Audi
Tudjuk, hogy a bio tüzelőanyagokat részben CO2 mentesnek tekintik, mert a bio alapanyag szántóföldi, erdei vagy tengeri növekedése során a légkörből széndioxidot nyel el. Igaz, hogy motorikus elégetésénél CO2-öt termel, de az egyenleg nulla. Ez ugyan így nem igaz, mert előállítása, szállítása is széndioxid termelő, de nem rossz így sem a mérleg állása.
Az Audi híre azonban jó közelítéssel valóban CO2 mentes motorhajtóanyagról szól. Ez nem hidrogén, mely valóban tökéletes lenne, de felhasználhatósága sokkal jobb, mert a ma autóiba betölthető.
Az új tüzelőanyagot széndioxidból és hidrogénből állítják elő. Kérem, mondhatják, hogy ilyen projektről az Audi pár éve már hírt adott. Ez valóban megy is (2009-ben kezdődtek már az előkészületek), erőművi kéménygázból nyerik ki a széndioxidot és szélkerék áramával bontják a vizet, hogy hidrogént nyerjenek. A kettőből szintetikus metánt (CH4) állítanak elő.
Audi e-gas üzem az alsó-szászországi Werlte településen van, ahol a szintetikus metánt állítják elő, ennek Audi e-gas nevet adtak.
Az Audi propagandája ezt például az A3 Sportback g-tron tüzelőanyagának szánja. A típusvizsgálati ciklusban (ECE-NEDC) a CNG hajtású autó fogyasztása 3,3 – 3,2 kg/100 km, CO2 kibocsátása: 92 – 88 g/km. Ennek a motorhajtóanyagnak az igazi előnye, hogy a széndioxid szekunder forrásból származik és az, hogy olaj (és politika) független. Ma még nem olcsó, de ez egyelőre csak pilot-projekt.
Az új projekt valami hasonló, de egészen más.
Az új motorhajtóanyag-előállító üzem Drezda mellett, a „Drei-Eck”-ben épült fel, ahol vízből, széndioxidból és „zöld” áramból dízelmotor hajtóanyagot, szintetikus gázolajat (e-diesel) állítanak elő.
Az Audi és projekt partnerei, a Climeworks és a sunfire GmbH, a híradás napján avatta fel az új üzemet. A technológia „power-to-liquid” nevet visel, melynek – mint már mondtuk – az alapanyaga CO2, víz és elektromos áram. A sunfire GmbH PtL szénhidrogén előállító telepeket kulcsrakészen létesít.
Kérem, most kapaszkodjanak meg!
A széndioxidot a környezeti levegőből vonják ki. A kiszűrési, megkötési technológia nem új, de hatékonnyá, ipari szintűvé a svájci Climeworks cég fejlesztette ki. Képünk (forrás Climeworks) egy utcára kihelyezett CO2 szűrőt – mint demonstrációs modellt – mutat. Ennek kapacitása: 6 óra alatt szűr ki 1 kg széndioxidot. (1 liter gázolaj motorikus elégetése után a kipufogógáz 2,6 kg CO2-őt tartalmaz!)
A CO2 szűrőberendezés egy modulja.
A zöld árammal és megfelelő energetikai hatásfokot adó technológiával vizet bontanak, így kapunk hidrogént. A beszámolók elnagyolják a további folyamatokat, annyit tudunk, hogy a CO2 és a H2 220 °C hőmérsékleten és 25 bar nyomáson (bizonyára katalizátorokon) vegyületet alkot. Ebből folyadék halmazállapotú, többféle szénhidrogénből álló energia-folyadék lesz, melynek Blue Crude nevet adtak. Ezt még formálni kell, hogy felhasználható motorhatóanyag legyen. Az eljárás hatásfoka, mely függ a vízbontási eljárás hatásfokán is, 70%.
A pilot üzem napi termelése (ne felejtsük el, hogy kísérletről van szó!), 160 liter Blue Crude, és ebből 80 liter szintetikus gázolaj készíthető. Ez a gázolaj természetesen kén és aromás komponensektől mentes. A cetánszáma igen nagy. Keverőkomponensként a fosszilis gázolajhoz adagolható. (Tudjuk, hogy a földgázból készített gázolajat, a GTL-t a Shell már ma is keverik a kuti gázolajjal és motorolajak alapolajaként is szolgál. A hosszútávú versenyek dízel Audijai is ilyet tankolnak.)
Az új drezdai üzem megnyitása előtt a híres San Francisco-i Cleantech Group a sunfire GmbH-t a világ 100 innovatív „ecotech” vállalkozása közé sorolta.
További projektek
Az Audi együttműködik a francia Global Bioenergies céggel is, a projekt szintetikus e-benzin előállítását célozza.
A tüzelőanyag előállítás egy másik projektjét az Audi az amerikai (USA) Joule céggel végzi, az e-gázolajat és az e-etanolt mikroorganizmusok segítségével próbálják előállítani.
A szintetikus motorhajtóanyagok összetétele pontosan beállítható, vegyi tisztaságuk tökéletes, ezzel a motor égési folyamata, szennyezőanyag kibocsátása jobban tervezhető, kézben tartható. A CO2 mentesség, inkább „szegénység” óriási előny, és az sem mindegy, hogy egy állam motorizációja kitől függ. A fenti projektek, bíztatóak, előre mutatnak. Előre, valahova a távoli jövőbe.
Dr. Nagyszokolyai Iván
az Autótechnika főszerkesztője
(Az Autótechnika folyóiratban a témához kapcsolódó szakmai cikkek jelent meg, ezek a lap előfizetőinek visszamenőleg is olvashatóak a http://autotechnika.hu oldalon. További információt is itt találhatnak.)
Forrás
http://audi-encounter.com/magazine/technology/01-2014/104-out-of-thin-air