járműtörténelem
Ma már hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy a márkaképviseletek kora nem 25 évvel ezelőtt, a vasfüggöny leomlásával, a Merkur megszűnésével jött el. Nagy-, és dédapáink idején mér léteztek jármű- és alkatrészkereskedők, létezett érdekvédelem, zajlottak kiállítások és sportesemények. Aki akart tudott biztosítás kötni az autójára, működtek sofőriskolák és persze a szakképzés intézményei is kialakultak. A piac persze nagyon kicsi volt, évente alig párezer új autó és motor talált gazdára, amelynek következtében csupán néhány olyan cég akadt, amely képes volt 10-15 éven át fennmaradni.
2015. június 3-án délután 5-kor nyílik a Meseautótól a Merkurig kiállítás, amely a hazai gépjárműkereskedelem 1900-1989 közti történetét dolgozza fel. A megnyitó beszédet Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke tartja. A kiállítás megtekinthető szeptember 27-ig a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban (1036 Budapest, Korona tér 1).
A kiállítás beharangozásaként álljon itt ez a rövid összefoglaló az első világháború utáni első autókiállításról.
Az 1900. november 30-án alakult Magyar Automobil Club, amely 1912-től jogosult volt a Királyi cím használatára időről időre megkísérelt önálló autókiállítást összehozni. A kereskedők különben járműveiket vasipari- és tenyészállatvásárokon tudták megmutatni.
Az 1925-ös autókiállítás különösen fontos volt a klub számára, hiszen 25. éves jubileumukat ünnepelték. A szervezést az 1918-ban alakult Magyar Automobil Kereskedők Országos Egyesülete (MAKOE) koordinálta. A megnyitón ott volt Horthy Miklós kormányzó, József Királyi herceg és Andrássy Sándor gróf, aki évtizedeken át látta el a KMAC elnöki tisztét. Ott volta Reiman Gyula is. Ő hozta össze 1900-ban a Magyar Automobil Clubot, majd 1918-ban a MAKOE alapításában is oroszlánrészt vállalt. Ezen kívül a Vörösmarty téren a mai Luxus áruház helyén működtette bemutatótermét, ahol a Renault, a Rolls-Royce és a Delage autókat lehetett megvásárolni. Reiman a kiállítás kapcsán a korabeli viszonyokat reálisan számbavevő írást tett közzé: „Nálunk az automobilizmus fejlődését még mindig meggátolja egyes körök sokszor tapasztalható felfogása, hogy az autó luxuscikk, s ezért aki autót vásárol, az fizessen oly vámokat és adókat, amelyek valóban a középosztály számára, majdnem hozzáférhetetlenné teszik az autót. Elég, ha például felhozzuk, hogy egy autó, amely Párizsban 50-60 millió [koronáért] kapható, nálunk a vámok és adók folytán több, mint 120 millióba kostál...”
A kiállításon közel 60 cég képviseltette magát: „A bejárattól jobbra a Reiman-célg Renault, Delage, Rába és egy kis typusu Rolls-Royce kocsival fogadja az érdeklődőket. Szemben az amerikai Buick-kocsik láthatók. Egyik közülük 55,5 fokos lejtőre van szabadon állítva. A fékpróba nagy érdeklődést keltett. Igen kddves kiállítási tárgy egy Michelin ballonokkal fezslerelt motorhajtású gyermekkocsi. Közvetlen mellette a nagy kompressziós Mercédesek láthatók”. A korabeli tudósításokban próbálták a folyamatos anyagi gondokkal küszködő, s a túlélésért harcoló Magyar Általános Gépgyár autóit feldícsérni: „A kiállítás főhelyét a Magomobil foglalja el. Ez a magyar és autói úgy konstrukció, mint megbízhatóság szempontjából felveszik a versenyt bármely külföldi kiskocsival” [a MÁG néhány évvel később bedobta a törülközőt]. Folytassuk virtuális sétánkat: „A Citroën képviselet többek között egy félbevágott Citroent állított ki, amelyen a laikus is jól eligazodhat és megismerheti a kocsi szerkezetét.. Szép kocsikkal szrepel a Metropole-garage: egy-egy Itala, Berliet, Studebaker és Packard látható a standján”
A korabeli leírásokban szépen egyesítették a riport és a reklámcikk műfajait. Jó példa erre az a leírás, amely Horthy Miklós kormányzó látogatásáról szólt: „A Laurin Klement stand a második állomás, ahol Herskovits Ignác igazgató szolgál felvilágosítással: „Tizennyolc esztendővel ezelőtt Főméltóságod családjának szállítottam az első Laurin-Klement kocsit, mondja a szemle közben Herskovits igazgató. Orthy Miklós kormányzó elfogódott hangol válaszol: Igen, emlékszem, szegény, elhalt testvérem vásárolta az a kocsit... A Steinitz Ernő cég kiállítási helyén Steinitz Ernő cégfőnök bemutatja a legmodernebb Alfa Romeo kocsikat és a formás vonalú Diatto gépeket. A kormányzó behatóan érdeklődik a gyár teljesítőképessége iránt, s megjegyzi, hogy ez a gyár az utóbbi időben igen nagy versenyeredményeket ért el. Steinitz igazgatótól örömmel hallja az Alfa Romeo és Diatto kocsik magyarországi népszerűsödését”.
A közel két hetes rendezvény alatt 35 autót, 29 motorkerékpár és 15 traktort sikerült értékesíteni.