orosz autópiac

Az orosz autóalkatrész-piac is „elkínaiasodott”

2023.11.11.

A jelek szerint nemcsak a jármű-kereskedelemben, hanem az alkatrészpiacon is meghatározó szerephez jutottak a kínai termékek Oroszországban.

A kínai alkatrészgyártók régóta értékesítik termékeiket az orosz piacon, de az export nagy lendületet kapott, miután az európai, japán és dél-koreai márkák tavaly jórészt kivonultak az ország piacáról Oroszország ukrajnai inváziója, illetve a Nyugat által foganatosított szankciók következtében.  

Az orosz autópiac egyik legnagyobb problémája lett emiatt az autóalkatrész-hamisítás, miután a szankciók tavaly jelentősen megnövekedett az autóalkatrészek ára. Emellett nehéz helyzetbe kerültek az európai modellek forgalmazói, nem tudtak beszerezni a gyártóktól hivatalos szoftveres támogatásokat, az alkatrészszállítás időtartama pedig hosszúra megnyúlt. Így kerülhettek szerepbe a kínai termékek.

Vitalij Koliszov, az Avtodok autótörténet- és információ-lekérdező szolgálat kereskedelmi igazgatója szerint a kínai termékek ma már az orosz alkatrészpiac mintegy hatvan százalékát uralják. A kínai vállalatok különböző országok legkülönfélébb márkáihoz gyártanak pótalkatrészeket, a kifejezetten kínai autókhoz való tartozékok hányada pedig csupán háromszázalékos.

A kínai márkák eladásai tavaly – ugyancsak a nyugatiak távozásával – lódultak meg. Míg a háború kitörése előtt, 2022 elején az autók tíz százaléka volt kínai, előrejelzések szerint az idei év végére a részesedésük hatvan százalék felé nő, két éven belül pedig a kínai autóipar gyakorlatilag „lenyeli” az orosz autópiacot, kilencven százalékos részt hasít ki belőle.

Koliszov felhívta a figyelmet arra, hogy a német és dél-koreai márkák anno az orosz piacon meghatározott stratégiát követtek, például központi autóalkatrész-raktárakat létesítettek. A kínai vállalatok viszont másként tevékenykednek, egyelőre nem szervezték meg az autóalkatrészek megfelelő mennyiségű szállítását, ezért sokat kell rájuk várni.

Autóipari szakértők arra figyelmeztettek, hogy a Kínából származó autók még sok fejtörést okozhatnak leendő tulajdonosaiknak amiatt, hogy az alkatrészek utánpótlása nem nő olyan gyorsan, mint az autók eladása.  Még az olyan „öreg motorosok” is, mint a Chery és a Geely, amelyek „európai módon”, komolyan veszik a járműveik értékesítés utáni szervizelését, rendszeresen szembesülnek nehézségekkel az alkatrészellátásban, ami részben azzal magyarázható, hogy a megnövekedett kétoldalú forgalom miatt túlterheltek a két országot összekötő vasútvonalak.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.10
Halálosan láthatatlan: Az ÖAMTC – Osztrák Autóklub -  riasztást adott ki a silány minőségű....
2025.02.10
A Széchenyi István Egyetem meghatározó szereplője az élenjáró járműipari technológiák....
2025.02.10
Michael Breme, igazgatóságunk elnöke és Achim Grewe, vállalatunk pénzügy, IT, beszerzés, compliance....
2025.02.10
Egyre többször és egyre nagyobb mennyiségben érik el Magyarországot is a Szaharából induló....
2025.02.10
Nem csak nálunk, Ausztriában is lopják a közlekedési táblákat.   ..
2025.02.09
A japán gyártó elektrifikált hajtásláncos autóinak értékesítése 23,2 százalékkal nőtt világszerte,....
2025.02.09
A Kia legkelendőbb autója a K4 volt januárban.  ..
2025.02.09
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Erzsi néni a grátisz tolatásjelző az....
2025.02.09
Először látható igazi fotókon a Vanwall első modernkori utcai autója, ami történetesen egy....
2025.02.09
Az Ariya NISMO nagyobb teljesítményt és feszesebb kormányozhatóságot kínál. ..