Kötöttpályás robottaxi, amely a londoni Heathrow Airport két épülete között viszi az utasokat
Az autóipar a XXI. század elején új szakaszába lépett, amelyet mély válság jellemez, állapítja meg a Morgan Stanley elemzése, amelyet a Los Angeles Times közölt. Az autóipar évszázados ökoszisztéma szerint működik. Most azonban új, kívülről érkezett szereplők igyekeznek kihasítani szeleteket a 10 billió dolláros mobilitási piacból, figyelmeztet Adam Jonas, a Morgan Stanley Research vezető autóipari elemzője. Sokan fenik a fogukat erre a hatalmas üzletre, és amit most látunk, még csak a kezdet - véli a szakértő.
Mint ismert, a Google már hosszabb ideje kísérletezik robotautókkal, és mostanában a tech-óriás Apple is az elektromos járművek piaca felé kacsingat. A Tesla Motors sikeres vállakozást épít tisztán elektromos sportautók gyártásával és értékesítésével.
Jonas szerint ma a két legfontosabb technológiai trend az autóiparban az időalapú járműhasználati megosztás (car sharing) és az önmagát vezető autó fejlesztése. Ezek a tendenciák a későbbiekben összeolvadnak, amit ő "megosztott autonómiának", érzékletesebben: robottaxi-szolgáltatásnak nevez.
A hagyományos autóipari modell több mint 100 éves, amelyben a high-tech szerepe a járművezető kényelmét és szórakozását szolgáló szerkezetek fejlesztésére korlátozódik.
Ebben a jelenlegi fázisban világszerte 35 nagy autógyártó igyekszik piaci részesedést szerezni egymástól. Ugyanakkor a szoftver szerepe még mindig minimális, kevesebb, mint 10-nyi egy-egy modellben. Eközben az gépkocsik csak körülbelül egy órát vannak használatban egy nap, a többi időt parkolóban vagy garázsban töltik. A saját tulajdonban lévő autó a világ leginkább kihasználatlan eszköze, mondta Jonas. "Úgy véljük, ez a legkevésbé tisztességes üzlet a földön."
Az emberek azonban kezdik felismerni az autómegosztással operáló szolgáltatások előnyeit (telekocsi, Uber, car share, taxi) és lassan lemondanak a saját tulajdonban lévő autóról. A megosztott járműhasználat idővel annyira olcsóvá válik, hogy csak a gazdag emberek engedhetik meg majd maguknak a saját autó luxusát. Ez pedig lehetővé teszi, hogy több száz új belépő jelenjen meg a flotta-menedzsment üzletben, mondta Jonas. Ennek a hatása legelőbb a sűrűn lakott metropoliszokban lesz érezhető, amelyeknek vezetése nyitott és támogatja ezeknek a szolgáltatásoknak az elterjedését.
Jonas úgy képzeli, hogy a jövőben szabadon mozgó, autonóm járművekből álló flották a nap 24 órájában elérhetők lesznek a felhasználók okostelefonja segítségével. Az egy főre eső szállítási költség 25 cent-re esik mérföldenként, vélte Jonas. Ezek az automatizált robottaxi-rendszerek a fejlett országok metropoliszainban terjednek el, hogy azután átterjedjenek a közeli külvárosokra is, majd ehhez csatlakozhatnak a közeli városok az addigra kiépülő autonóm autópályák segítségével. Mindezek a folyamatok hatalmas változásokat idéznek elő például a városok közterületein, az ingatlanok hasznosításában. Az egykori parkolók és garázsok helyén új vállalkozások jelenhetnek meg, például kereskedelmi egységek, éttermek.
Az Adam Jonas által elképzelt korszak neve: AUTOPIA.
Jámbor Gyula