Inniváció

A Continental Útviszony Felismerő Rendszer fejlesztésén dolgozik

2017.04.27.

A nedves és jeges utakon gyakran történnek balesetek. Sokszor még a tapasztaltabb sofőrök sem képesek megfelelően megítélni, hogy az abroncs mennyire tapad az úton. A Continental jelenleg egy olyan Útviszony Felismerő Rendszer fejlesztésén dolgozik, amely megoldást jelenthet ezekre az esetekre.

A speciálisan kialakított algoritmus négy különböző útviszonyt ismer fel tipikus jellemzői alapján: száraz, nedves, hóval borított és jeges. A nedves útviszonyok felismerése jelenleg már a tesztelés fázisában tart az autógyártóknál.  

„Az Útviszony Felismerő rendszer a járműben meglévő szenzorokon keresztül szerez információt az útfelület tapadásáról” – mondta el Bernd Hartmann, a Fejlett Vezetői Asszisztencia Rendszerek & Gumiabroncs Interakció projektcsoport vezetője, a Continental Váz & Biztonság divíziójának Fejlett Műszaki tervezés részlegének munkatársa. „Ez a tudás lehetővé teszi, hogy a fejlett vezetői asszisztencia rendszer funkciói az adott útviszonyoknak megfelelően módosuljanak. Például nedves útfelületen egy közelgő ütközés elkerülése érdekében az automata vészfékező rendszernek előbb kell működésbe lépnie, mint száraz úton.”

Egyelőre kizárólag a sofőrök feladata, hogy felmérjék az időjárási viszonyokat, illetve figyelemmel kísérjék a jármű környezetét, és ebből megállapítsák, hogy milyen lehet az út állapota. A jövőben a sofőrt az Útviszony Felismerő Rendszer támogatja majd, így a fejlett vezetői asszisztencia rendszerek képesek lesznek felismerni a kedvezőtlen viszonyokat, és a begyűjtött információknak megfelelően tudnak majd időben reagálni. Hartmann úgy véli, hogy ez a képesség a jövőben még nagyobb jelentőségű lesz: „Az automata vezetés esetében el kell érnünk, hogy a rendszer képes legyen felismerni az út állapotát. Egy automata vezetésű autónak különösen fontos tudnia, hogy jeges-e az út, annak érdekében, hogy biztonságosan tudjon közlekedni.”

Az Útviszony Felismerő Rendszer az útviszony megállapításához felhasználja egyrészt a környezet elemzését az autó elején elhelyezett kamera képei alapján, illetve ezt összeveti az ESC rendszerből származó járműdinamikai adatokkal, a regionális időjárásra vonatkozó ismeretekkel (hőmérséklet, ablaktörlő aktivitás és felhő adatok), valamint az abroncs viselkedésével is. Ezt követően az összegyűjtött adatokból kiszámításra kerül a súrlódási együttható, amely ismeretében az Útviszony Felismerő Rendszer hozzájárul az aktív közlekedésbiztonság növeléséhez. „A rendszert, ahol lehetséges, a meglévő érzékelőkre alapozva kell kiépíteni. Ezt a nedves útviszony felismerésének esetében már sikerült is elérnünk” – mondta el Hartmann. „A nedves út felismerése után egy járműdinamikai modellt integrálunk az ESC vezérlőegységbe, amely felismeri az alacsony súrlódási együttható értékeit és ennek megfelelően optimalizálja az ESC-t.” Ezen kívül a jövőben a gumiabroncsok is intelligensek lesznek, mivel olyan szenzorokkal lesznek majd felszerelve, amelyek közvetlen információt juttatnak majd el a gumiabroncs és az útfelület érintkezési területéről.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.05
A BMW egyike azoknak a márkáknak, amely az idén jó eséllyel tovább tudja erősíteni éllovas....
2025.02.05
A busz csütörtöktől odamegy, ahol az emberek vannak, akik Debrecen utcáin, Hajdú-Bihar legkisebb....
2025.02.05
Vízre bocsájtották Kínában a világ legnagyobb autószállító hajóját: a BYD Shenzhen „gyomrában” 9200....
2025.02.05
Egy éve indult a vállalati e-autó program: 2024. február 5. óta pályázhatnak a hazai gazdasági....
2025.02.05
Nézze meg a videót! ..
2025.02.05
Kamion és személyautó karambolozott az 1-es főút 95-ös kilométerszelvénye közelében, Ács térségében....
2025.02.05
A túlélés nagymestere, Bear Grylls vadonatúj televíziós sorozattal jelentkezik 2025-ben, amelyben....
2025.02.05
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség egy 53 éves férfi ellen, aki riasztópisztollyal fenyegetőzve....
2025.02.05
A kész járműveket szállító berendezések gyártói és a fuvarozók türelmi időt kértek a német VDI....
2025.02.05
Sok találmánya van az emberiségnek, amely megmaradt egyszerű használati tárgynak. Például a....