fegyver

Békemenet: fegyver helyett autót, motort gyártanak

2022.01.25.

Olykor békésebb eszközökre váltanak a fegyvergyártók, gyarapodik a mezőny, gyorsul a trend.

A békeévek sokszor elvették a fegyvergyártók kenyerét, csökkentették nyereségét, ezért az ágazatban több cég is bővítette termékskáláját: klasszikus példa az angol BSA, mely a háború után puskák és pisztolyok helyett motorkerékpárgyártásra állt át, ahogy egykor a magyar Danuvia is. Napjainkban az orosz állami tulajdonos nyomására a polgári ágazat bővítésével a járműgyártást is felvette programjába az Almaz-Antaj.

BSA

Tűzfegyverekkel indult az 1861-ben alapított Birmingham Small Arms Company Ltd, története, békésebb időkben pedig BSA jelvényes motorkerékpárokat is gyártott. Fő profilja azonban sokáig a pisztoly/puska/gépfegyver portfólió maradt: ezekből másfél milliónál többet értékesített az I. világháború idején, de szállított a hadseregnek Daimler alvázra épített parancsnoki kocsikat és mentőautókat is.

Motorkerékpárrészlege már 1910-től működött, de az igazi felfutás 1931-től indult, közben V2 és 4 hengeres motorokat gyártott.

Katonai bevetésen a BSA    Forrás: Birmigham Small Arms

Plusz két kerék

Kis szériában jelent meg a piacon 1935-ben a kétüléses Light Coupé, és a nyitott Scout. Az autógyártást és a motorok piaci sikereit a második világháború szakította meg: 1940-től ismét a fegyvergyártásé lett a főszerep, motorkerékpárokból csak 126.334 készült.

A békeévekben megint fejlődésnek indult a BSA, mely 1953-ban felvásárolta a másik brit klasszikust, a Triumph márkát, így együtt már a világ legnagyobb motorkerékpárgyártójává lépett elő. Gépei közben sorra nyerték a legendás Daytona és Santa Catalina versenyeket.

1967-ben és 1968-ban a társaság királyi kitüntetést kapott, BSA és Triumph motorkerékpárok adták a brit kétkerekű export 80 százalékát.

BSA túrakocsi, 1924     Forrás: LSB

Csőd után

A dicsőség mulandó, hiába jelent meg tizenhárom új BSA és Triumph modell, az amerikai piac visszaesése miatt a társaság vesztesége 1971-ben már meghaladta a 3 millió fontot, 1973 nyarán pedig csődbe ment.

Többször megpróbálták feltámasztani, 2016-ban az indiai Mahindra 4,1 millió fontért megszerezte a Classic Legends Private Limited-en keresztül a BSA tíz százalékát. Többéves várakozás után hamarosan piacra kerül az új BSA Gold Star, mely egyhengeres, 500-as vagy 650 köbcentis blokkot kap, a régi-új szlogen jegyében: Egy legenda újjászületik, fejlődtünk, de a DNS-ünk nem változott.

Gold Star      Forrás: BSA

Magyar sztori

Hasonló történet Magyarországon is: a Danuvia Ipari és Kereskedelmi Rt. 1924-ben próbálkozott fegyvergyártással, pontosabban motorhajtású géppuska kifejlesztésével: Gebauer Ferenc találmányának lényege, hogy a fegyver elsütőszerkezetének és a repülőgépmotor főtengelyének összekötésével lehetőség nyílt a légcsavar szárnyai közötti tüzelésre.

1939-től a már Danuvia Fegyver- és Lőszergyártó Rt. néven működő cég új komplexumot épített Zuglóban, ahol licenc alapján BMW R75-ös motorok gyártását tervezték.

Zuglói géppisztolyok

A második világháború vége felé a Danuvia négy telephelye közül Veszprémben páncél- és kézigránátok, valamint lőszerek készültek, Zuglóban a gyújtószerkezeti óraműgyártás mellett fegyvereket javítottak és készítettek. Az első ötéves terv (1950–1954) idején folyatódott a fegyvergyártás: ekkor 48M típusú géppisztolyok ( 72 ezer db) és golyószórók készültek Zuglóban.

A haditermeléssel párhuzamon, 1954. végén indult meg a motorkerékpárgyártás: 1956. nyarán már tízezredik 125 köbcentis Csepel-Danuviát ünnepelte a kollektíva.

Használta a hadsereg, a rendőrség, a posta és futamot nyert vele a kiváló versenyző-szerelő Hamar Zsigmond és a bajnok Szabó II. László. De a sportsikerek nem segítettek, a gép elavult, így a megrendelések sorra elmaradtak. A cég próbálkozott mezőgazdasági kisgépekkel, majd a hatvanas évek végén leálltak a motorkerékpárgyártással.

Danuvia reklám az 1960-as évekből     Forrás: LSB

Újraélesztés

A másik magyar klasszikus márkához, a Pannóniához hasonlóan a Danuvia motorkerékpárt is megpróbálták felébreszteni Csipkerózsika álmából: 2008. nyarán lelkes vállalkozók vették meg a zuglói jelvényt: a Danuvia Adriatica nevű koncepciót 1000 köbcentis, 150 lóerős Rotax motor hajtotta volna. A 42 mm-es csővázra Palioli, vagy Öhlins futóművet Brembo fékeket és Marchesini kerekeket terveztek. A Backfire nevű típus ennél is sportosabb lett volna, de mindkettő álom maradt.

Feltámasztási kísérlet maradt a Danuvia Adriataca        Forrás: LSB

Oroszok a depóban

Megmunkáló gépeit már nemcsak puskák és pisztolyok készítésére akarja használni a világ 15. legnagyobb fegyvergyártója, az orosz Almaz-Antaj. A hatvan vállalatot tömörítő cégcsoport benyújtott szabadalma szerint 2024-ben várható saját fejlesztésű villanyautójuk piaci megjelenése. A teljesen állami tulajdonú Alma-Antaj célja, hogy 2025-re bevételének fele már polgári célú termékek gyártásából származzon.

A Neva SUV két villanymotorjának rendszerteljesítménye 435 lóerő, készül majd akkumulátoros és tüzelőanyagcellás változat is. A 70 kWh kapacitású akkumulátor-hidrogén kombinációval 810 km-es útra képes. Az Almaz-Antajt a Szentpétervári Műszaki Főiskolán fejlesztették.

A Neva SUV szabadalmi rajza   Forrás: AA

Kalasnyikov

A legendás fegyvergyártó már öt éve bemutatta saját márkás autóját: a Moszkvics utód IZS 2125 kombit építettek át villamoshajtásúvá és némileg fiatalították arcát: a CV1-es jelzésű jármű rendszerteljesítménye 680 lóerő volt és 90 kW/h-s lítium-ion akkupakkjának töltésével 350 kilométeres útra volt képes.

Az egyetlen példányos kísérleti modellt több mint három évig nem követte újabb jármű, aztán tavaly novemberben bemutatták az UV sorozatot. A műanyag borítású, fémcsővázas modell hossza 3,4 métere, szélessége 1,5 másfél, magassága 1,7 métere, menetkész tömege 650 kg. Az UV4-est 50 kW-o villanymotor hajtja akár nyolcvanas tempóban és egy töltéssel 150 kilométeres útra képes.

Készül kétüléses nyitott tricikli és négyüléses burkolt változatban.

Moszkvics kombiból kreált IZS villanyautó    Forrás: LSB

Elektromos IZS motorok

Az autóval egy időben, 2017-ben mutatta be rendőröknek szánt és 150 kilométeres útra képes elektromos motorkerékpárját a Kalasnyikov-konszern, mely tavaly újabb kétkerekűvel jelentkezett.

Mindössze 49 példányban készül a korszerűbb technikájú és retróformájú IZS 49-es, melyet az Armija-2020 haditechnikai kiállításon láthatott a szakmai közönség: a 2 méter hosszú, 1,43 méteres tengelytávú és 130 kilós gépet 10 kilowattos villanymotor hajtja, 4 kWh akkupakkja egy töltéssel 80 kilométernyi útra képes.

IZS elektromos motorkerékpár      Forrás: LSB

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....