Brexit

A belföldi alkatrészek arányának növelésére készül a brit autóipar

2017.03.11.

A Nagy-Britanniában termelő nemzetközi autógyárak belföldi alkatrész beszerzéseik növelésével enyhítenék egy esetleges "kemény Brexit" hatását, ami a WTO-szabályoknak vetné alá a brit külkereskedelmi forgalmat.

"Amennyiben vámtételekkel kell számolni az exportált autóknál és az importált alkatrészeknél, az kellően erős ösztönző lesz arra, hogy belföldi forrásból biztosítsuk alkatrész igényünket" - közölte a Reuters hírügynökséggel Mike Flewitt, a McLaren Automotive vezérigazgatója. 

Az évtized végére a jórészt külföldi tulajdonban lévő brit autóipar éves gyártási kapacitása elérheti a kétmilliót, de exportvám kivetése esetén több autógyártó is kapacitása egy részének külföldre telepítése mellett dönthet. A belföldi alkatrészgyártás felfuttatása jó hír lenne a brit kis- és középvállalatoknak, kevésbé előnyös viszont a globális beszerzési hálózatra támaszkodó nemzetközi autóipari beszállító vállalatoknak - véli a cikk szerzője. 

A Nagy-Britanniában készülő autóknál az alkatrészek átlag 41 százaléka belföldi. A Jaguar Land Rover (JLR) és a McLaren esetében az arány ötven százalék körül van, a BMW szigetországban készülő Mini modelljeinél viszont kevesebb, mint negyven százalék. 

Az Opel/Vauxhall Nagy-Britanniában gyártott Astra modelljeinél alig 25 százalék a belföldi alkatrészarány. Az Opel leendő tulajdonosa, a francia PSA Group növelni készül a belföldi beszerzési részarányt a helyi gyártásnál, amennyiben Nagy-Britannia elveszíti szabad hozzáférését az európai közös piachoz. "Kemény Brexit esetén ki kell építenünk a belföldi beszerzési csatornákat és meggyőződésem szerint a kormány ezzel teljes mértékben tisztában is van" - jelentette ki Carlos Tavares, a PSA vezérigazgatója a Genfi Autószalonon újságírók előtt. 

A Jaguar Land Rover vezérigazgatója Ralf Speth szerint azonban Nagy-Britanniában tömeggyártásban nem készül annyi autó, ami elegendően nagy helyi alkatrésztermelő bázis kiépítésére ösztönözné a nagy autóipari beszállító vállalatokat, hogy át lehessen lépni az ötven százalékos belföldi alkatrészrészarányt. A Society of Motor Manufacturers and Traders autóipari szakmai képviseleti szervezet szerint viszont akár 80 százalékos belföldi alkatrészarányt is el lehet érni a Nagy-Britanniában gyártott autóknál.

Forrás: 
MTI

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.05
Európában tart egy újabb kínai márka, amelyről feltehetően még a rendkívül sokszínű kínai piac....
2025.02.05
Az elmúlt héten a megengedett sebességhatárokat regisztráltan 1016-an lépték át. - A....
2025.02.04
A centenáriumi évben az energiavállalat a jövő alakítására fókuszál. ..
2025.02.04
Izgalmas események az autók világából, háborúból, versenypályákról, titkos töréstesztekről,....
2025.02.04
A fővárosi közösségi közlekedés sohasem unalmas. Naponta több mint hárommillió utazás valósul meg a....
2025.02.04
„Ha egyetlen gyártó hibázik, akárcsak egyszer is, az a komplett ipart visszaveti évekkel” –....
2025.02.04
Felvette palettájára a Land Cruiser 250-est az Arctic Trucks. Az izlandi specialista által épített....
2025.02.04
Kompolt község polgármestere, Blahó László, valamint a helyi polgárőrség egyik tagja, Kiss Norbert....
2025.02.04
A japán hatóságok még mindig küzdenek egy 74 éves teherautó-sofőr kimentéséért, aki járművével....
2025.02.04
Ötvenhat Gidránnal erősödik Magyarország. Az ország elkötelezett a Gidrán harcjármű mellett,....