elektromos autó
Az olasz autóipar vezetői szerint az európai parlamenti választások után felálló új EU-vezetés prioritásai között kell szerepelnie az alternatív mobilitásra való ésszerű átállásnak.
"Olyan vészhelyzetek merültek fel az elmúlt időszakban az autóipar átállása során, amelyekre sürgősen reagálni kell az európai politika szintjén” - fejtette ki Gian Primo Quagliano, az autóiparra szakosodott kutatóintézet, a Centro Studi Promotor elnöke.
Az egyik legégetőbb probléma véleménye szerint az, hogy lassul az elektromos autók eladási aránya az Unióban. A második alapvető gond, hogy az EU politikája megnyitotta az utat a kontinensen kívüli autógyártók előtt. A Kínában gyártott autók száma látványosan megugrott Európában. Ez nem elsősorban az autóipar jövedelmezőségére van negatív hatással, hanem a foglalkoztatásra, így közvetve. Ráadásul most szembesül az Unió az EU-tagállamok közvéleményének növekvő tanácstalanságával az elektromos autók használatának sokoldalúságát és praktikumát illetően, ami – legalábbis jelenleg - jóval alacsonyabb, mint a hagyományos autóké – közölte Quagliano.
Utalt rá, hogy az európai töltőhálózat, illetve infrastruktúra egyelőre nem képes probléma nélkül kiszolgálni az egyre nagyobb számban közlekedő elektromos autókat. A villanyautók elterjedését a magas árak is korlátozzák. Ez ráadásul utat nyit az olcsóbb kínai gépkocsik számára, amely másodlagos hatásként megint csak az európai országok gazdaságára üt majd vissza.
Quagliano közölte: erősek a kétségek, vajon jól reagál-e az EU és az Egyesült Királyság az autózás energetikai átállásával kapcsolatban. Véleménye szerint "az Európai Unió politikája irreálisnak bizonyult" e téren. „Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség szerint – fejtette ki – a közúti közlekedés CO2-kibocsátása a teljes CO2-kibocsátás 21,6%-áért felelős. A közúti közlekedésen belül a személygépkocsik kibocsátása 60,6%. Ha figyelembe vesszük, hogy az EU-ban és az Egyesült Királyságban a világ forgalomban lévő autóflottájának csupán 25%-a közlekedik, akkor a 2050-es évekre, amikorra is várhatóan a teljes forgalomban lévő autópark csak elektromos járművekből áll majd, az EU-ban és az Egyesült Királyságban csupán 3,3%-kal csökken a CO2-kibocsátás.”
Quagliano szerint felvetődik a kérdés, hogy megéri-e rákényszeríteni az Unió polgáraira, az autóiparra és a gazdaságra azt a hatalmas erőfeszítést, amelyet az elektromos autókra való átállás megkövetel, ha mindennek a végeredménye a CO2-kibocsátás 3,3%-os csökkentése lesz csupán.