a hét embere
Sorköteles korában szerzett jogosítványával, hivatásos vezetői gyakorlattal kezdte az oktatói pályát, abban az időben fél éves várakozás után vették fel az Autóközlekedési Tanintézet oktatójának. Műszaki oktatói szakot végzett a Budapesti Műszaki Egyetemen, majd felsőfokú képesítést szerzett Győrben, a Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskolán. A hetvenes évek elején kezdett publikálni az ATI módszertani Tájékoztatójába. – A lap szerkesztője, dr. Koppány Géza észrevette ugyanis, ha nekidurálom magam, élményszerűen le is tudom írni azt, ami módszertani szempontból érdekes – emlékezett egy vele készült interjúban, hogyan kezdte lapszerkesztői, szakkönyvírói, autósiskola történetírói munkásságát.
Balogh Zoltánnak van egy nagy terve, erről így vallott Tóth Lajosnak az általa készített interjúban:
- A másik dolog az én régi álmom, amiből még valóság is lehet. Évtizedek óta gyűjtöm az autósiskolai tárgyakat, oktatástechnikai eszközöket, relikviákat, a régi fontos dokumentumokat. Feldolgoztam, megírtam a magyar járművezető-képzés történetét, diasoron van, most készül ennek a rövidített változata is. Ma is kutatom, még mindig vannak fehér foltok. A szakma régmúltja alapot ad nekünk a nemzeti büszkeségre is. Ha csak a Magyar Posta 1900-as első automobil-vezetői tanfolyamától indulunk el, akkor is már 113 éves, csodálatos, tanulságos szakmatörténetről van szó. Autósiskola múzeumot szeretnék. Méltó helyet szeretnék találni az összegyűjtött relikviáknak, a felbecsülhetetlen értékű történelmi dokumentumoknak.
Ötven évet töltött el a szakmában. Mi a legfontosabb a járművezető-képzésben? - erről így vallott:
- Valóban: sok módszertani cikket megírtam, szakanyagok egész sorát állítottam össze, tankönyveket is írtam. Tanítottam szakoktatókat és vizsgabiztosokat, részt vettem a tanterveik kidolgozásában, vizsgáztattam őket. Ez mind nagyon fontos, de én megint csak visszahuppanok az oktatójárműbe, a tanulókocsiba. Magyarországon még mindig jön évente 80-100 ezer tanulóvezető és itt vannak a legnagyobb lehetőségek. A gyakorlati oktató kulcsember a közlekedésre nevelésben. A jó oktató lenne a legfontosabb! Miután évtizedekig csináltam, nem tudok szabadulni attól a gondolattól, hogy manapság ezek a lehetőségek messze nincsenek kihasználva. Az egy tanuló - egy oktató helyzetben rendkívül eredményesen lehet tanítani, csodákat lehet véghezvinni. Természetesen csak akkor, ha a jól fizetett oktató jól használja ki a lehetőségeket -fogalmazott Tóth Lajosnak az interjúban.