Forma-1
Noha a 2021 utáni új szabályciklusra vonatkozó új Concorde-egyezményről is folynak még a tárgyalások a Forma–1 vezetősége és csapatai között, egyes istállók jövőjét nem csupán az egyelőre tisztázatlan részletek teszik bizonytalanná a királykategóriában. A 2014 óta hat egyéni és csapatbajnoki címet jegyző Mercedes esetleges F1-es kivonulásáról már jó ideje találgatnak, ám Toto Wolff csapatfőnök és sportigazgató eddig próbálta hűteni a kedélyeket, és jelezte, arra van nagyobb esély, hogy folytatják.
A Racefans és az Autocar című lapok most viszont arról számoltak be, hogy a csillagos csapat sorsa távolról sem egyértelmű. Úgy tudják, a Daimler elnöksége két héten belül, vélhetően február 12-én ülésezni fog, hogy megvitassa, mi legyen a gyári istállójával 2020 után, és ezen egyeztetés alkalmával a program leállításának lehetőségét is komolyan fontolóra fogják venni.
Mercedes (Fotó: Mercedes)
Hiába egyeduralkodó a Mercedes 2014 óta, s hiába nyilatkozta azt a Daimlert vezető Ola Källenius a múlt év végén, hogy marketingszempontból aranyat ér számukra az F1-es szerepvállalás, az említett lapok szerint a konszern helyzete mindent megváltoztathat. Az elnökség a múlt év végén jelentette be, hogy közel másfélmilliárd eurót kell megtakarítaniuk 2022-ig, miközben várhatóan tömeges létszámleépítésre, nagyjából tízezer ember elbocsátására is sor fog kerülni, köszönhetően a karbonsemlegesség kapcsán az autóiparban életbe lépő szigorúbb szabályoknak. Habár a Mercedesnek az F1-es csapat fenntartása nem kerül olyan nagy összegbe a gárda éves büdzséjéhez viszonyítva, így is kérdéses, számíthatnak-e a jövőben is erre a támogatásra. Ennek eldöntésénél az elnökségnek az imázs kérdését is tekintetbe kell vennie.
A lapok kiemelték, csupán a brackely-i székhelyű gyári csapat jövője bizonytalan, a Brixworth-ben működő, továbbra is bevételi forrásnak számító motorgyáruk biztosan folytatni fogja az F1-es szerepvállalását – annak ellenére, hogy Wolff korábban azt nyilatkozta, vagy mindkét gyáruk folytatja, vagy egyik sem. Erre utal az is, hogy már hosszú távú szerződéseket írtak alá partnereikkel, melyek értelmében 2021-től a McLaren, a Racing Point és a Williams is az ő erőforrásukat fogja használni – utóbbi csapat egészen 2025-ig.
Mercedes (Fotó: Price / XPB Images)
A Mercedes gyári kivonulása kétségkívül megrengetné a Forma–1-et, ám a feltétezések szerint az érintettek javában dolgoznak a vészforgatókönyvön. Már a múlt évben pletykáltak arról, hogy a Mercedes eladhatja csapatát, és ezt most a két brit lap is megerősítette. Tudomásuk szerint az F1-es csapatban 30%-os részesedést birtokló Toto Wolff nem mással, mint a Racing Point tulajdonosával, Lawrence Stroll-lal fogna össze a brackley-i gárda átvételéért, és a kanadai milliárdos révén Aston Martinná formálná a csapatot, mely továbbra is a Mercedes erőforrásait használná.
Közel két hónapja éppen a Racefans és az Autocar közös oknyomozása során derült ki, hogy Stroll élénken érdeklődik az anyagi szempontból egyre nagyobb bajba kerülő Aston Martin iránt. E törekvését azóta más források is megerősítették, és jelen állás szerint úgy fest, 200 millió angol fontnak megfelelő részesedést (állítólag 20%-ost) venne az azonnali tőkeinjekciót igénylő brit autógyártóban. Eleinte arról volt szó, a Racing Pointból szeretne Astont csinálni, ám most már egyre többen rebesgetik, hogy a végső célt a jelenlegi Mercedes átvétele jelenti. Erről korábban a német Auto Bild is cikkezett.
Egy Aston Martin-Mercedes F1-es csapat létrejöttét az a tény is reálissá teszi, hogy a Mercedes kisebbségi résztulajdonos az Aston Martinban, és az utcai autógyártásban is együttműködnek, hiszen több gépükbe is motort szolgáltatnak.
Az Autocar szerint egyes források nem zárják ki, hogy a csapatátvétel esetén Toto Wolff helyet kapna az Aston Martin vezetőségében, miközben az F1-es istálló irányítását másra bízná. Más forrásaik viszont úgy tudják, az osztrákot nem érdekli a sportágon kívüli szerepkör.
Lawrence Stroll és Toto Wolff (Fotó: XPB)
Stroll eközben a lap szerint nem kívánna két csapatot fenntartani, a Mercedes átvétele esetén eladásra kínálná a 2018 végén megvett Racing Pointot. Vevőt vélhetően találna rá, az orosz Dimitrij Mazepin már két éve is tett ajánlatot a gárdára, korábban pletykaszinten pedig őt is emlegették a Mercedes potenciális felvásárlójaként – éppen az F1 iránti érdeklődése miatt.
A híreket érdemben egyelőre egyik érintett fél sem kommentálta. A Racefans megkeresésére a Mercedes F1-es csapata azt mondta, a részletek ismerete nélkül nem foglalnának állást, a Racing Point egyelőre nem reagált a megkeresésükre, az Aston Martin pedig megtagadta a válaszadás lehetőségét.
Egyelőre kérdéses, valóban bekövetkezik-e az a földrengés, amit a mostani beszámolók jósolnak, ám az biztos, hogy a bizonytalanság és az esetleges változás a sportág hatszoros világbajnokának, Lewis Hamiltonnak a jövőjét is alapvetően meghatározhatja. Hamilton korábban jelezte, ragaszkodik Wolff személyéhez, ugyanakkor a Ferrarival is flörtölni kezdett. Kérdés, ha a csapata alapvetően változatlan maradna, de Mercedesből Aston Martinná vedlene, az a hosszabbítás vagy a váltás felé terelné-e inkább. Wolffék szempontjából aligha kérdés, szükségük van-e Hamiltonra.
Forrás: m4sport.hu