiak sorában külön kiemelik a levegőáramlást segítő, újszerű kialakítást (air diffusion system), amely a hagyományos szellőzőrostélyokkal szemben úgy keringtetik a friss levegőt, hogy azt nem közvetlenül a bent ülőkre fújják.
A vadonatúj HR-V-hez – a modell történetében először – alapáron jár a Honda Sensing menetbiztonsági csomag. A továbbfejlesztett rendszert szélesebb látószögű, nagyobb felbontású, egylencsés kamerával és nagy sebességű képfeldolgozó processzorral tették hatékonyabbá – olvasható a modellismertetőben. Kifinomultabbá vált a gyalogossal történő ütközés esélyét csökkentő kormányzási rendszer éjszakai működése is, az úgynevezett ráfutásos ütközést elkerülő rendszer (CMBS) pedig pontosabban ismeri fel a HR-V előtt áthaladó járműveket, vagyis a kocsi mindig a kellő pillanatban fékez. Szintén többet tud, az új technikájú adaptív sebességrögzítő (ACC), ami a sávváltások és az előzések esetében csökkenti a balesetek kockázatát. Szintén szériatartozék lett a holttérfigyelő. Eddig mintegy 3 méter volt a rendszer hatótávolsága, most viszont már 25 méterről is képes érzékelni a hátulról érkező járműveket. Ehhez hasonlóan hatékonyabb lett a keresztirányú forgalmat figyelő, tolatást segítő rendszer. E szolgáltatás a bal- és a jobboldalra elhelyezett radarokkal vizuális és hangjelekkel figyelmeztet a mögöttesen elhaladókból adódható veszélyekre.
Mindent együttvéve a HR-V újratervezése során a Honda mérnökei olyan négykerekű megalkotását tűzték ki célul, amely egyszerre látványos és hatékony, ugyanakkor magas használati érték jellemzi – summázza a fejlesztési törekvéseket a cégközlemény. Hogy ez mennyire sikerült, arról a márka hazai hívei néhány hónap múlva a volán mögött ülve is meggyőződhetnek. Az importőrtől kapott értesülés szerint nálunk az új HR-V árusítása az év vége felé rajtol, áráról még nincsenek információk.
H.Gy.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!