Lexus

Az RX új generációval jelentkezett a Lexus

2020.02.03.

A Lexus ikonikus nagyméretű SUV-ja, az RX új generációval jelentkezett, a japán mérnökök pedig mindent megtettek, hogy a korábbiakhoz hasonlóan ne csupán a környezetbarát hajtás, a high-tech biztonsági és audiorendszerek, vagy épp a futurisztikus, letisztult formavilág legyen meggyőző, hanem a modell által kínált vezetési élmény is.

A Lexus RX új generációja esetében a fejlesztők célja a menetteljesítmények javításakor nemcsak a teljesítmény növelése volt, a szempontok közt szerepelt a vezetési élmény és a vezető valamint az autó közötti összhang tökéletesre csiszolása is. A kitűzött célok eléréséhez kulcsfontosságú volt a merevebb karosszéria-szerkezet megalkotása, amit elsősorban a ponthegesztések és a szerkezeti ragasztók eddiginél bőségesebb alkalmazásával értek el. Kis mértékben változott a futómű is. Az alább bemutatásra kerülnek azok a jellemzők, amelyek gondoskodnak arról, hogy a modell a kategóriájában is egyedülálló vezetési élményt nyújtson.

A Lexus mérnökei megkeresték azokat a stratégiailag fontos területeket a küszöbökön, a hátsó kerékjáratokon valamint a padlólemezen, ahol a további ponthegesztések és szerkezeti ragasztások szilárdabb karosszéria-szerkezetet eredményeznek. Összességében további 4,2 méternyi szerkezeti ragasztót használtak fel és további 14 ponton ponthegesztettek. A karosszériaelemek tökéletesebb illeszkedése mind a vezetési élményt, mind pedig a stabilitást javítja. Az RX szerkezeti integritását lézeres csavarhegesztéssel is növelték, emellett nagy szakítószilárdságú acélokat használtak a kulcsfontosságú pontokon, mint például az alsó merevítők és az A- és B-oszlopok. Az ún. “gyűrűs vázszerkezet” technika az első és hátsó ajtók körüli erősebb szakaszok előállítására alkalmas, míg hátul a több ponthegesztés járul hozzá a fokozott szilárdsághoz és a stabilabb irányíthatósághoz. Ezek a módosítások nem csupán jobb vezethetőséget és csendesebb utasteret eredményeznek, de a padlólemez fokozott szerkezeti merevségéhez is nagyban hozzájárulnak.

A futómű és a lengéscsillapítók változtatásaival az új RX könnyebb kezelhetőséget és fokozott vezetési élményt nyújt. A felfüggesztés szilárdságának növelése elsőrendű fontosságú volt: az erősebb kerékcsapágyak az irányíthatóságnak is jót tesznek. Az üreges hátsó kanyarstabilizátor könnyebb az eddiginél, miközben csökkenti a kanyarodási oldaldőlést és az alulkormányzottságot. A vastagabb kanyarstabilizátorral puhábbak lehetnek a rugók, amitől közvetlenül javul a menetkényelem is. A hátsó felfüggesztés rugóit és szilentjeit úgy méretezték, hogy tökéletesen illeszkedjenek az első felfüggesztés viselkedéséhez. Az RX felfüggesztése elől MacPherson, hátul pedig kettős keresztlengőkaros felépítésű – ez a konstrukció kanyarodásnál extra stabilitást kínál, miközben általánosságban jobb vezethetőséget eredményez.

Az első és hátsó lengéscsillapítókba épített, új súrlódásszabályozó rendszer még a kissé egyenetlen felületeken is egyenletes haladást biztosít és javítja a kormányzási pontosságot. Az eszköz a lengéscsillapítókon belül helyezkedik el, gumi peremével tompítja azokat a nagyfrekvenciás rezgéseket, amelyek az útfelszín apróbb egyenetlenségeiből adódnak és hidraulikus úton csak nehezen lennének csillapíthatók.

Az új RX vásárlóinak a legújabb adaptív futómű-technológia is rendelkezésére áll, ami lenyűgöző kifinomultsággal vezérli mind a négy kerék lengéscsillapítását, így még a nagyon rossz minőségű utakon is sima, kényelmes autózást garantál. Kis sebességnél a rendszer lágyabbra, nagy sebességnél viszont keményebbre állítja a csillapítást, csökkentve a karosszéria oldaldőlését és javítva a kormányreakciót. A megoldás lényege egy-egy lineáris mágnesszelep, amit minden egyes lengéscsillapító alsó részére, a rugók alá szereltek fel. E megoldásnak köszönhetően a motorháztető is alacsonyabbra kerülhetett, és a hátsó futómű kevésbé lóg be a csomagtérbe.

A rendszer 650 beállítás közül választva folyamatosan változtatja a csillapítás erejét, így az autó zökkenőmentesen, gyorsan és precízen reagál az útfelület vagy a vezetési helyzet változásaira.

A berendezésben számos külön funkció gondoskodik az oldaldőlés, a bólintás, a rázkódás és a nyersességérzet kiküszöböléséről. Az AVS rendszerrel felszerelt modellekben az üzemmódválasztó kínálatában megjelenik a Sport, Sport S+ és a Customise (egyéni) beállítás is, még magasabb szintre emelve az autó teljesítményét és a vezetés örömét (részletesebb leírás lent).

Az aktív stabilizátoros felfüggesztési rendszerrel az RX F SPORT változatánál találkozhatunk a világon elsőként. Anélkül, hogy a vezetési kényelmet csorbítaná, a  rendszer csillapítja az oldaldőlést és stabilabb ívmenetet is kínál. Az üzemmódválasztóval kétféle beállítás indítható. ECO, NORMAL és SPORT S állásban a nyugodt és komfortos beállítás a cél, a kormányreakciók az ívbemeneteknél élesebbek. SPORT S+ állásban az ívmeneti reakció egyenletesebb, de élesebb. Egyenetlen felszínű utakon az ún. “skyhook” oldaldőlés-szabályozó rendszer segít megőrizni a kényelmet azáltal, hogy csökkenti a dőlést. A rendszer egy függőleges G-szenzor adatait értékelve határozza meg a dőlés irányát és nagyságát, majd a megfelelő stabilizátor működtetésével ellene dolgozik.

Az RX finomabbra hangolt elektromos szervokormányának köszönhetően a kormánymű még pontosabb jelzéseket küld a vezetőnek az útról. A kormánytengely és a műszerfal a korábbinál merevebb, ez szintén hozzájárul a jobb kormányérzethez, olyan részletek mellett, mint például a középállásba visszatérő kormány elfordulásának lassítása. A változtatások össszességükben jobban irányítható, finomabb és közvetlenebb kormányzást eredményeznek. A vezető emellett könnyebben tudja tartani a kormányszöget. A kormány megnövelt tartományú tengely- és sugárirányú állíthatósága még kényelmesebb vezetést tesz lehetővé, a némileg csökkentett állásszögű kormányoszlop pedig sportosabb üléspozíciót eredményez.

A 2020-as RX-nél elsőként alkalmazott aktív kanyarodást segítő asszisztens (ACA) segíti a vezetőt, hogy kanyarodás közben a kívánt nyomvonalon maradjon, emellett csökkenti az alulkormányzottsági hajlamot, ami akkor jelentkezik, amikor  a vezető a kanyarban gyorsítani kezd. A járműstabilitás-vezérlés (VSC) a fékek kerekenkénti szabályozásával védi ki az autó kisodródását túl nagy sebességű kanyarodás esetén. Ha a vezető gázt ad, amikor egy gyors kanyarban alulkormányzott az autó, akkor a VSC lassítani kezdi az ívbelső kerekeket, ezzel csökkenti az alulkormányzottságot és segít az autót stabilan a nyomvonalon tartani.

Az RX erőteljes fékrendszerébe elöl és hátul egyaránt hűtött tárcsákat építettek be a kivételes és nagy terhelésnél is egyenletes fékerő és fékteljesítmény érdekében. Az elektromos rögzítőfék az alapfelszereltség része.

Az RX üzemmódválasztó rendszere segítségével a vezető eltérő beállítások között választhat igényeinek vagy a vezetési körülményeknek megfelelően. Valamennyi beállítással a csillapítás erejét, a motor teljesítményét, a gázreakciót, illetve a motor és a felfüggesztés paramétereit lehet módosítani. A szériamodell NORMAL, ECO és SPORT üzemmódokat nyújt, míg az adaptív futóművel felszerelt RX-ek SPORT, SPORT+ és – Lexus modellben először – CUSTOMISE (egyéni) beállításokat is kínálnak. ECO-ban tompul a gázreakció, a motorteljesítmény és a klímaberendezés működését is az üzemanyag-takarékosság érdekében szabályozza a rendszer.

A NORMAL beállítás a motor teljesítménye és a hatékonyság közötti egyensúlyt célozza. Akárcsak az ECO módnál, itt is komfortos a futóműbeállítás. A SPORT mód az élesebb gázreakciók, a jobb gyorsulás és a pontosabb kormányzás révén fokozza a teljesítményt. A SPORT S beállítás még nagyobb teljesítményt kínál, fokozottabb gázreakcióval. Az RX 450h modellnél a hibrid hajtáslánc még erőteljesebb gázreakciót és intenzívebb gyorsulásérzetet kínál.

A SPORT S+ üzemmód a SPORT S beállítás fokozottabb hajtáslánc-paramétereit még precízebb kormányreakciókkal és feszesebb felfüggesztéssel kombinálja a simább kanyarodás érdekében. CUSTOMISE üzemmódban a vezető a saját igényének megfelelően személyre szabhatja a motor, a hajtáslánc, a futómű és a klímaberendezés paramétereit, mindezt az RX központi kijelzőjén megjelenő nagyon egyszerű lépéssorozattal. A hibrid RX ezen felül EV-üzemmódot is kínál, ami teljesen lekapcsolja a benzinmotort, és tisztán elektromos haladást tesz lehetővé a lehetséges hatótávolságon és sebességhatáron belül.

A Lexus mérnökei a legkisebb részletet is nagyító alá vették, hogy felmérjék, mely területeken érhető el a lehető legnagyobb fokú zaj- és vibrációcsökkentés. Ennek érdekében például a motorburkolat új hangtompítót kapott, a műszerfal hangfogójának üregeit és hézagait pedig a minimumra csökkentették, hogy javítsanak a hangelnyelésen. A motorburkolat hangtompítójának felszínét megnövelték és a motorháztető szigetelése is vastagabb lett. 

A torpedólemez hangfogója is 10-20 százalékkal vastagabb mint eddig, csökkentve a motorzajt, sőt a kerékjáratok béleléséhez olyan nem szőtt anyagot használnak, amely az útzaj mérséklésén kívül a felverődő kavicsok és víz zaját is elnyeli. Hogy az A-oszlopok körüli szélzajt csökkentsék, a szélvédő alatti műanyagelem, az első oldalablakok előtti műanyagok, és a visszapillantó tükrök alakját is átszabták. Utóbbiakat a turbulencia mérséklése érdekében hátrébb helyezték, emellett a szélvédő előtti műanyagburkolat új pereme is eltereli a légáramlatot a külső visszapillantóktól.

Mindezek mellett a dinamikus lengéscsillapítók és a bal első felfüggesztés kialakításán is módosítottak, hogy az útzajokat csillapítsák. Az utasteret még csendesebbé varázsolják az oldalablakok akusztikus üvegei, a padló hangszigetelő borítása, a hátsó karosszériakeret helyének gondos megválasztása – a keresztirányú rezgések tompítása érdekében –, valamint a stratégiailag fontos pontokon rezgéscsillapító hab vagy szivacsanyag alkalmazása az ajtónyílások és az orrész merevítései körül. Az utastér kulcsfontosságú területeit - mint például a tető és a padló - hangelnyelő anyagokkal látták el, amelyek megakadályozzák a motor illetve a jármű környezete felől érkező hangok behatolását. Az ajtók szigetelése kettős.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....