Olaszország
Elegendő körülnézni a városi forgalomban, hogy levonjuk a következtetést: a jövő városi közlekedése már nem olyan lesz, mint a vírus előtt. Elkészültek a mobilitással kapcsolatos legfrissebb felmérések is, melyeknek számai magukért beszélnek. Az autóiparra szakosodott Areté stratégiai tanácsadó cég által nemrégiben közzétett kutatás sokatmondó képet fest az új tendenciákról. A cég közvélemény-kutatása szerint a járvány után tíz olasz közül csupán egy használja majd ugyanolyan rendszerességgel a tömegközlekedést, mint azelőtt. A túlnyomó többség (70%) inkább autóba ül, ha ki kell mozdulnia az otthonából.
Az áprilisban és májusban elvégzett felmérés a polgárok szokásainak változására összpontosít az egészségügyi válság legkritikusabb fázisa után. Az eredmények meghökkentő képet mutatnak. Az olaszok többsége még nem tért vissza a mindennapi rutinjához. Mindmáig nehezen mozdulnak ki és messze nem közlekednek olyan rendszerességgel, mint korábban. De szinte mindenki (a megkérdezettek 90%) közölte: kész visszatérni a városi vérkeringésbe, azzal a feltétellel, hogy egyedül közlekedik, és saját közlekedési eszközét használja. A legtöbben (tíz olaszból heten) az autót preferálják. A többiek számára a motorinók vagy más individuális közlekedési eszközök is szóba jöhetnek alternatívaként.
A saját gépkocsit az olaszok egyfajta privát védelmi eszköznek tekintik a koronavírust követő időszakban. Az autóvásárlás ugyanakkor teherként nehezedik majd a háztartásokra a járvánnyal járó gazdasági visszaesés közepette. Ennek ellenére a vásárlási szándék erősebbnek látszik az anyagi kockázatok okozta óvatosságnál. A már idézett Areté felmérés szerint az autóvásárláson gondolkodók több mint fele (57 százalék) kész bankhitelt felvenni vagy lízingszerződést kötni, míg 8 százalékuk hosszú lejáratú kölcsönszerződésben gondolkodik.
A megkérdezettek többsége el akarja kerülni, hogy autószalonokba kelljen járnia a vásárlási ügyintézés miatt. A potenciális vásárlók 70 százaléka úgy nyilatkozott, hogy audio- és videókapcsolaton keresztül (elsősorban a WhatsAPP-on és a Skype-on) szeretne egyeztetni a kereskedővel. Ez a módszer nagyon bevált a járvány első, legsúlyosabb időszakában, és a tapasztalatok birtokában a vásárlók ragaszkodnak a kényelmükhöz.