közlekedésbiztonság
Használt gépjárművek és a környezet címmel jelent meg nemrég az ENSZ új jelentése, mely fellépésre szólítja fel a fejlettebb országok politikusait, hogy egységesen alkalmazott minimális minőségi előírásokat alkalmazzanak az exportálandó használt járművekre, így hozzájárulva az importáló országok környezeti szempontból fenntartható, biztonságosabb gépjárműállományához.
A 146 ország használt gépjárműveinek mélyreható elemzésén alapuló jelentés megállapította, hogy az országok mintegy kétharmada „gyenge” vagy „nagyon gyenge” szabályozással rendelkezik a használt járművek behozatalával kapcsolatban. Akik viszont odafigyelnek erre, jelentős eredményekkel büszkélkedhetnek a környezeti fenntarthatóság terén. Ilyen például Marokkó, ahol csak olyan járművek behozatalát engedélyezik, amelyek öt évnél fiatalabbak és megfelelnek az EURO4 európai járművek kibocsátási normájának. Hollandia nemrégiben felülvizsgálta használt gépjármű exporttevékenységét, és megállapította, hogy a legtöbb járműnek az exportáláskor nem volt érvényes műszaki engedélye. A legtöbb jármű 16 és 20 év közöttiek, és EURO4 vagy rosszabb kategóriájúak voltak. A Gambiába exportált használt járművek átlagéletkora megközelítette a 19 évet, míg a Nigériába exportált használt járművek negyede csaknem 20 éves volt.
Az ENSZ jelentésének címlapja (forrás: unep.org)
Nem nehéz belátni, hogy a rossz műszaki állapotú használt járművek több közúti balesetet okoznak, illetve válnak részeseivé.. A jelentés szerint számos olyan országban, ahol „nagyon gyenge” vagy „gyenge” a használt járművekre vonatkozó szabályozás, nagyon magas a közúti baleset halálos áldozatainak aránya.
Az UNEP az ENSZ Közúti Biztonsági Alapja és mások támogatásával részt vesz egy új kezdeményezésben, amely támogatja a használt járművek minimum minőségi követelményeinek meghatározását, és a kapcsolódó szabályozás bevezetését. A program először az afrikai országokra fókuszál majd.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!
nyitókép: etsc.eu