Teszt

Az első autós világpremier Magyarországon

2024.09.13.

A legjobb zenészek után a legjobb újságírók téptek Trabantokkal a Hungaroringen és jó néhány újdonsággal.

Queen koncert a Népstadionban       Fotó: Boros Jenő

Film is készült Live in Budapest címmel a Queen 1986. július 27-i, magyarországi koncertjéről. Az együttes tagjai a Magic Tour állomásaként a Népstadionban 70 ezer ember előtt zenéltek. Izgalmasan alakult koncertjükön kívüli programjuk is, mert szárnyashajóval érkeztek egy dunai kikötőbe, aztán kiautóztak frissen elkészült Hungaroringre, ahol Trabantokkal száguldoztak. Romló egészségi állapota miatt Freddie Mercury ezt kihagyta, hogy a koncerten magyarul elénekelhesse a közönségnek a Tavaszi szél vizet áraszt című magyar népdalt.

Belépő árús Trabi Mogyoródon      Fotó: Boros Jenő

A papírjaguár tesztelés sikeres lett a külföldiek között, élvezhették ezt a francia autógyártó vendégei is, akiknek fő programjuk a legújabb Renault modell magyarországi világpremierje és vezetése volt.

Magyarországon 1989-ben rendeztek először nemzetközi autóbemutatót: a Renault kéttucatnyi Nevadát hozott a Hungaroringre, ahol Trabantokat is vezethettek a külföldi kollégák. Már a kocsik helyszínre navigálása sem volt egyszerű, mert az újdonságokat szállító trélerek, útban az M3-as felé beleakadtak az Andrássy úti fák koronáiba.

A rendőrmotoros felvezetés segített az irányításban, így biztonságosan kijutottak a Hungaroringre, ahol a meghívott újságírók és VIP-vendégek kipróbálhatták a legújabb Renault modelleket.

Ragnotti bemutatója a Hungaroringen      Fotó: Boros Jenő

A show részeként a Monte Carlo Rallye-n Renault Turbóval első győzelmet arató Jean „Jeannot” Ragnotti tartott látványos vezetéstechnikai bemutatót, ami inkább kaszkadőr attrakció volt, de ezt biztonságosan megtehette a célegyenesben a nézők örömére.

Az eseményt a Malév Airtours szervezte, a repülővel Budapestre érkezőket a Hyatt Hotelben szállásolták el. Az első esti fogadást és vacsorát a csodás budai várban rendezték, a Magyar Nemzeti Galériában, gyönyörű budapesti panorámával a háttérben.

Renault világpremier a budai Várban      Fotó: Boros Jenő

Természetesen ide is jutott a Nevadákból, Chamadokból, melyeket először jelentek meg nyilvános eseményen.

Sokáig ez volt az egyetlen magyarországi autópremier és teszt, amit aztán a Renault után megjelentek más márkák is. 2000-ben az Audi Hungária meghívására nyugat-európai importőr és alkatrészgyártó cég százötven illusztris vendége érkezett repülővel Budapestre, majd TT sportkocsikkal a győri gyárba.

Zártkörű tesztvezetés a célegynesben       Fotó: Boros Jenő

Az ugyancsak Volkswagen csoporthoz tartozó Skoda márka a Hungaroringen mutatta be a 230 km/órás sebességre képes RS Octaviát. A tíznapos bemutatón huszonnyolc ország ezer újságírója próbálhatta ki a győri motorokkal szerelt újdonságokat.

A Renault Tháliákat Göd környékén lehetett nyúzni. 2007-ben a Volkswagen ötven országból meghívott szakírója a Ferihegyi repülőtérről autózott Tiguan sportos terepjárókkal a Dunakanyarba, a nemzetközi sajtóanyag fotóit is Budapesten és környékén készítették.

A japán Toyota konszern is jónak tartotta a magyarországi helyszínt, a hibrid Lexus 450-esek Hollókő és Esztergom környékét járták be, ebben a programban már nemcsak a táj és néhány meghívott volt magyar, hanem a fotós is: Szabó-Jilek Ádám képei tényleg bejárták a világsajtót.

Lexus, magyar tájakon     Fotó: Szabó-Jilek Ádám

A General Motors hét országból hívott hatvan újságírót az OPC Corsa és az Antara szakmai bemutatójára: a sportos minit az Örkény melletti Euro-Ringen, a terepjárót földutakon lehetett vezetni. Nem sokkal később a BMW harminc országból közel háromszáz újságírót hívott a Hungaroringre, ahol a legújabb M2-es modell tesztvezetésére.

Egy éjszakás kalandok titoktartási szerződéssel

Harminc év alatt kétezernél többféle autót vezettem, mindig a legújabbakat, leggyorsabbakat, vagy éppen a leglassúbb veteránokat. Gyakran csodás helyeken, mert az autógyártók aztán értik a módját annak, hogy adják el a kritikus szakírónak új terméküket.

A járműipari premierek és tesztvezetések helyszínét meghatározza a járműflotta összetétele és mérete, mert minimum húsz-harminc autót kell egy helyen tárolni, naponta többször mosni, szervizelni.

A recept egyszerű: olyan helyet kel választani, ami, szép, de holtszezonban olcsón lehet szállást és garázst foglalni. Modellje és piaca válogatja a létszámot: tömegautó esetében két-három héten keresztül l200-300 kereskedőt és újságírót hívnak meg, hogy kipróbálják az újdonságokat: délután érkezés, este vacsora és prezentáció, másnap tesztvezetés. Ennek hossza függ a helyszíntől és légi menetrendtől. Mert hogy ezeket a programokat általában olyan helyen rendezik, ahol a télen sincs hó, és ami a legfontosabb, hogy kitűnő az úthálózat. Ebből már adódik a helyszín, ami általában mediterrán országot jelent.

Kátyús vidékek ritkán jöhetnek szóba, hiszen milyen benyomást tenne az új autó a tesztelőkre, ha nem a hifi, hanem a futómű zaja terítené be a rázkódó utasteret. Márpedig a legnagyobb piac miatt a legnagyobb létszámmal megjelenő német újságírók a legnagyobb kritikusok, pláne ha nem német márkáról van szó. Megtehetik, hiszen két kiadójuk és vagy félszáz magazinjuk uralja az európai szaksajtót, vagyis komoly véleményformálók, melyek új modellek, márkák sorsát határozhatják meg.

Tesla tesztvezetés a budapesti Városligetben       Fotó: Boros Jenő

Magyar újságírók is rendszeresen részt vesznek a túrákon, de szerencsére nem piac, hanem a járműipar méretének megfelelően, mert az évi hetvenezer itthon eladott új autó egy heti forgalom a németeknél…

A nagyobb és tehetősebb gyártók olykor extrém helyszíneket választanak. Izgalmasak az északi-sarki és közel-keleti tesztvezetések, melyeken befagyott tavak jegén lehet száguldani, de legalább annyira érdekesek a sivatagi tesztek.

Sokszor szerveznek kockázatos programokat a gyártók. A Peugeot sikerrel próbálta meg a lehetetlent, amikor meghívta a világ szakíróit egy olyan tesztútra, mely Egyiptomon, Jordánián és Izraelen keresztül vezetett, mindezt ugyanazzal az útlevéllel, ami egyébként nem a szokásos megoldás, ahogy a túra sem. Mert hogy külön határt nyitottak az autóknak, melyeket mobil állomáson vizsgáltak át a tűzszerészek.

Mindez egy olasz kommunikációs igazgatónak köszönhető, aki mindezt elintézte a franciáknak. Corrado Provera újságíróként kezdte, kulcsszerepe volt az F1-es programban, és a Peugeot Sport igazgatójaként 1999 és 2005 között csapata 27 versenyt nyert WRC 206-osokkkal, 307-esekkkel.

Boeingben autózni

Ne kíméljék az autókat, hajtsanak bátran a mederben, ezek a gépek bírják!

Tényleg bírta mind, szám szerint tucatnyi, de kivitelezésében közel sem annak minősíthető 12 terepjáróval keltünk át a marokkói folyóban, méghozzá hosszában. Néhány kilométer után kihajtottunk a meredek partfalon az útra, ahol ellenőrizték az abroncsokat, aztán irány a sivatag.

Folyó átkelés Rang Roverrel      Fotó: Boros Jenő

A kevésbé fiatal kollégák talán még emlékeznek a legendás terepjárós túrákra, melyek tényleg úttalan tájakon vezetettek át. Volt ott fakivágás, hídépítés, csörlőzés, zuhatagos átkelés, de a Land Rover és a legénység is bírta. Valami hasonlóval csábítja tesztelésre a szerencsés újságírókat a nem kevés kalandot megért JLR konszern.

A klasszikus Camel túrákat idéző teszteket természetesen a Land Rover, pontosabban a JLR szervezte, a betűk a Jaguar és Land Rover márkákra utalnak. A két brit klasszikus már az indiai Tata konszern tulajdona, ami finoman szólva is pikáns az egykori gyarmatbirodalmi státuszok tükrében.

Az AutoBest nemzetközi zsűri egyetlen magyar tagjaként ennél különlegesebb JLR programokat is megéltem: egy angliai repülőtéren parkoló teherszállító Boeingben kellett autózni.

Tranzit a Boeingben      Fotó: Boros Jenő

Nincs abban semmi különös, ha egy repülőtéren Jumbo áll és körülötte autók száguldoznak, de az már egyáltalán nem megszokott, hogy többször is felhajtanak a rámpán, végigmennek a repülőgép belsejében, aztán kijönnek valamelyik ajtaján és az egész kezdődik elölről. Ráadásul nem kaszkadőrök, vagy versenyzők ülnek a volánnál, hanem átlagos képességű vezetők.

A 162 tonnás Boeing 747-es igazi óriás és kiválóan alkalmas hetven méternyi fedett off road tesztpálya kialakítására, legalábbis ezt találták ki a Range Rovernél.

Rover találkozó a Cargo rakterében       Fotó: Boros Jenő

A feladat: szűk rámpán felhajtani a Jumbo Jet gyomrába, elfordulni és kerülgetni a már ott parkoló klasszikus Landy Defendert aztán valamelyik nyíláson (az orr-rész közepén, illetve a bal, vagy jobboldali ajtón) át ismét földre szállni a legújabb Range Roverekkel.

Lágy landolás után száguldás kétszázzal a leszálló pályán, majd irány a természetes terep...

Hát így néz ki egy program, ha a Land Rover írja a forgatókönyvet és persze adja az autókat.

És nem csak a James Bond filmekhez.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.09.18
A német gyártó legkisebb SUV-je prémiumabb belsővel és több lóerővel érkezik, a 2024-es modellhez....
2024.09.18
A BYD Magyarország szeptember elején műszaki képzést szervezett a Fővárosi és a Pest Vármegyei....
2024.09.18
Összesen öt elektromos meghajtású hulladékszállító járművet helyeznek üzembe Nyíregyházán,....
2024.09.18
Félelem, rettegés, szorongás – olyan lelki tényezőket fogalmaztak meg azok a rutintalan magyar....
2024.09.18
Nagy horderejű napként került be az 1967. szeptember 2-tól 3-ra virradó éjszaka a svéd....
2024.09.17
Üstökösként hódítottak, majd zuhantak a mélybe, de lehet, hogy főnixként támadnak fel.   ..
2024.09.17
Közel háromszoros túljelentkezést követően újabb száz diákkal indult el a BMW Group Gyár Debrecen....
2024.09.17
A Dél-Afrikai Köztársaság megpróbálja elejét venni a környezetszennyező használt autók tömeges....
2024.09.17
A Duna magas vízállása miatt a lezárták a Győr-Moson-Sopron vármegyei 14-es főúton található....
2024.09.17
Az autóiparban mindig vannak slágertémák, amiket felkap a mainstream sajtó, majd annak ellenére,....