Formula Student Hungary
A Design Freeze eseményt a csapatnak otthont adó Járműfejlesztési Tanszék laborjában tartották, melyet a tanszékvezető, dr. Jakubík Tamás nyitott meg. Visszaemlékezett a csapat 2014-es alapítására, valamint az első év átütő sikerére: a csapat megnyerte a 2014-ben rendezett Formula Student Russia versenyt. Dr. Jakubík úgy vélte, hogy a csapat első két éve a biztos alapok megteremtéséről szólt, amit a harmadik évben kimondottan az innováció és újító megoldások követtek, ezzel mintegy berobbanva a nemzetközi mezőnybe.
Jakubík Tamás megnyitja a rendezvényt.
A megnyitóbeszédet követően a csapat új vezetője, Kun János köszöntötte a vendégeket. Megemlítette a csapatot érintő egyik nagy kihívást, az alapító tagok pótlását, és bemutatta az idei szezon tervezett versenyeit. Sikeres kvízregisztrációk után a csapat részt vehet a Formula Student East, Czech Republic, Germany és Hungary versenyeken – így először idén kapott helyet négy verseny a csapat naptárában.
A tanszék esti fényben.
Továbbra is egyedülálló kooperáció keretében, az egyetem másik, Formula Studenttel foglalkozó csapatával, a SZEngine motorfejlesztő csapattal közösen készülnek a szezonra a fiatalok. Ez természetesen azt jelenti, hogy nem csak a jármű saját fejlesztésű, hanem az azt hajtó motor is, és mindkettő Győrön, pontosabban a Széchenyi István Egyetemen belül készül.
A design sokkal kifinomultabb.
Fő attrakciót azonban nem a bevezetők jelentették, hanem az új autó tervei. Erről már Schweighardt Attila, a csapat konstrukciós vezetője beszélt. A korábban megkezdett innovációt a csapat saját tapasztalatai alapján továbbvitte, ugyanakkor ezek idén sokkal láthatóbban jelennek meg az autón. Míg a korábbi járművek jól rejtették a köztük rejlő hatalmas különbségeket, mint például a 15%-nyi súlycsökkentést, vagy a teljesen áttervezett futóművet, addig az ART_04 nem rejtegeti az új technológiákat: látványos szárnycsomag és új, alacsony profile gumiabroncsok alkotják az alapkoncepciót.
Egy korábbi autó a tanszék előtt, amikor hó borította Győrt.
A gumiválasztás nagyban meghatározta a jármű minden más elemét, mindemellett összesen 4,5 kg-ot könnyít a járművön. Ehhez készült az új futóműgeometria is, ami a korábbiaktól eltérően elhagyja a húzó- és nyomórudas rugóstagmozgatást, ehelyett direkt bekötésű egységek csillapítják az út egyenetlenségeit. Ez a megoldás egyszerűbb, kevesebb alkatrészt igényel, és jelentős tömeget is megtakarít. További egyszerűsítés a futóműben a stabilizátorok elhagyása. Ezen alkatrészek munkáját változtatható roll centerrel váltja ki a csapat, valamint a futómű nagy tartományon keresztül történő állíthatóságával. Ezek összesen közel 3 kg tömegcsökkenést eredményeznek.
Prezentál a csapat.
Mindezen komponenseket összeköti és merevíti az autó térhálós acél csőváza. Ez ad stabil alapot a futóműnek és szolgáltatja a pilóta biztonságát. A tavalyi konstrukcióhoz képest közel 1.5 kg-os tömegcsökkenés mellett a váz torziós merevsége 1500 Nm/fokról 1800 Nm/fokra növekedett. Újításnak számít az eddigi szabványosított ütközésienergia-elnyelő cella helyett alkalmazott alumínium méhsejt konstrukció, ami ugyanannyi energiát képes elnyelni, ám 0,7 kg-ot könnyít a konstrukción.
A jármű erőforrása a SZEngine által fejlesztett, egyedi, egyhengeres, EVO5 kódjelű motor. Alapja a tavalyi évben használt EVO4-es konstrukció, ám idén ez kiegészült egy generátorral. A levegőellátást egy változtatható hosszúságú szívócső garantálja egy airboxon keresztül. A motor 8%-kal növelt teljesítményét egy lamellás önzáró differenciálművön keresztül a hátsó kerekek viszik a talajra.
Tesztelések során fontos az autó üzemállapotának ellenőrzése és későbbi kiértékelése. Ennek érdekében a csapat negyedik autójába közel kétszer annyi érzékelő kerül, mint a tavalyi versenygépbe, ezzel biztosítva a megfelelő adatmennyiséget a jármű beállításához különböző pályaviszonyokra, vagy a további fejlesztési irányok meghatározására.
Megújul a kormánymű is.
A legnagyobb és leglátványosabb újítás azonban a jármű külsején vehető észre. Komplex áramlástani szoftverek felhasználásával első és hátsó szárnyat, valamint diffúzort tervezett a fiatal mérnökgárda. Ezek nagy sebességnél leszorítóerőt termelnek, ami növeli az autó tapadását, és nagyobb kanyarsebességet tesznek lehetővé. A szárnycsomag 54 km/h sebességnél 350 N leszorítóerővel segíti a kanyarodást. Minden karosszériaelem szénszálerősítésű műanyag felhasználásával készül el, garantálva a legnagyobb merevséget a legkisebb tömeg mellett.
Élesben majd a Formula Student Hungaryn.
Mindezen fejlesztésekkel a csapat egy lépéssel közelebb került a versenyekhez, ám az igazán nagy kihívás most kezdődik: meg kell valósítani az eddig csak képernyőn létező álmaikat. Az ezt követő három hónap az autóépítésről fog szólni, melyet az autó bemutatója, a Roll-Out rendezvény fog megkoronázni. Ezután már a versenyzésé lesz a főszerep, ahol az ART_04 megmutathatja, hogy fel tud-e nőni elődei sikereihez.
Az autóról készült videót ITT nézheti meg.