asszisztens rendszerek
Gyorsan tegyük helyre az újabb hárombetűs rövidítést: BAS = Brake Assist System, vagyis (vész)fékasszisztens. Ősszel indult sorozatunkban megjelenésük időrendjében vesszük számba a járműveinkben megtalálható segédrendszereket. Már túlvagyunk három hárombetűs rendszeren, ha ráklikkelsz, akkor el is olvashatod őket visszamenőleg: ABS, ASR, ESP.
Mire való a BAS?
A vezetéstechnikai tréningek állandó eleme a vészfékezés gyakorlása. Nagyon gyakori ugyanis, hogy bár a vezető időben észleli a veszélyhelyzetet és azt is jól méri fel, hogy itt most a lehető legnagyobb erejű fékezésre lesz szükség, sőt meg is kezdni a műveletet, az valamiért mégis megszakad, vagy intenzitása csökken.
Az autók fékrendszere – ha minden rendben van vele – bámulatos hatékonyságú és olyan mértékű lassulást képes előállítani, hogy az nagyon meglepő tud lenni, nem csak az utasok, de maga a járművezető számára is. A hirtelen fellépő jelentős erőhatás ijesztő is lehet, ami eredményezheti azt, hogy a vezető a vészfékezést megszakítja, vagy annak intenzitását csökkenti.
Van még egy másik jelenség is, ami ugyanide vezet, az pedig nem más, mint a fájdalom, ami az erősen nyomott fékpedál miatt a lábfejben jelentkezhet. Ez főképp akkor jellemző, ha valaki Ekkor ismét egy feltétlen reflexnek köszönhetően engedjük el a fékpedált, pedig lehet, hogy ha kitartóak vagyunk, akkor elkerülhető az ütközés, vagy legalább is jelentősen csökkenthető annak következménye.
A vészfékasszisztens ezeket próbálja kiküszöbölni, lássuk, hogyan!
Mit csinál a BAS?
Az ABS-ESP rendszerek már elég sok mindent tudnak a jármű menetparaméterei közül, hardvereik pedig képesek féknyomást vezérelni a kerekekhez, akár egyenként is. A BAS-sal is ellátott járművek képesek felmérni, hogy a vezető hirtelen nyomta-e le a pedált, és megpróbálja eldönteni azt is, hogy vajon az eredeti szándék a vészfékezés volt-e.
Amennyiben a szoftver úgy ítéli meg, hogy elkélne egy kis segítség, az ABS szivattyú segítségével fékezőerőt produkál a kerekekre. Tartja ez mindaddig, amíg úgy érzékeli, hogy a vezető fékezni szeretne. Mivel a BAS rendszerek is kellően nagy frekvencián dolgoznak, sok esetben észre sem veszi a vezető, hogy segítséget kapott.
Mikor lép működésbe?
Minden járművön a gyár által gondosan kiszámított paraméterek együttes fellépése esetén lép működésbe a rendszer. Pontos adatokat nyilván nem lehet mondani, de annyi biztos, hogy hirtelen és (kezdetben) nagy erejű fékezés kell hozzá.
Ha a vezető a fékezést befejezi, vagy határozottan csökkenti annak intenzitását, a BAS leáll.
A BAS nincs benne minden autóban
A BAS első bemutatása szériagyártásban 1996 körül volt. Érdemes megnézni saját járművünk fedélzeti irodalmát, hogy megtudjuk, autónk tudja-e a vészfékezést segíteni, ha kell.
A BAS-t általában nem lehet külön gombbal kikapcsolni, viszont, ha az ABS-ESP rendszer nem működik, velük együtt a BAS is tiltásra kerül. Ha bármelyik rendszerrel kapcsolatban hibaüzenet jelenik meg a műszerfalon, azonnal forduljunk szervizünkhöz!