Zaporozsec
Vlagyimir Rogov, akit a háborút indító oroszok neveztek ki a zaporozsjei régió katonai-polgári közigazgatásának (CAA) főtanácsába, közölte: ha az orosz hadsereg elfoglalja Zaporozsje városát, a megszálló hatóságok fontolóra veszik az autógyár beindítását. Az ott készülő gépkocsik a szovjet kommunista éra alatt elhíresült, igénytelen népautó, a Zaporozsec márkaneve alatt futnának.
Az oroszok úgy gondolják, hogy Zaporizzsja régió autóipari potenciálja újraindítható. A Szovjetunió összeomlása után ez az iparág nem igazán fejlődött a térségben, noha az autógyártáshoz szükséges berendezések rendelkezésre álltak. A Putyin-féle megszálló hatóságok úgy gondolják, hogy nem csak a kultikus „kozák”, a Zaporozsec tudna újjáéledni, hanem a ZAZ olcsó modelljei, a Lanos és a Sens is.
Az orosz „helytartó” szerint az autógyár gyakorlatilag nem működött az elmúlt években. Újraindítása új munkahelyek teremtését segítené elő, az orosz piac pedig új, olcsó autókhoz jutna – írja a TASZSZ hivatalos orosz hírügynökség.
Néhány héttel ezelőtt jelentek meg az első hírek a szovjet Moszkvics visszatéréséről. Ha ebből indulunk ki, akkor a Zaporozseceknek is van esélye egy új fejezetre.
Az utolsó „Zaporozsec” 1994-ben gördült le a futószalagról. 2002 óta a ZAZ gyár Tariel Vasadze ukrán oligarcha és politikus UkrAvto elnevezésű vállalatának tagja.
2010-ig a ZAZ - az orosz piacnak köszönhetően – még gyártott autókat. 2004 és 2009 között Chevrolet Lanost exportáltak Oroszországba a zaporozsjei üzemből. Később a ZAZ ezeket az autókat saját márkája alatt kezdte el árulni.
Ugyancsak Oroszországban szállítottak Zaporozsjében összeszerelt Chery-ket, de az orosz autósok ezt a modellt meglehetősen hűvösen fogadták.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!