elemzések
Idén is összeállította a BrandZ Top 100 listát a piacelemzésekre szakosodott Kantar Millward Brown (rövidített nevén: Kantar) szervezet. Az autógyártók megfogyatkoztak a felsorolásban, idén mindössze hárman fértek be a legértékesebb száz vállalat közé, az iparági rangsor élén ugyanakkor nincs változás.
2006 óta immár 14. alkalommal adta ki BrandZ Top 100 márkaérték-összeállítását az amerikai Kantar. A tavalyi évhez képest hét százalékkal (a globális GDP-növekedés mértékének több mint kétszeresével), a 14 évvel ezelőttihez viszonyítva 126 százalékkal emelkedve 4,7 billió dollárra növelte összértékét a világ száz legértékesebb vállalata. Az első helyen immár nem a Google és nem is az Apple, hanem az Amazon áll.
Vállalat (helyezés változása) |
Márka |
Márkaérték (milliárd USD) és változása |
Márka hozzá-járulás* |
1. (+2) Amazon |
Kereskedelem |
315,505 (+52%) |
4 |
2. (0) Apple |
Technológia |
309,527 (+3%) |
4 |
3. (-2) Google |
Technológia |
309,000 (+2%) |
4 |
4. (0) Microsoft |
Technológia |
251,244 (+25%) |
4 |
5. (2) Visa |
Fizetés |
177,918 (+22%) |
5 |
6. (0) Facebook |
Technológia |
158,968 (-2%) |
4 |
7. (2) Alibaba |
Kereskedelem |
131,246 (+16%) |
3 |
8. (-3) Tencent |
Technológia |
130,862 (-27%) |
4 |
9. (-1) McDonald’s |
Gyorsétterem |
130,368 (+3%) |
4 |
10. (0) AT&T |
Telekommunikáció |
108,375 (+2%) |
3 |
* Az érték azt méri (1–5 közötti skálán), hogy a vállalat értékéhez milyen mértékben járult hozzá a márka erőssége. |
Míg tavaly öt autógyártó szerepelt a száz legértékesebb vállalat között, idén mindössze hárman fértek be az illusztris csoportba. Ez egybevág azzal a tízedik éve tapasztalható trenddel, amelyben az autóipar az összes gazdasági terület közül a legnagyobb visszaesést mutatja: míg a szórakoztató technológiák 345, a luxuscikkek 304, a kiskereskedelmi szolgáltatások 276 százalékkal növelték márkaértéküket, a Brandz Top 100 cégei pedig átlagosan 141 százalékkal érnek ma többet, mint egy évtizede, az autóipari szereplők értéke 32 százalékkal csökkent ugyanezen idő alatt. Ahogy Graham Staplehurst, a BrandZ globális stratégiai igazgatója fogalmazott: „A fogyasztókat jobban érdeklik azok a márkák, amelyek élményeket biztosítanak, mint amelyek termékeket állítanak elő.”
A tíz legértékesebb autómárka összesített márkaértékét a Kantar 139,7 milliárd dollárra teszi. Ez hét százalékkal kevesebb, mint tavaly – érdekes, hogy 2017 és 2018 között ugyanekkora volt a növekedés mértéke. Az idei visszaesés azért nem nagyobb, mert az automobil egyre erőteljesebb technológiai színtérként jelenik meg: mesterséges intelligencia, autonóm mobilitás, konnektivitás, általános digitális fejlődés szabja meg a kiutat az autógyártók számára. Az evolúció csúcsát jelen pillanatban a hibrid hajtástechnológia testesíti meg: a tisztán elektromos járművek a hosszú gyártási ciklusok, a hiányos töltő infrastruktúra és az igényekre késlekedve reagáló akkumulátorgyártó ipar miatt egyelőre nem tudnak kibontakozni.
A tíz legértékesebb autógyártó márkaértéke*:
|
2019 |
2018 |
2017 |
2016 |
2015 |
2014 |
2013 |
2012 |
2010 |
Toyota |
29,151 |
29,987 |
28,660 |
29,501 |
28,913 |
29,598 |
24,497 |
21,779 |
21,769 |
Mercedes |
23,355 |
25,684 |
23,513 |
22,708 |
21,786 |
21,535 |
17,952 |
16,111 |
13,736 |
BMW |
23,326 |
25,624 |
24,559 |
26,837 |
26,349 |
25,730 |
24,015 |
24,623 |
21,816 |
Honda |
11,749 |
12,695 |
12,163 |
13,195 |
13,332 |
14,085 |
12,401 |
12,647 |
14,303 |
Ford |
11,211 |
12,742 |
13,065 |
13,084 |
13,106 |
11,812 |
7,556 |
7,025 |
7,039 |
Nissan |
10,554 |
11,425 |
11,341 |
11,479 |
11,411 |
11,104 |
10,186 |
9,853 |
8,607 |
Tesla |
9,285 |
9,415 |
5,876 |
4,436 |
- |
- |
- |
- |
- |
Audi |
8,556 |
9,630 |
9,393 |
9,497 |
10,127 |
7,058 |
5,545 |
4,703 |
3,624 |
VW |
6,707 |
5,986 |
- |
- |
9,283 |
8,403 |
8,790 |
8,519 |
6,994 |
Porsche |
5,817 |
- |
5,141 |
4,438 |
- |
- |
- |
- |
12,021 |
|
|
*milliárd dollár
A Toyota legjobb autógyártóként a százas toplista 41. helyén áll, a Mercedes-Benz az 54., a BMW az 55. helyen végzett – mindkét márka kilenc helyet zuhant 2018-hoz képes. A Ford és a Honda tavaly még fent voltak a listán, idén már nem fértek fel a százas listára. A BrandZ Top 100 kezdete, azaz 2006 óta mindössze két év volt, amikor nem a Toyota vezette az autógyártók rangsorát – ezekben az években a második helyre lépett vissza.
„A globális jelenlét hatalmas szerepet játszik a Toyota pozíciójában. Minden területen optimális modellkínálattal van jelen a márka. Emellett az emberek az alternatív energia úttörőjeként tekintenek a Toyotára” – elemezte a Toyota sikerének titkát Graham Staplehurst. Szintén összecseng az általános fogyasztói trendekkel, hogy a Toyota egyre inkább mobilitási szolgáltatóként, nem pedig autógyártóként lép fel a világ számos pontján. A márka több autómegosztó, illetve last mile mobilitási szolgáltatást is üzemeltet kísérleti jelleggel; rövid időn belül pedig Európában is bevezeti azokat a mikrojárműveket, amelyek pont az ilyen jellegű szolgáltatásokban juthatnak kulcsszerephez.
Évek óta aggodalommal figyeli az autóipar, hogy a fiatal vásárlók fokozatosan elfordulnak az autózás jelenségétől. A márkaérték meghatározásában fontos tényező a márkák iránt táplált „szeretet és kötődés”. Miközben a világ tíz legértékesebb márkája esetében az átlagos szeretet-index 109, a tíz legértékesebb autómárkánál ugyanez az érték csupán 98 (a Top 100 márka átlagához viszonyítva.) Vannak persze kivételek. Dél-Amerikában és a Közel-Keleten még mindig intenzíven rajonganak az autókért, különösen a Toyotákért. Világszerte a Toyota vezeti az autóipar „szeretet-indexét”: nem kevesebb, mint hét országban, köztük az Egyesült Államokban végzett az élen.