Mercedes

Az új Mercedes-Benz S-osztály titkai – 2. rész

2020.12.04.

A stuttgarti luxusautó vadonatúj nemzedéke felülírja mindazt, amit a kényelemről és a biztonságról eddig gondoltunk. A második részben a motorokról, a futóműről és a biztonságról lesz szó.

A cikk első része, amely a dizájnról, az fedélzeti elektronikákról, a belső térről, és az önvezető képességekről szól, itt található.

Hajtásláncok

A piaci bevezetéskor az új, W223-as S-osztályt két, az elődből átvett háromliteres, soros hathengeres motorral lehet megrendelni, az egyik benzines, a másik dízel, és az előbbiek fel vannak szerelve lágy hibrid technológiával, amely szükség esetén 22 lóerős és 250 Nm-es elektromos rásegítést képes adni gyorsításkor. A turbós benzinmotort 367 (S 450) és 435 (S 500) lóerővel, a turbódízelt 286 (S 350d) és 330 (S 400d) lehet megvásárolni, a kilencfokozatú automata váltó természetesen széria, és az összkerékhajtás is az, kivéve a gyengébb dízelt. Minden motorral 250 km/h az S-osztály végsebessége (az elektronikus leszabályzásnak köszönhetően), az S 500 4,9 másodperc alatt gyorsul fel 0-100 km/h-ra, de a leggyengébb dízelnek, az S 350d-nek is elég 6,4 másodperc. A csúcs benzines átlagfogyasztása a WLTP szabvány szerint 8-9,5 liter, az alap dízelé 6,4-7,7 liter.

Nem sokkal a bemutató után újabb motorok lesznek elérhetőek, jön a négyliteres, V8-as biturbó benzines 517 lóerővel (S 580), aztán a több mint 100 kilométeres elektromos hatótávú konnektoros hibrid, a háromliteres benzinmotorú, villanymotorral együtt 503 lóerős S 580e is. Természetesen lesz V12-es is, a Mercedes-Maybach S 650-ben az elődből ismert 6,5 literes motort használják tovább. De messze nem ez lesz a kínálat legerősebbje, hanem a két AMG-variáns. Az S 63e 4Matic és az S 73e 4Matic-ban a négyliteres V8-asnak egy villanymotor segít majd be a hátsó tengelynél. A 400 voltos hibrid rendszer villanymotorjai 136, illetve 204 lóerősek lehetnek függően ezek a sportváltozatok várhatóan több mint 700, illetve több mint 800 lóerősek lesznek.

Légrugózás

Minden S-osztálynak szélesebbek a nyomtávjai: elöl 36, hátul 51 mm-rel vannak távolabb egymástól a kerekek, mint a W222-esen, ami javítja a vezethetőséget és az útfekvést. Elöl az elődből átvett négylengőkaros, hátul új fejlesztésű többlengőkaros futómű teljesít szolgálatot. Szinte teljes egészében kovácsolt alumíniumból készül minden alkatrésze, hogy kisebb legyen a rugózatlan tömeg. Széria a légrugós felfüggesztés (háromkamrás légrugókkal) és az adaptív lengéscsillapítás (ADS+), előbbinek köszönhetően a hasmagasság változtatható. Comfort menetprogram választása esetén 120 km/h-nál 10, 160 km/h-nál további 10 mm-rel kerül közelebb az S-osztály az aszfalthoz, ami nem csak a légellenállást csökkenti, hanem a stabilitást is javítja. Sport üzemmódban minden sebességnél 10 mm-rel csökken a hasmagasság, Sport+-ban pedig 17-tel. 60 km/h-s sebességig lehetőség van 30 mm-es emelésre is, ami rossz minőségű úton előnyös.

Aktív futómű

A W223-as S-osztály nagy újdonsága a felárért rendelhető, elektrohidraulikus elven működő, 48 V-os rendszerre kötött aktív futómű (E-Active Body Control), amely állandó szintben tartja a karosszériát a rá ható erőktől függetlenül: gyorsításkor és fékezéskor megakadályozza a felesleges billegéseket és bólintásokat, kanyarban pedig a meggátolja a dőlést. A rendszer hidraulikus elven működik, az alapáras légrugózást támogatja és egészíti ki úgy, hogy a megfelelő pillanatban és irányokban ható hidraulikus erők (az első kerekeknél max. 6 kN, hátul max. 5 kN) aktívan megtámasztják a karosszériát és csillapítják a nemkívánatos mozgásait.

Minden keréknél egy-egy speciális csillapító egység van beépítve a futóműbe, amelyek két kamrával, szabályozható szeleppel és hidraulikus nyomástárolóval rendelkeznek. Ezek a részegységek hidraulikus csövekkel vannak összekötve az intelligens villanymotor/szivattyú egységekkel a 48 V-os hálózatban. Ha egy szivattyú működésbe lép, a hidraulikafolyadék mozgása nyomáskülönbséget idéz elő a csillapító egységben, ami a futóműre ható aktív erőt generál. Minden kerék motor/pumpa egységét a központi vezérlő számítógép irányítja, amely még felügyeli a szelepeket és a légrugók kompresszorait is, vagyis az egész futóművet.

Az új E-Active Body Control a 20 szenzorjának és a szélvédőbe épített sztereo kamerának köszönhetően előrelátó módon reagál a különböző helyzetekre, a vezérlő elektronika másodpercenként 1000-szer elemzi a vezetési szituációt és ennek megfelelően állítja be a futóművet. Azért kellenek a kamerák, hogy az útfelület minőségére prediktíven reagálhasson a rugózás és a csillapítás, vagyis, hogy a Mercedesek királya időben felkészülhessen az úthibákra.

Ha a Curve menetprogram ki lett választva, akkor az S-osztály a természetessel ellentétes irányban, enyhén (legfeljebb 3 fokban) bedől a kanyarban, ahogy egy motoros tenné a kétkerekűjével. Ennek hatására kisebb keresztirányú erő hat a bent ülőkre, ami növeli a komfortérzetet.

Az E-Active Body Control mindemellett még arra is képes, hogy rossz úton az elektrohidraulikus elemek nagyobb amplitúdójú mozgásából áramot termeljen, aminek köszönhetően az egész aktív futómű energiaigénye csak a fele annak, mint amennyi az előző S-osztály aktív futóművének (Magic Body Control) volt.

Aktív hátsókerék-kormányzás

A luxuskategóriás vetélytársakhoz hasonlóan az S-osztályban is megjelenik az összkerék-kormányzás, mégpedig rögtön kétféle verzióban. Ezek közül az egyik 4,5, a másik akár 10 fokos hátsó kerékelfordulást is lehetővé tesz, utóbbival az S-osztály fordulókörének átmérője mindössze 10,5 (összkerékhajtással 10,7) méter – ez több mint 2 méterrel kisebb a régi S-osztályénál, sőt, még az aktuális A-osztályét is veri. A rendszer 60 km/h alatti sebességnél az elsőkkel ellentétes, afölötti sebességnél párhuzamosan fordítja el a hátsó kerekeket, előbbi a manőverezhetőséget, utóbbi a stabilitást növeli. Amelyik autóba megrendelik a 4Matic összkerék-kormányzást, azokban a normál elsőkerék-kormányzásnak egy 15 százalékkal közvetlenebb áttételű változatát építik be. A 10 fokos hátsó kerékelfordítást lehetővé tevő drágább rendszer esetében legfeljebb 255/40 R20-as méretű kerekeket lehet felszerelni.

Biztonság

Természetesen a ma létező összes vezetéstámogató rendszer elérhető az 5 radarral, 5 kamerával és 12 ultrahangos érzékelővel ellátott S-osztályhoz, de vannak igazi világújdonságok is. Például az autót mindig a sáv közepén tartó kormányzási asszisztens már erősebb kanyarokat is képes önállóan bevenni, országúton felfestés nélkül is tartja a távolságot a padkától, és autópályán arra is képes, hogy középről letérve elengedje a hátulról érkező, megkülönböztető jelzést használó kocsit. Az előzésre is képes sávtartó asszisztens már 250 km/h-ig használható, működése során a többi közlekedő várható mozgását is figyelembe veszi, a vészjelzéseit nem csak hanggal és műszerfalon, hanem a kiterjesztett valóságot használó head up display-en és a belső hangulatvilágítást felhasználva is küldi. A táblafelismerő rendszer akkor is figyelmezhet, ha piros jelzésű lámpán haladna át a Mercedes.

Ha oldalütközés-veszélyt érzékelnek a feláras E-Active Body Control aktív futóművel felszerelt autó radarjai, akkor pár tizedmásodperc alatt 80 mm-el megemeli a megfelelő oldalon a futóművét, így az oldalról érkező másik jármű az igen masszív küszöbbe, és nem az ajtókba fog becsapódni, ami jelentősen csökkenti az utasok sérülésének veszélyét. Természetesen az előző S-osztályban 2015-ben bevezetett belső védelmi rendszer is megmaradt, amely az ülések külső oldaltámaszainak felfújásával tereli az utasokat az autó közepe felé, ha oldalütközés-veszély áll fenn.

A biztonságról szólva még fontos megemlíteni, hogy 20 vezetéstámogató rendszer és 10 légzsák jár alapáron, de felárért lehet még 8 hátsó légzsákot is kérni, köztük oldal- és övlégzsákokat is, utóbbiak az övnek a testre gyakorolt nyomását osztják el nagyobb felületen. Elöl a középső légzsák világújdonság, a feladata az, hogy oldalütközés esetén a két első utas feje ne tudjon összekoccanni. Szintén világújdonságnak számítanak a csöves struktúrájú, 70 literes hátsó frontlégzsákok, amelyek az első ülések háttámlájából robbannak ki baleset esetén.

A W223-as Mercedes-Benz S-osztály a németországi Sindelfingenben, a Mercedes Factory 56 nevű új, karbonsemleges gyárban készül, az első példányok várhatóan még idén megérkeznek a kereskedésekbe.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....