Anyukám is érteni fogja – Nyaralás autóval | Autoszektor
nyaralás

Anyukám is érteni fogja – Nyaralás autóval

2018.07.11.

Gondolatok a hosszú autós utakra

Az igazság az, hogy régi dédelgetett utópiám, hogy egyszer, csak egyetlen egyszer legyen olyan pénteki, vagy szombati nap a nyári vakáció idején, amikor nem áll le az M7-es autópálya valami baleset miatt a Balaton felé.

Közlekedésmérnök vagyok, jól tudom, hogy csupán sebességszabályozás kérdése az egész, ha tudjuk mekkora a forgalom, meg lehet határozni azt a maximális sebességet, amivel nem omlik össze a forgalom, és a szokásos odafigyeléssel is elkerülhetők a balesetek.

Na, ne bohóckodj!

Ha most az mondanám, hogy a legnagyobb forgalom esetén (most számítások nélkül) szigorúan 60 km/-ra korlátozva nem történne baleset, sőt azt indítványoznám, hogy a rendőrség igenis álljon ott 1-2 km-enként és „vegye ki” a hülyéket, azt hiszem, én lennék elküldve melegebb éghajlatra, és azonnal megmagyarázná mindenki, hogy a balesetek a koca sofőrök, meg a vén anyókák-apókák miatt van…

...és nem történik semmi...

Pedig nem! A balesetek azért történnek meg, mert a sűrű forgalomban nem lassítunk eléggé, miközben a követési távolságunk csökken, így bármilyen beavatkozás esetén kialakul a mögöttes járművek egyre erősebb lassítása, ami szerencsétlen esetben koccanáshoz vezet, és kész, máris hosszú sorok alakulnak ki, akár órákig araszolhatunk. Hát akkor nem jobb volna 60-al menni ezeken a sűrű szakaszokon? De igen.

Nyári autózás

Télen állandó téma, hogy hogyan kell autóval közlekedni, de a nyár közeledtével senki sem törődik a részletekkel, mert az út nem csúszik. Pedig a meleg időben van éppen elég tényező, amire gondosan készülni kell. Mert ha bármi történik az úton, akkor az tönkre teheti az egész vakációt, legyen az egy fesztivál, egy hét a tóparton, vagy akár egy családi tengerparti nyaralás.

A Balatonig nem kunszt lemenni – mondják. Csak hogy sokan eleve abból indulnak ki, hogy Budapestről megyünk a Balcsira, abba bele sem gondolnak, hogy valaki a Viharsarokból, vagy éppen Nyíregyházáról megy a magyar tengerhez. Nos, nekik már eleve nem 100 kilométer Siófok, hanem legalább 300, nem beszélve arról, ha a Balaton nyugati végére mennek.

Békéscsaba-Keszthely: alapesetben is több, mint 4 óra a 385 km-es út, ha bármi történik, egész a nap úton leszünk (forrás: Google Maps)

Nem csak az út hosszú az eljutási idő is az lehet. Még Budapestről indulva – fent említett okokból – könnyeb belecsúszhatunk egy két és fél, három órás utazásba, úgyhogy nem árt felkészülni. sokan pedig nincsenek hozzászokva a hosszú vezetéshez, nekik még inkább javallott a többszöri megállás, pihenés, de erről még lesz szó.

Innivaló!

A nyári melegben harsogják, hogy mindig fogyasszunk megfelelő mennyiségű folyadékot, mert a kiszáradás nagyon veszélyes. Ne legyintsünk rá, hogy minek vizet vinni arra az egy órás útra! Ráadásul mindenkinél süvít a klíma, ami köztudottan száraz levegőt fúj az utastérbe, úgyhogy a hűvösben is van folyadékveszteség.

Gondos tervezés

Mi is tehetünk érte, hogy az utazás ne nyúljon indokolatlanul hosszúra. A jól megválasztott útvonal csak az egyik része a tervezésnek, a másik a jól megválasztott időpont. Van ismerősöm, aki kizárólag a holtidőszakban utazik a Balatonra. Nem is hajlandó pénteken, vagy szombaton indulni, és kizárt dolog, hogy vasárnapra essen a hazaút. Ezzel nem csak a saját idejét minimalizálja az úton, de megszabadul egy csomó bosszúságtól is, amit a dugók okoznak, sőt, sokkal kevesebb üzemanyagból megjárja a nyaralást, mintha a dugóban állna.

Műszaki állapot

Ha már a megfelelő időben és a megfelelő útvonal meg van, van vizünk, tele a tank és rendben van az utasbiztosítás, indulás előtt legalább magunk nézzük át az autót, de még jobban járunk el, ha a szervizünkbe a nyaralás előtt kérünk egy időpontot. (Figyelem, sok szerviz nagyon leterhelt például a nyári szabadságolások miatt, érdemes időben időpontot foglalni!)

Magunk is ellenőrizhetjük például a gumiabroncsok állapotát. Ha esetleg olyan abroncsunk van, ami nagyon kicsit ereszt, de néhány hetenkénti felfúvással eddig még mindig jó volt, akkor térjünk be egy gumishoz és csináltassuk meg. Ellenőrizzük a pótkereket is, legyen nálunk emelő és minden, ami kell a kerékcseréhez. Ha csak abroncsjavító készletünk van, akkor legalább fussuk át a használati útmutatót. Kiemelten fontos a tökéletes abroncsok nyomását is a terheléshez kell igazítani. A teljes terheléssel (családdal, csomagokkal) futó autó kerekeire vonatkozó előírt nyomásértékeket általában a tanksapka burkolat belső részén találjuk, ha ott nincs akkor valamelyik ajtót kinyitva egy oszlopon lesz, ez sem működik, akkor marad a fedélzeti irodalom böngészése. Ne felejtsük el, hogy a lapos kerékkel való közlekedés durrdefekthez, vagyis a gumiabroncs hirdetelen nyomásvesztéséhez vezethet, ami kiemelten balesetveszélyes!

Ha bármi gond van a klímánkkal, esetleg kellemetlen szagú, vagy sziszeg, ne induljunk útnak, mert a megszokott, kellemes hőmérséklet helyett forróságban utazni nagyon kellemetlen lesz, ráadásul a hőségben tompulnak a reflexeink, ami balesetveszélyes. Olvass többet az autó hőháztartásáról.

Sorolhatnám még a kisebb-nagyobb dolgokat, amik jó, ha nem a hosszú úton derülnek ki, mint pl. a kopott fékbetét, a semmire sem jó ablaktörlő lapát, a „szentlélek tartja csak” kipufogók stb., röviden: amit megelőző karbantartással el lehet kerülni, azt kerüljük is el! (Ezért szokták a megelőző karbantartást tervszerűnek hívni – TMK)

Pihenés

Nem kell rekordidő alatt odaérni a nyaralóhelyre! Akik eleve több órás útra vállalkoznak, vagy csak menet közben válik azzá az utazás, azok álljanak meg egy parkolóban. Muszáj 2-3 óránként felfrissíteni a testet és adott esetben a lelket is.

Egy negyed órás megállásba bőven belefér az elmacskásodott tagok átmozgatása, egy finom kávé, vagy üdítő. A folyó ügyeket sem jó sokáig tartogatni, igazi megkönnyebbülés lesz a volán mögé visszaülni.

(forrás: google streetview)

Egyébként is jobb az evés-ivás mozzanatokat nem vezetés közben végezni, mert az esetleg eltereli a már amúgy is a vízparton lévő figyelmünket a vezetésről.

Minden kedves olvasónknak nagyon jó pihenést és balesetmentes nyári közlekedést kívánunk!

Borítókép: Talamone, Olaszország

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.01.24
Az elektromos autók hagyományos járművekénél magasabb javítási költségeire és ezért a teljes körű....
2022.01.24
Az ABB támogatásával készült jelentés rávilágít, hogy az autógyáraknak milyen kihívások elé kell....
2022.01.24
Horvátországban hétfőtől a legtöbb helyen fizetőssé válik az elektromosautó-töltés az autópályákon....
2022.01.24
A Volkswagen ID.4-et az USA-ban is régóta árulják. Most a VW ott is el akarja elindítani az....
2022.01.24
Hatvanöt magasan képzett mérnökkel még az idén elindul a legnagyobb orosz járműgyártó magyarországi....
2022.01.24
Kevés frusztrálóbb dolog van annál, mint egy forgalmi dugóban araszolni. Kinek a fejében ne fordult....
2022.01.24
Az újabb sebességmérési akció során ezúttal 158 autósról készített felvételt a traffipax – írta a....
2022.01.24
Igazi prémium funkcióval, mátrix LED fényszórókkal lép piacra az új generációs Peugeot 308. De mit....
2022.01.24
Amennyire sokrétűek alkalmazási lehetőségei praktikus pickupként, éppoly számosak az új Amarok....
2022.01.24
Minden korábbi szerbiai vasúti sebességet megdöntött az Újvidék és Belgrád között közlekedő....