Anyukám is érteni fogja! – Folyadékok az autóban 2. rész | Autoszektor

Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! – Folyadékok az autóban 2. rész

2014.11.25.

Folytatjuk a járművekben megtalálható folyékony hozzávalók áttekintését

Az előző részben kitárgyaltuk, hogy az üzemanyagok (vagy tüzelőanyagok) kezelésekor, vásárlásakor mire kell odafigyelni. Röviden átnéztük, amit a motorolajokról tudni érdemes, végül a hűtőfolyadék szerepét tisztáztuk. A motortérben azonban találunk még néhány beöntő nyílást, ahová további löttyök kerülnek.

Kormánymű olaj

Az „Anyukám” rovatban is volt már szó a kormányzás fejlődéséről. Kezdetben még nem létezett szervokormány, vagyis a kormányzásban az ember által kifejtett erő csökkentését biztosító berendezés. Aki autózott már a 80-as években, vagy még korábban, az előtt nem ismeretlen, hogy szinte kötelező volt kormányzás közben kicsit mozgatni is a kocsit előre, vagy hátra, hogy könnyebb legyen forgatni a kormányt. (További jótékony hatása a technikának, hogy csökkenti az abroncs kopását, ami még ma is megfontolandó dolog.)

Ma már nem csak irányt váltunk a kormánnyal...

Miért könnyebb forgatni a kormányt, ha mozog az autó?

A válasz ugyanaz, mint a gumiabroncsok tapadásának témakörében már átbeszélt tapadási kör. A forgó kerék alatt jellemző tapadási tényező kisebb, mint az álló helyzetű. Emlékeztek még a boros dugó példájára? Könnyebb kifelé húzni, ha közben forgatjuk is.

Az ember azonban gyarló és lusta is, és persze nem szeret túl nagy erőt kifejteni, úgyhogy feltalálták a rásegítést a kormányzásban. Anélkül, hogy mélyebben belemennénk a működési elvbe, a rendszer lényege az, hogy egy szivattyú a kormánymű folyadékot a kormányzás irányától függő irányba pumpálja, a szervo szerkezet pedig mindig arrafelé segít tekerni a kormányt, amerre mi is szeretnénk.

Ez az olaj átjárja a pumpát és a kormányművet is, és a rendszerben kis millió helyen szivárgás alakulhat ki. Ha nincs elegendő mennyiségű folyadék a rendszerben, akkor egy idő után érezhetően csökkenni fog a rásegítés nagysága, a kormányunk egy idő után olyan lesz, mintha nem is szervós kocsiban ülnénk – vagy még annál is rosszabb.

A kormánymű rendszer tömítettségét ezért mindig ellenőrzik a szervizek. Ha valahol szökik a nafta, akkor nagyon nem mindegy, hogy hol. A jobbik eset, amikor csak tömítéseket kell cserélni például a kormányművön, a rosszabbik, amikor a kormánymű fő elemei kopnak el úgy, hogy a tömítettség visszaállítására csak a kormánymű cseréje, vagy teljes felújítása nyújt megoldást.

Itt kell betölteni a szervóolajat (Forrás: WikiHow)

Mint minden folyékony anyag, a kormánymű olaja is bekerül valahol a rendszerbe, erre a célra is van külön betöltő nyílás a motortérben. Ezt a kupakot is kis tartály tetején találjuk meg, ahol ellenőrizhetjük a szintet is. Vessünk néha rá egy pillantást!

Nekem nincs ilyen nyílás

Az újabb kivitelű autókon egyre inkább az elektromos kormányrásegítés a jellemző. Ebben az esetben a kormányzást egy villanymotor segíti, az ilyen autókban nincs szükség szervóolajra.

Fékfolyadék

A személygépkocsiban a fékezéshez is folyadékot használnak. Amikor a fékpedálra lépünk, egy dugattyú segítségével nyomást hozunk létre a rendszerben. A folyadékok összenyomhatatlanok, tehát a rendszer elején (a fékmunkahengerben) kialakult nyomás, majdnem azonnal jelentkezik a fékszerkezetnél.

Ráadásul papucsban...

Ez az olaj azonban szintén meg tud szökni a rendszerből. Közvetlen a fékberendezések előtt a fix csövek, hajlékony vezetékben folytatódnak, hiszen a kasztnihoz képest a futómű mozgásokat végez. A nyomásálló, flexibilis csövek a mozgás, no meg az idő vasfogának hatására megöregszenek és legrosszabb esetben ki is lyukadhatnak. A műszaki vizsgákon ezért árgus szemekkel figyelik, nincsenek-e kirepedezve a fékcsövek. Amennyiben a legkisebb hibát találják rajtuk, azonnal le kell cserélni őket.

A fékfolyadék sem örökéletű. Idővel a folyadék is „öregszik” forráspontja megváltozik. Ennek oka, hogy a levegő nedvességét ez a folyadék képes megkötni. Egy lecsökkent forráspontú fékfolyadék nagy veszélyt rejteget magában: a forrás közbeni légbuborék képződés azt jelenti, hogy a folyadékunk összenyomható lesz és hiába tapossuk a pedált, a fékhatás durván elmarad a várttól, esetleg meg is szűnik.

A te kocsidban mikor cserélték utoljára?

Az általános ajánlás az, hogy a fékfolyadékot 2 évente le kell cserélni a rendszerben. Tapasztalatból mondom, hogy ez a karbantartás a járművek nagy részénél bizony elmarad, úgyhogy ha legközelebb a szervizben járunk, tegyük fel azt az érdeklődő kérdést, hogy hány éves lehet a fékfolyadékunk, vagy ha ennek kiderítésére nincsen lehetőség, akkor méressük meg a forráspontot!

A benzin után ezt kell a leggyakrabban betölteni:

És elérkeztünk az utolsó napirendi ponthoz, ami nem más, mint az ablakmosó folyadék. Ez a roppant egyszerű „szappanos víz” sokkal több problémát képes okozni, mint azt sokan gondolnánk. Hogy mire való, azt mindenki tudja: ha koszos a szélvédő, akkor ráspriccelünk és az ablaktörlő lapátok segítségével lemossuk az ablakot. Igen, de csak akkor, ha nem felejtettük el feltölteni a tartályt. Az ablakmosó tartálya a legnagyobb a motortérben. Fedele egyszerűen hozzáférhető helyen van, általában nem menetes, könnyen nyitható és zárható.

Időben töltsük fel a rendszert

Mit kell beletölteni?

Válaszom meglepő lesz: ablakmosó folyadékot. De nem mindegy, hogy mikor-milyet! Az üzletekben szerencsére nem árulnak mindig mindent, úgyhogy nem nagyon tudunk mellényúlni, most például már két hónapja csak a téli szélvédőmosókat árulják. A hidegben így nem fagy meg a folyadék és a nagy mínuszok idején is le tudjuk csapatni latyakot az ablakról.

Fokozatos átállás

Úgy hallom, hogy a következő hétvégén már kezdődnek a mínuszok. Semmi baj, ha éppen nemrég töltöttük fel még nyári ablakmosóval a tartályt. Vegyünk egy nagy adag téli szélvédőmosót és fokozatosan vegyítsük hozzá a meglévő adaghoz. Aki nagyon kívánja, matekolhat is egy kicsit: ha azt vesszük alapul, hogy a nyári folyadékunk 0 fok alatt megfagy, a télire meg az van írva, hogy -28 fokig rendben van, akkor, ha fele-fele arányban sikerül hígítanunk, jó eséllyel -14 fokig ez garantálja a fagyállóságot. (Nagyon remélem, hogy ennél hidegebbel nem fogunk találkozni idén sem – akik az osztrák Alpok valamelyik falucskájában éjszakáztatják a kocsit, azok azért sűríthetik még a koncentrátumot.)

Mikor fogy ki?

Nyilván csak akkor vesszük észre, hogy nincs több ablakmosónk, amikor a legnagyobb szükség lenne rá. Valamelyik szemből jövő Kamaz beterít lucsokkal, kapunk a kapcsolóhoz, de csak a szivattyú üres kerregését kapjuk. Egy pici előre gondolkodással ez könnyen megelőzhető, ha mégsem voltunk tudatosak, akkor legalább ismerjük magunkat annyira, hogy egy fél flakon mosófolyadék mindig legyen a csomagtartóban betárazva, így egy gyors megállással segíthetünk magukon.

A szerencsésebbeknek persze szól a kocsija, hogy ideje lenne újratölteni a rendszert. Aki még szerencsésebb és nem csak az első, de még a hátsó ablakot is, sőt a fényszórókat is képes tisztítani az autó, azoknak sokkal gyorsabban fog kiürülni a tartály, ezért nekik még felkészültebbnek kell lenni.

Ezt bizony be kell állítani!

Fúvóka kérdés

Az is rettenetesen bosszantó tud lenni, ha a kis spricnik nem jó helyre fújják a mosószert. Sokszor látom például, hogy az előttem álló annyira előzékeny, hogy az én autómra is spriccel egy kicsit. Ismerős az az érzés, amikor fújjuk a szélvédőre a vizet és újfent konstatáljuk, hogy még mindig nem állítottuk be a fúvókákat? Na, akkor most minden sorstárs szánja el magát, és állítsuk be együtt!

A fúvókák irányát úgy a legegyszerűbb beállítani, hogy egy gombostű hegyét a nyílásba illesztjük, és a kívánt irányban elfordítjuk. Két-három finomhangolás után megoldódik a hónapok óta fennálló probléma!

Félretankolás II.

Múlt héten már esett szó a benzin-gázolaj félretankolásról. Jól kiszúrhatunk magunkkal, ha úgy járunk, mint az egyik ismerősöm. Ő a fagyállót töltötte be az ablakmosó tartályába. A fagyálló sokkal sűrűbb massza, mint a víz állagú ablakmosó folyadék. A tartályból ezt nem nagyon lehetett visszaszívni a hosszú gégecső miatt, a szivattyú meg nem erre a sűrűségre van tervezve. Óráig tartott megszabadulni a nem kívánt löttytől, úgyhogy mindig mindent a helyére igyekezzünk betölteni.

Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, kérjünk segítséget a benzinkutasoktól, jobb ma 100 Ft borravalót adni, mint holnap megállni valami banális tévedés miatt az úton.

Nos ma is gondoskodtunk a kellő folyadékbevitelről, kellemes töltögetést mindenkinek.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..