pickup
Ausztrália legkeresettebb pickupjai közül egyik sem rendelkezik gyárilag elektromos változattal, annak ellenére, hogy – különösen a bányászati ágazatban – egyre nagyobb a kereslet az ilyen kishaszonjárművek iránt. Ennek hatására nemrég két ausztrál vállalatot is alapítottak arra, hogy meglévő dízelmotoros Toyota Hiluxokat alakítsanak át villanyautókká, mégpedig nagy tételben. Az egyik ilyen a Roev, amely több mint ezer autót tervez átalakítani a működése első 12 hónapjában, az első járművek 2024 februárjától lesznek elérhetőek az ügyfeleknek.
Ennek a mennyiségnek több mint a felét a perthi székhelyű, elektromos járművek lízingjével, bérbe adásával és előfizetéses értékesítésével foglalkozó CarBon fogja felvásárolni, hogy ellássa azokat a kereskedelmi flottaüzemeltetőket, amelyek áttérnének a zéró kibocsátású járművek használatára. Egy folyamatban lévő kísérleti program részeként Nyugat-Ausztrália ásványkincsekben gazdag, északnyugati részén több nyersanyagipari vállalat fogja használni az elektromos pickupokat.
A villamosított Roev Hiluxok a gyári dízelmotor és gázolajtank helyére egy 64 kWh (240 km hatótávolság), vagy egy 96 kWh kapacitású akkumulátort kapnak (360 km hatótávolság), melyeket egyenáramról 80, váltóáramról 11 kW-tal lehet tölteni. A zéró lokális kibocsátású, hátsó- vagy kapcsolható összkerékhajtással rendelkező környezetbarát pickupok V2L-képességgel is rendelkeznek, vagyis áramforrásként is használhatók, ráadásul fékezéskor és gázelvételkor energiát táplálnak vissza az akkumulátorba (regeneratív fékezés).
A Roev átalakításai várhatóan 47 990 (16,75 millió forint) és 57 990 dollár (20,25 millió forint) közötti összegbe kerülnek a donor jármű árán felül, utóbbin azonban lehet spórolni, mert a már meglévő, amortizálódott és használt Hiluxokat is fel lehet használni alapnak. Minden egyes átalakított Roev 4×4 Electric Hilux potenciálisan több mint 100 tonnával csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást a hasznos élettartama alatt.
A Roev és a CarBon közötti partnerség hasonlít egy másik ausztrál vállalat projektjére. A Mevco a következő öt évben 8500 darab új vagy majdnem új, dízelmotoros Hiluxot és Land Cruisert alakítana át elektromossá. A közel egymilliárd dolláros projekt célja, hogy kihasználja a nyersanyagágazat igényét az olyan akkumulátoros-elektromos munkagépekre, amelyek a legkeményebb körülmények között is képesek ellátni a feladatukat. Már több mint 5000 megrendelésünk van a bányászati területről, jelenleg nem is vesznek fel újakat. Ügyfeleik főleg lítiumra és nikkelre összpontosító nagy bányavállalatok, amelyek a villanyautókhoz szükséges akkumulátorok alapanyagának bányásszák és exportálják a nyersanyagokat. Az egyik a Mineral Resources, amely a világ két legnagyobb lítiumbányáját üzemelteti.
A Mevco az ausztrál székhelyű elektromos haszongépjármű-átalakítóval, a SEA Electrickel kötött megállapodást, hogy az a saját fejlesztésű elektromos hajtásláncát szerelje be a megrendelt Toyotákba. Ez a világszerte ismert cég már készít elektromos meghajtású Hino és Mack teherautókat, sőt, megrendelésre még az ikonikus sárga amerikai iskolabuszokat is átalakítja. BEV hajtásláncuk többféle kisteherautóba beépíthető, és az akkumulátor a jármű életciklusa után, napelemekkel párosítva hatékony áramtárolóként is használható. Hogy a SEA univerzális elektromos hajtáslánca megfelelően működjön a Mevco Hilux EV-ben, arról a fejlesztést és a finomhangolást végző GB Auto Group gondoskodik. Bár nem könnyű több ezer eladó Hiluxot találni, a projektnek kedvez, hogy számos bányavállalatnak van már sok megrendelt, dízelmotoros példánya. Ezek mellé a Mevco annyi – legfeljebb egyéves – Hiluxot vásárol fel ausztrál használtautó-kereskedőktől, amennyit csak tud.
Valószínűleg már nem kell sokat várni a gyárilag elektromos hajtáslánccal szerelt Toyota Hiluxra sem, ugyanis a tanulmány 2022 decemberében debütált Thaiföldön. A hivatalosan Hilux Revo BEV Conceptnek hívott villanypickup formája a zárt maszkon felül alig különbözik a mezei Hiluxétól, a töltőcsatlakozó nyílását a bal első sárvédőn alakították ki.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!