BYD
A kínai autógyártó az idei év második negyedévében – lendületet kapva a megfizethető elektromos járművek iránti kereslet emelkedésével - körözte le a két japán vállalatot.A BYD a második negyedévben 980 ezer új autót adott el, ami elképesztően nagy, negyven százalékos növekedést jelent a tavalyi év hasonló időszakához képest. A siker súlyát növeli, hogy eközben számos autógyártó visszaesést könyvelt el az új autók eladásában, köztük a két „legnagyobb ágyú”, a Toyota és a Volkswagen is.
A BYD növekedése részben annak tudható be, hogy Kínában fellendült a kereslet a megfizethető elektromos járművek iránt, ezért a hazai piacon a vállalat 35 százalékos növekedésre volt képes. Másrészt a BYD megháromszorozta a külföldi eladásait, 105 ezer új autót adott el Kínán kívül.
Egy évvel ezelőtt, április és június között a BYD még a tizedik helyen állt a világranglistán 700 ezer eladott járművel. Azóta negyedéves alapon maga mögé szorított három japán autógyártót, a Nissan és a Honda mellett a Suzukit is. Így már csak egy olyan szigetországi cég van, amely előtte jár az értékesítésekben, mégpedig a trónon lévő Toyota, 2,63 millió eladott járművel.
Ide tartozik, hogy miközben a BYD a kínai piacon 35 százalékos növekedést ért el, a Honda kínai eladásai 40 százalékkal csökkentek, ezért mintegy 30 százalékkal csökkenti ottani gyártási kapacitásait. Még Thaiföldön is, ahol a japán cégek nagyjából 80 százalékos piaci részesedéssel bírnak, a Honda a felére csökkenti a kapacitásait, a Suzuki pedig teljesen leállítja a gyártást. A lemaradó japán szereplők számára így egyre fontosabbá válik az észak-amerikai piac, ahol nem fenyeget a kínai elektromos járműgyártók konkurenciája a rájuk kiszabott a magas vámok miatt. Ahogy azonban az elektromos járművek iránti globális kereslet lassul, a Toyota és a Honda hibridjeinek népszerűsége egyre nő, de nem tudni, hogy ez pótolja-e a Kínában és másutt visszaeső eladásokat.
A kínai márkák közül nemcsak a BYD jön nagyon felfelé, hanem például a Chery és a Geely is, amelyek benne vannak a TOP 20-ban a globális értékesítésekben. És általánosságban elmondható az is, hogy a kínai autóipar igen jelentős eredményeket tud felmutatni az exportban, messze lehagyva Japánt. Az idei év első félévében a kínai márkák 2,79 millió új autót exportáltak, csaknem 800 ezerrel többet, mint a japán vállalatok.