használtautó vásárlási tanácsok
Használtautó-vásárlás előtt nagyon fontos, hogy magunk is kimenjünk megtekinteni a kiszemelt prédát és amit csak lehetséges leellenőrizzünk rajta mielőtt egy forintot is kifizetnénk érte. Sőt! Az igazi tudatos használtautó vásárló még meg is bíz egy független járművizsgáló vállalkozást, hogy profi módszerekkel is nézzék át a kocsit és csak az eredmények ismeretében kezdi meg a tárgyalást a kereskedővel. Most induló ötrészes sorozatunkban abban igyekszünk segítséget nyújtani, hogy milyen alapvető vizsgálati módszereket érdemes követnünk, ha mi magunk nézzük át előzetesen az autót.
Az első részben a motorolajjal foglalkozunk
Azt mindenki tudja már, hogy használtautó vásárlás után kötelező az olajcsere, sőt nagyobb karbantartások elvégzése is indokolt lehet, mint például a vezérlés cseréje. De mi derül ki egy szemlén az olaj ellenőrzése során.
Az olajszint
Az első és legfontosabb, hogy ellenőrizzük le az olajszintet. A mutatványt némiképp nehezíti, hogy a mérést nem ajánlott teljesen hideg motor mellett végezni, jobb ha üzemmeleg, vagy legalább járt egy negyed órát a motor. Leállítás után várjunk 1-2 percet, amíg az olajteknőbe visszacsorog az olaj, majd húzzuk ki a nívópálcát és töröljük tisztára. Dugjuk vissza ütközésig és vegyük ki újra. Az olaj rátapad a pálcára, így ellenőrizhetjük, hogy a minimum-maximum jelölések közé esik-e az olajszint. Ha még csak bele sem ér az olajba a pálca, akkor az hirdetelen elég sok kérdést vet fel: Mennyi ideje járnak kevés olajjal? Miért hiányzik belőle? Sajnos a legtöbb esetben az ilyen kocsi egyáltalán nem javasolt megvételre.
Mondhatnánk, hogy az autókereskedő ezt könnyen kivédi, hiszen feltöltheti a parkoló autókat olajjal, de hidd el, nagyon sokan még ennyit sem tesznek meg.
Az sem jó ha túl van töltve. Egyrészt azért mert a túltöltött motor ki fogja nyomni a felesleges olajat, másrészt azért mert felmerül a gyanú, hogy ezt mostanában töltötték fel és kicsit elkottázták a mennyiséget.
Az olaj állaga
Egy benzines autó motorolaja még több ezer kilométer megtétele után is mutat némi áttetszőséget, ha ez nincs meg, akkor baj van. Fontos az állaga is. Az olajnak még hideg állapotban is viszonylag viszkózusnak, folyékonynak kell maradnia. Ha az új úgy csepeg a nívópálcáról, mint a méz, akkor távozzunk angolosan.