orosz autópiac
A kínai alkatrészgyártók régóta értékesítik termékeiket az orosz piacon, de az export nagy lendületet kapott, miután az európai, japán és dél-koreai márkák tavaly jórészt kivonultak az ország piacáról Oroszország ukrajnai inváziója, illetve a Nyugat által foganatosított szankciók következtében.
Az orosz autópiac egyik legnagyobb problémája lett emiatt az autóalkatrész-hamisítás, miután a szankciók tavaly jelentősen megnövekedett az autóalkatrészek ára. Emellett nehéz helyzetbe kerültek az európai modellek forgalmazói, nem tudtak beszerezni a gyártóktól hivatalos szoftveres támogatásokat, az alkatrészszállítás időtartama pedig hosszúra megnyúlt. Így kerülhettek szerepbe a kínai termékek.
Vitalij Koliszov, az Avtodok autótörténet- és információ-lekérdező szolgálat kereskedelmi igazgatója szerint a kínai termékek ma már az orosz alkatrészpiac mintegy hatvan százalékát uralják. A kínai vállalatok különböző országok legkülönfélébb márkáihoz gyártanak pótalkatrészeket, a kifejezetten kínai autókhoz való tartozékok hányada pedig csupán háromszázalékos.
A kínai márkák eladásai tavaly – ugyancsak a nyugatiak távozásával – lódultak meg. Míg a háború kitörése előtt, 2022 elején az autók tíz százaléka volt kínai, előrejelzések szerint az idei év végére a részesedésük hatvan százalék felé nő, két éven belül pedig a kínai autóipar gyakorlatilag „lenyeli” az orosz autópiacot, kilencven százalékos részt hasít ki belőle.
Koliszov felhívta a figyelmet arra, hogy a német és dél-koreai márkák anno az orosz piacon meghatározott stratégiát követtek, például központi autóalkatrész-raktárakat létesítettek. A kínai vállalatok viszont másként tevékenykednek, egyelőre nem szervezték meg az autóalkatrészek megfelelő mennyiségű szállítását, ezért sokat kell rájuk várni.
Autóipari szakértők arra figyelmeztettek, hogy a Kínából származó autók még sok fejtörést okozhatnak leendő tulajdonosaiknak amiatt, hogy az alkatrészek utánpótlása nem nő olyan gyorsan, mint az autók eladása. Még az olyan „öreg motorosok” is, mint a Chery és a Geely, amelyek „európai módon”, komolyan veszik a járműveik értékesítés utáni szervizelését, rendszeresen szembesülnek nehézségekkel az alkatrészellátásban, ami részben azzal magyarázható, hogy a megnövekedett kétoldalú forgalom miatt túlterheltek a két országot összekötő vasútvonalak.