Anyukám is érteni fogja – Ennyire tartjuk be a szabályokat | Autoszektor
közlekedésbiztonság

Anyukám is érteni fogja – Ennyire tartjuk be a szabályokat

2021.02.04.

10 perc egy 3 hónapja fennálló terelésnél fényképezőgéppel.

Amióta Budapest XIII. kerületében tart a Béke utcai csatornaépítés, a Béke utca Rákos-patak és Béke tér közötti szakaszán csak az egyik útpályát használhatják az autósok. A Béke-Tahi utcák kereszteződésében, ami a terelés patak felőli végéhez esik, terelik át az autósokat az eredetileg Újpest felé tartó úttestre.

Forgalmi rend változás

A kereszteződésben eredetileg minden irányból, minden irányba megengedett volt a közlekedés, még a megfordulás is a Béke utcán. A lezárásokkal egyidőben az Újpest felől érkezőket a bal útpályára terelték át, ahol 2x1 sávban haladhat a forgalom. Emellett a külváros felől érkező forgalom számára megtiltották a Tahi utcára való balra kanyarodást, és ahol balra kanyarodni tilos, ott megfordulni is.

Ha nem értjük, nem is tartjuk fontosnak

Két dolog befolyásolja leginkább azt, hogy betartunk-e egy egy szabályt. Az egyik, ha nincs következménye, vagyis a szabályszegést követően nincs, vagy nagyon alacsony annak az esélye, hogy elbukunk és megbüntetnek. Mivel itt még soha nem láttam rendőri ellenőrzést ez az ok fennáll.

A másik ok, hogy nem értjük, miért az a forgalmi rend ami, illetve indokolatlannak tartjuk a szabályt. Ezzel feljogosítjuk magunkat arra, hogy áthágjuk a szabályokat, hiszen az „értelmetlen”. Ez az ok sem kizárt, hiszen a környéken ez a felújítás nagyban felforgatta az életet. A Béke utcát keresztező utcákról nem nagyon lehet balra fordulni. Ez azt eredményezi, hogy elég nagy kerülőt kell tenni akkor, ha valaki a bevezetőszakasz korábbi részein nem fordul balra, ahol még lehet.

Sokan vannak, akik a napi közlekedési rutint nem tervezik. Tele van a fejük a nap egyéb tennivalóival, és csak beülnek a kocsiba és mennek. Aztán a patakhoz érve valószínűleg észlelik az ideiglenesen sárga színnel „felfestett” dupla záróvonalat és a kötelező haladási irány táblákat, azonban nincs idejük az újra tervezésre és végül áthajtanak a kereszteződésen.

Vagy éppen ellenkezőleg, a szabálytalankodás válik rutinná, miután az első egy-két alkalommal az előzőekhez hasonlóan és büntetlenül áthajtottak a tiltott irányban. Ráadásul „segíti” a szabálytalandókat, hogy a kereszteződés viszonylag jól belátható, így a téves képzet keletkezik, hogy a szabálytalan manőverrel nem veszélyeztetnek senkit. (Csak a Béke utcán kifelé haladóknak kell elsőbbséget adni.)

9 perc alatt 6 szabálytalankodó

Sajnos ma reggel lecsúsztam az igazi csúcsidőről, mert csak 9 óra 1 perckor kezdtem a fotózást. A külváros felől érkező sáv már messze nem volt annyira telített, mint 7.30-8.30 között szokott lenni, de így sikerült lencsevégre kapni 9 óra 10 percig, azaz 9 perc alatt 6 szabálytalankodó autóst.

Ezek közül ketten megfordultak a Béke után, négyen pedig balra fordultak a Tahi utcába.

Mivel ezek a manőverek egyszerre két szabály megszegését követelik, az ezért járó büntetést össze is lehet vonni. A kötelező haladási irány megszegését a rendelet 50.000,- Ft-os közigazgatási bírsággal rendeli büntetni, de ne felejtsük el, hogy aki még a záróvonalat is átlépi elvileg számolhat még 10.000,- Ft-al, ami, ha a szabálysértő nem ismeri el a helyszínen, úgy feljelentés alapján ennek duplája is lehet. A fél éven belül visszaesők (ugyanazt a szabálytalanságot többször is elkövetők 2-3 szoros büntetésre is számíthatnak, amennyiben erre fény derül.)

Nem csak a pénztárcánk bánhatja azonban a szabálytalankodást, hanem büntetőpontokat is kapunk. A kötelező haladási irány megszegéséért 4, a záróvonal átlépéséért 2 büntetőpont jár. A büntetőpontok elévülési ideje 3 év. Aki eléri a 18 büntetőpontot, annak fél évre ugrik a jogosítványa, és ennek elteltével is csak akkor kapja vissza, ha igazolt módon részt vett az utánképzésen.

Egy utánképzéssel foglalkozó vállalkozás honlapján azt találtam, hogy a büntetőpontosok utánképzési díj 69.000,- Ft.

De a szabály célja nem a büntetés

Fontos, hogy nem szabad és nem is kell abba bocsátkoznunk, hogy véleményt alkossunk a szabályokról. A szabály, az szabály, be kell tartani. A vizsgált helyszínen a Béke után kifelé tartók egy záróvonal láttán joggal bíznak abban, hogy ott nem lesz keresztirányú forgalom és nem kell arra készülniük, hogy a másik oldalról áthajt valaki.

Adott esetben több baleseti szituáció is kialakulhat. Például a szabálytalankodó nem jól méri fel a közeledő autó sebességét és nem fér a kereszteződésen, kész a baleset. Aztán, ha az érkezők tömött sorokban érkeznek és a szabálytalanságra készülő nem tud áthajtani a kereszteződésen, beragadhat a villamossínekre.

Erről tényleg cikket kellett írni?

Úgy látszik igen. Nem lehet minden kereszteződésbe rendőrt állítani – szól a mondás, de nem csodálkoznék ha az ilyen helyeken előbb utóbb feltűnnének a rendőrök. Ha nincsen szankció, akkor egyre súlyosabb szabálytalanságokat fognak elkövetni a sofőrök, ami több balesethez fog vezetni! Ráadásul az utakon egymásnak is példát mutatunk, az ilyen magatartás pedig ragadós, hiszen, ha más is átmegy, én miért kerüljek?

A szabályok betartása mindig kifizetődő!

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....