Audi Q-sorozat

Audi Q5: annyira csendes, hogy már fáj

2021.06.01.

Szép csendben megújult az Audi legnépszerűbb szabadidő-autója. Maradt ugyanolyan (pont) jó, mint volt: tágas, erős, kényelmes és takarékos.

Hogy néz ki?

Jól állnak neki az egyszerű 19 hüvelykes felnik, a bő kerékjáratok és a láthatóvá váló lengéscsillapítók jelzik, hogy nem riad meg a könnyű tereptől sem. A frissített hűtőrács látványa nem forralja fel a vérem, talán egy picit sportosabb lett az elődjénél, de nem vagyok erről sem túlságosan meggyőződve. A hátsó oledes (organikus LED) lámpák dögösen néznek ki, ráadásul háromféle grafikát tud megjeleníteni. Újdonság, hogy ez akár menet közben is változtatható. Bár erről magam nem tudtam meggyőződni- esküszöm figyelem az utat, de ritka az új Q5 rajta - közelítésérzékelő funkcióval bír, ami annyit tesz, hogy két méteren belül mögöttünk közelítő autóst fokozottabb fényerő fogadja és veszi el a kedvét a koccanástól.

Az Audi Q5 hossza 4682 milliméter, szélessége 1893 milliméter, magassága 1662 milliméter, tengelytávja 2820 milliméter. Karosszéria-szerkezetében a legnagyobb húzószilárdságú acélfajták és az alumínium alkot intelligens vegyes anyaghasználati koncepciót. Légellenállási együtthatója (cw) 0,3. A szélzajok ennek megfelelően rendkívül alacsonyan alakulnak, akárcsak az utastér rezgésszintje. Aeroakusztikai tulajdonságaival az új Audi Q5 magasra tette a lécet, utasterében ugyanis olyan csend honol, hogy egyből kiszúrjuk, ha a palacktartóban lévő kóla buborékot ereszt. A csendben többek mellett a külső visszapillantó tükrök házai, az ajtók kettős tömítései és az aeroakusztikailag továbbfejlesztett vízelvezető csatornák játszanak fontos szerepet. Az akusztikai szélvédő és a vastag üvegezés az alapkivitel része, a még magasabb színvonalú kényelem szolgálatában pedig extrafelszerelésként az első ajtók is rendelhetők akusztikai üvegezéssel.

Az utastér rendezett, a pilótafülke ergonomikus, a klímakonzol önálló és könnyen kezelhető. A kormány jó fogású, funkciói ismerősek, a kijelző információtartalma bőséges és elégséges. A fedélzeti információs és szórakoztató rendszer érintőképernyős, szerencsére fut rajta az Apple CarPlay. Még vezeték nélkül is.

A fűthető ülések elöl-hátul kényelmesek, kiszálláskor a vaskos küszöbön landolunk, érdemes azt tisztán tartani. A hátsó üléspad felárért 12 centis hosszban tologatható, a háttámlák szöge változtatható. 

Az 520/580 literes csomagtartó öblös, a bevásárlókocsi tartalmát ötletes háló tarja egybe, a padló alatt helytakarékos pótkerék bújik meg, kompresszorral. A hátsó ülések a csomagtérből egy-egy kar meghúzásával is ledönthetők, ilyenkor 1520/1580 liternyi raktérrel számolhatunk. 

Hogy megy?

Az 1,85 tonnás, Mexikóban gyártott szabadidő-autót könnyedén mozgatja 204 lóerős kétliteres dízelmotorja. Legnagyobb forgatónyomatéka 400 Nm, amit úgy titkol, mint James Bond a születésnapját. Ha nagyon mélyen tapossuk a gázpedált, kelletlenül megindul. Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,6 másodperc alatt jut el, a Q5 40 TDI quattro végsebessége 222 kilométer/óra. Mindez 12 voltos lágy (ál)hibrid rendszerben. Az icike-picike lítiumion-akkumulátor sok helyet nem foglal. A szíjhajtású indítógenerátor képes besegíteni a motornak is nagy terhelésnél, ezzel is csökkentve a fogyasztást és a szén-dioxid-kibocsátást (két SCR-katalizátort és kettős AdBlue-adagolást alkalmaznak a győri eredetű motorban). A stop-start már 22 kilométer/órától leállítja a motort. Nem hiába lett csak hatliteres az átlagfogyasztást (100 kilométerre vetítve). Jobb is lehetett volna, de a vártnál többet kellett Pesten autóznom, így nem tudtam hat alatt tartani az étvágyát.

Milyen vezetni?

Nincs benne légrugó, de még adaptív futómű sem, helyette elöl és hátul egyaránt oldalanként ötlengőkaros felfüggesztéssel táncol át a legrosszabb pesti utakon is. Kényelmesen, fesztelenül. A futómű kényelmét élettelen kormányzás teszi feledhetővé, szűk városi manővereknél sose tudjuk, minek és mikor megyünk neki. Én például visszavitelkor gyűrtem magam alá a gépjárműparkban egy kósza bóját. Mondjuk nem vettem észre és nem azért, mert sikertelenül kerültem ki.

Nincs kanyar, amely kihozná a sodrából. És ezzel a sofőr is így van. Nem sportolásra való ez a kocsi, hanem kényelmes helyváltoztatásra. Abban nagyon otthon van.

A hétsebességes S tronic váltó tétova és lassú. A stop-start rendszerrel nagyon nem értik meg egymást, olyanok együtt, mint a mesebeli Lusta Henrik és a felesége. Kézzel is válthatnánk, de minek, ráérünk, homofisz van, hova sietnék? 

Összkerék-meghajtása nem a régi jóféle Torsen quattro, hanem annak módosított, ultra változata, amelyben a váltó mögött, valamint a differenciálműben található egy-egy kuplung oldja le a kardánt és a féltengelyeket. Hogy miért jó ez? Mert kevesebbet fogyaszt a hagyományos quattro hajtásláncnál. Száraz úton nem érezni a különbséget, tapadásvesztéskor azonnal érkezik a segítség.

Mennyibe kerül?

Aki beéri kevéssel, már 13,8 millió forintért vezethet új Q5-öst (35 TDI, 163 LE). A tesztelt 40 TDI változat 14,8 millióba kerül, de a méltányosan felextrázott autóért 20 millió forintot kérnek. A garancia erre az Audira is 2+2 év, vagy 200 ezer kilométer.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A jelenlegi generációnak, amely Európa második legtöbbet eladott modellje volt 2023-ban, nincs....
2024.03.29
Egy 165 járműből álló, 7 millió font (3,27 milliárd Ft) értékű bZ4X-flottát rendelt a WeFlex, amely....
2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....