utánpótlás
Még tél előtt egy utolsó nagytakarítás, mert hamarosan jön a nyirkos hideg
Erre pedig az utastérben is készülni kell. Kezdhetünk egy alapos porszívózással, kárpittisztítással, de óvatosan a vízzel, mert a mostani hőmérséklet már nem elég ahhoz, hogy gyorsan megszáradjanak az utastér kárpitozott elemei. Így már csak akkor kezdjünk ilyen munkába, ha a kiszárításuk fűtött garázsban megoldható. Ha kész a porszívózás, kárpittisztítás, és a műszerfal portalanítása, akkor nagyon ajánlom az utastér bőr, szövet, és műanyag elemeinek ápolását, mert a hosszú téli időszakban erre ilyen minőségben és mélységben már sem idő, sem kedv nem lesz majd. Ezzel a kúrával pedig tavaszig megkapják a törődést. Érdemes nem magára a felületre, hanem egy mikroszálas törlőkendőre fújni az ápolószert, így könnyebb lesz dolgozni vele. Nem javaslom a túl sok szilikont tartalmazó szerek használatát, mert igaz, hogy frissen nagyon szépet mutatnak, viszont ahogy telik az idő, vonzzák a port, és később így a kiindulási állapottól is rosszabb lesz a helyzet. Olyan szereket használjunk, ami az anyag saját, matt "fényét" adja vissza, és szinte tökéletesen bedolgozható a műanyag, bőr vagy szövet felületbe. Nagyobb munkát ad, ha bőrüléseink vannak, illetve bőrözött utastéri elemek, pl. kartámasz. Ezekbe általában jobban beül a por, kosz, takarításuk pedig macerásabb. De ne feledkezzünk meg erről sem, egy alapos takarítás után pedig a bőrápolásról. Ami egy legolcsóbban, és legegyszerűbben beszerezhető balzsam formájában bedolgozható a kárpitba. Ennek is kell száradási idő, így érdemes még a takarítás után szellőztetni az utasteret, így kizárhatjuk az elhúzódó nedvességet. Hamar kiszárad az utastér. Amennyiben elmarad a bőrülések, és kárpitok (főleg a kormány) rendszeres takarítása és ápolása, akkor egy idő után kirepedezik, ami egy visszafordíthatatlan folyamat. A bőrápolás fontosságáról majd egy következő, tavaszi cikkben bővebben is jelentkezünk. Ha mindennel megvagyunk, akkor elővehetjük a téli gumiszőnyegeket, és előkészíthetjük a hótálcákat is, bár, ahogy a közelmúlt telei lementek, nem számíthatunk hosszú, és kemény télre, sok hóval. Én ilyenkor szoktam még egy fontos dolgot beépíteni a tisztítási metódusba, mégpedig az ajtók kédergumijainak tisztítása, és a kédergumik glicerin tartalmú anyaggal történő átkenése, ezt az anyagot minél alaposabban dörzsöljük be a gumiba, ha kell több körben is, hiszen a kemény mínuszokban (ha lesznek), ez gátolja majd meg, hogy az ajtó odafagyjon a karosszériához. Összességében pedig az ajtók gumitömítései gondoskodnak a szélzaj, és külső időjárási körülmények kizárásáról, így ápolásuk a menetkomfort szempontjából is nagyon fontos. Ha autónkon van ajtó zár, akkor azt is befújhatjuk zárolajozó spray-vel, de magát a zárat sem árt kitakarítani, és ha már ott vagyunk az ajtóhatárolót is nyugodtan kitakaríthatjuk és bekenhetjük. Persze, ha hozzáférünk nagyobb bontás nélkül.
A téli közlekedésben legfontosabb, hogy kilássunk a szélvédőn, és minél később párásodjanak az üvegek. Tudom, hogy nem egyszerű, ezért én is utálom a szélvédőt belülről takarítani, mert nagyon kényes munka, de ha azt szeretnénk, hogy a hosszú téli estéken ne akadályozza a vezetést, akkor érdemes most egy alapos tisztítással. Aztán zsírtalanítsunk: ma több olyan szert is kaphatunk, ami megkönnyíti a dolgunkat, mert tökéletesen száraz felületet kell kapnunk végén, ami természetesen hologram mentes. A folyamatot pedig zárhatjuk egy olyan szer felvitelével, ami kifejezetten szélvédő, és oldalüvegek tisztítására fejlesztettek, nemcsak a tiszta felületet adja meg, hanem bepárásodás gátló, így később kezd el, ráülni a pára az üvegre. Ezt a szélvédő külső felületén is használhatjuk természetesen.
Karosszéria
Ne feledkezzünk meg a külső fényezés ápolásáról sem. Ha otthon végezzük ezt a téli időszakban (fűtött garázs híján) erre biztos nem lesz kedvünk. Alapos mosás után szárazra törlés. A mosás mindenképpen terjedjek ki a doblemezekre is. Én ezt külön körben, kis vízsugárral szoktam a karosszériától függetlenül. Általában összekötöm a felni, és gumiabroncsok takarításával. Ha még van ambíció, levehetjük a műanyag dobbetéteket, és a nyár alatt felgyűlt kosztréteget kicsaptathassuk a kerékjárati ívekből. De ennek igazán nagy szerepe majd a nagy tavaszi takarításnál lesz, hiszen a legtöbb korrózió keltő anyag a téli útviszonyok során kerül a karosszériára. Így tavasszal egy gépi alvázmosás főleg a rozsdásodásra hajlamos autóknál nagyon kifizetődő.
Mosás, és szárazolás után jöhet egy viasz réteg felvitele. Igazán akkor lenne jó eredmény, ha előtte kapna egy fényesítő polírt az autó karosszériája. De cikkünk most a téli felkészítésről szól. A viaszréteg pedig pont azért kerül fel, hogy 3-4 mosáson keresztül megvédje az autó karosszériáját a kezdődő lakkhibáktól, festék lepattanásoktól, vagy rozsdakezdeményektől. És hogy meddig tart a viasz jótékony hatása? Nos, ezt maga a tulajdonos tudja majd legjobban, mégpedig abból, hogyan dobja magáról a karosszéria a vizet, mennyire áll meg rajta mosás után. Ha már nem úgy, mint a kezelés utáni első alkalommal, akkor itt az ideje egy újabb bevetésnek.
További autós tartalmakért kövessen minket Facebookon is!
Fotók forrása: Pixabay.com