ICDP
Bár néhány innovatív szolgáltatás körül valóban nagy a felhajtás, nehéz elképzelni, hogy valamelyik ezek közül felforgatja a közlekedésről való gondolkodásunkat. Az aktuális innovációkra jellemző, hogy egy lokális problémára találnak megoldást, amiből végül hatalmas, mindenki számára hasznos megoldást kreálnak. A végeredmény nagy és jelentős, de a manapság elterjedő innovatív megoldások bizonyos szempontból inkább csak lépések egy olyan környezet felé, ahol ezek a szolgáltatások annyira mindennapiak és integráltak, hogy egy pillanatra sem gondolkozik el az ember egy-egy szolgáltatás jelentőségén.
Az elképzelést jól illusztrálja a BlaBlaCar, a világ legnagyobb „ride-sharing” szolgáltatója, ami 22 országban 45 millió felhasználó számára csökkenti az útiköltségeket. A BlaBlaCar mind felhasználóinak számát, mind pénzügyi eredményeit tekintve jelentős játékos, pedig valójában csak a rengeteg kihasználatlan autóülést próbálja menedzselni. A vállalkozás elsősorban hosszú utakkal dolgozik, és mint a legtöbb peer-to-peer szolgáltatás, a sofőrök és utasok értékeléseire támaszkodik, ezáltal bármelyik hosszú útra induló sofőrből szomszédot csinál, aki pont ugyanoda tart, ahova a felhasználó is, így logikus a költségek megosztása.
Entrepeneur
Persze nem minden innovációból lesz nagyvállalat, Helsinkiben működik például a Kutsuplus nevű szolgáltatás, aminek lényege, hogy a felhasználók saját buszútvonalakat tervezhetnek, így ha elég buszozni kívánó lakos menne többé-kevésbé hasonló irányba, saját buszt és sofőrt kapnak, aki mindenki számára megtesz egy kis kitérőt, a hosszú sétálást elkerülendő.
Hogy ezek közül bármelyik is megváltoztatná a közlekedést? Aligha. De tegyünk egy lépést hátra és próbáljuk ezeket a szolgáltatásokat egy nagy halmazként vizsgálni. Szinte az összes szolgáltató létező technológiát és infrastruktúrát alakít hatékony szolgáltatássá elsősorban a felhasználók összekapcsolásával, így egy nagyon rugalmas, de kölcsönös függőségen alapuló szolgáltatást létrehozva. De meddig maradhatnak ezek elhatárolt, különálló szereplők? Hogyan fognak kapcsolódni a BlaBlaCar-hoz hasonló óriások egymáshoz és a Kutsuplus-hoz hasonló kisebb szereplőkhöz?
A nagy játékosok valóban úgy tűnnek, mint ha egy újfajta üzleti modellen alapuló szolgáltatással tényleg megváltoztatnák a világot. Ha valami úgy néz ki, mint egy kacsa, és úgy hápog, mint egy kacsa, akkor az kacsa, szól a régi bölcsesség. De a valóságban ez nem mindig van így. Ott a portugál gálya, ami teljesen úgy néz ki, mint egy medúza, pedig nem az. Több, önmagában életképtelen organizmus alkot egy egészet. Így lehetne ez a BlaBlaCar és társai esetében is, a ride-sharing, car-sharing és számos további szolgáltatás közös fejlődése elvezethet oda, ahol ezek egy integrált szolgáltatáscsomaggá válhatnak. A mobilitás várhatóan jelentősen fejlődni fog a következő évtizedekben, így megeshet, hogy a ma önálló szolgáltatások egy olyan rendszer komponensei lesznek, ami a felhasználó számára valóban csak egy szolgáltatás, de a háttérben több tucat integrált szolgáltatás működik hálózatként, részben továbbra is függetlenül.
Wired
Egy olyan szolgáltatáscsomag, ami a ma oly népszerű közlekedési innovációkat vegyíti, valóban jelentős konkurenciát jelenhet a közlekedési ipar tradicionális óriásainak, így érdekes lesz látni, mi lesz a válaszuk, részt vesznek-e a jövő mobilitásának építésében, vagy hagyják, hogy egy teljesen új piac alakuljon ki, miközben ők ölbe tett kézzel üldögélnek.
A cikk forrása Ben Waller ICDP publikációja.