megújuló energia

Biogáz buszok elterjedésének hatása a megújuló tüzelőanyag-felhasználásra - I. rész

2015.10.13.

2020-ig az Európai Unió előírásai szerint minden tagállamnak kötelezően teljesítenie kell energia alapon számolva a 10 százalékos megújuló részarányt a közlekedési energiafelhasználás területén. Manapság az érvényben lévő előírások legfeljebb 10 térfogatszázaléknyi biokomponens bekeverését engedik meg, azonban ez a mennyiség energiaszázalékra átszámítva még nem elegendő a célkitűzés teljesítéséhez. Háromrészes cikksorozatunkban azt vizsgáljuk, hogy a biogáz közösségi közlekedés területén történő felhasználása hogyan segítheti elő az előírt célok megvalósulását hazánkban.

Korunk legtöbbet tárgyalt kérdéskörei közé tartozik a fenntartható fejlődés és a környezetszennyezés. A 90-es évektől kezdve a fenntartható fejlődés és a környezet kímélésének szempontjai, illetve ezzel összhangban a biotüzelőanyagok ügye egyre hangsúlyosabb szerepet kaptak a közlekedésfejlesztési, közlekedéspolitikai döntésekben. A közlekedési szakemberek felismerték, hogy a gépjárműközpontú, fosszilis tüzelőanyagokra alapozott (kőolajtól nagymértékben függő) út hosszú távon nem járható. Azonban a bio-, illetve az egyéb alternatív, de fosszilis tüzelőanyagokkal (cseppfolyós PB gáz, vagyis LPG, illetve sűrített földgáz, vagyis CNG) kedvezően alakítható az importenergia-függőség és az energiaellátás biztonsága közép- és hosszútávon, mindemellett használatuk környezeti szempontból is kedvezőbb a hagyományos fosszilis hajtóanyagokkal szemben.

Nem, nem ez a klasszikus értéelemben vett bioüzemanyag (forrás: Gangesz.hu)

Az Európai Unió előírásai szerint (2009/28/EK direktíva) 10%-os megújulóenergia-részarányt kell elérnie a közlekedési szektornak 2020-ra, amely minden tagállamra egységesen érvényes. Az irányelv előírja, hogy a megfelelő piaci részarány elérése érdekében (a korábbi 5% helyett) már 10 térfogatszázaléknyi (V/V%) biokomponens keverhető hozzá a kőolajszármazékokhoz anélkül, hogy külön jelzéssel kéne ellátni. Azon felhasznált biotüzelőanyagok hozzájárulását a 10%-os célkitűzéshez, melyek hulladékból, maradékanyagokból, nem élelmezési célú cellulóztartalmú anyagokból és lignocellulóz-tartalmú anyagokból készültek, kétszeresen kell figyelembe venni. Hazánkban a legnagyobb mértékben felhasznált biohajtóanyagok a bioetanol és a biodízel, mivel ezeket keverik hozzá bioadalékként a benzinhez és a gázolajhoz, ugyanakkor tisztán, önmagukban történő felhasználásukra is van lehetőség.

Jó ha van hozzá... (forrás: Ujenergiak.hu)

Egy másik alternatív energiaforrás lehet a biogáz, amelynek közlekedési alkalmazására szintén van lehetőség, azonban elterjedtsége az ágazatban ma még csekély. Definíció szerint a biogáz olyan gáznemű, megújuló tüzelőanyag, melyet biomasszából és/vagy hulladékok lebomló részéből állítanak elő. Két fő összetevője: a metán (CH4) és a szén-dioxid (CO2). A metán a földgáz fő alkotórésze, melyet a CNG (sűrített földgáz) motorokban is hasznosítanak, a CO2 viszont kedvezőtlen hatással van a tüzelőanyag égési tulajdonságaira, mivel nem éghető vegyületről van szó, amely lassítja az égési folyamatot, sőt egy bizonyos részarány felett teljesen meggátolja (Kovács, Török, Bereczky). Éppen ezért a nyers biogáz használata belsőégésű motorokban nem jellemző, viszont nagymértékű tisztítási folyamat során nyerhető belőle a biometán, illetve melléktermékként keletkezik a szén-dioxiddal telített hulladékgáz. Biometánnak azokat a biogázokat nevezzük, melyek legalább 97%-ban tartalmaznak metánt, gyakorlatilag a földgázzal egyenértékűnek tekinthetők, ezért anélkül juttathatók a CNG motorokba, hogy annak bármilyen részét módosítani kellene, valamint betáplálható a földgázhálózatba is. CNG üzemre kiépített töltőhálózat megléte esetén a szállítás is problémamentesen biztosítható, míg azokban az országokban, ahol az infrastruktúra nem áll rendelkezésre, ott közúton, sűrített vagy folyékony állapotban, palackokban szállítható (Bécsi Műszaki Egyetem 2012) (Domanovszky 2011).

Nemcsak a színe miatt (forrás: ErathWiseRadio.com)

Bevezetésére a közforgalmú közösségi közlekedés lehet leginkább alkalmas, ahol a CNG buszok futhatnak biogázzal, így egy nagyobb flotta is könnyedén, egyszerre állhat át a biogáz használatára. Ez a tüzelőanyag gyakorlatilag ötvözi a sűrített földgáznak a helyi károsanyag emisszióra gyakorolt kedvező hatását a CO2 kibocsátás csökkentésével, melyet Ryan és Caulfield (2010) írországi tanulmánya is alátámasztott.

A vizsgálatba bevont tüzelőanyagok főbb tulajdonságait az következő táblázat tartalmazza. A későbbi számításokhoz a fűtőértékek ismerete elengedhetetlen. Látható, hogy a benzinhez és a gázolajhoz kevert biokomponensek (bioetanol és biodízel) fűtőértékei elmaradnak a fosszilis tüzelőanyagokétól.

Tüzelőanyagok fontosabb tulajdonságai (Forrás: Zöldy 2011)

Ebből kifolyólag a 2020-as célkitűzések alaposabb vizsgálata során felvetődik a probléma, hogy az előírt 10e/e%-os elérendő megújuló részarány és a jelenleg bekeverhető 10V/V%-os biotüzelőanyag részarány nincs összhangban, a jelenleg megengedhető maximális biotüzelőanyag-komponens hozzákeverés esetén is 10e/e% alatt marad a megújuló tüzelőanyag részaránya. A cél az, hogy meghatározzuk, mekkora energiakülönbséget kell áthidalni egyéb (vagyis nem bioetanol és biodízel) megújuló energiahordozó alkalmazásával, amely esetünkben a biogázból tisztítással előállított biometán.

Cikksorozatunk következő részében a vizsgálat metodikájával fogunk foglalkozni.

A cikk és a tudományos kutatómunka szerzői: Tóth Tamás és Török Ádám

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....
2024.05.05
Két gyermek életveszélyesen megsérült egy közlekedési balesetben Ceglédnél vasárnap - közölte az....
2024.05.05
Ennél nagyobb átalakuláson autó nem is eshet át, mint a többszörös Le Mans-i győztes hibrid Porsche....
2024.05.05
A vitorlázó gép a Turócszentmártonhoz tartozó Tomčany melletti, az Aeroklub Martin polgári társulás....
2024.05.05
Ma már alap, hogy az autóra ötvenezres garanciát adnak. Az első autóknál nem volt természetes a....
2024.05.05
Az egykori Győri Keksz- és Ostyagyár vezetőjének tiszteletére emléktáblát avattak a Széchenyi....
2024.05.05
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Nem iszik, nem dohányzik, de... ..
2024.05.05
Idén a Beregi kör lett az Év kerékpárútja, a festői útvonalat és a bringatúrázás legfontosabb....
2024.05.05
Magyarország területén 2024. május 4-én 0 óra és 24 óra közötti időszakban a rendőrök 45 személyi....
2024.05.05
A Porsche Hungaria április 25-től visszatért a fix, forint alapú autórendeléshez, teljes....