Citroën

AMTS hírek: Meseszép veteránok és újdonságok a Citroënnél

2019.03.24.

A francia márka méltó módon ünnepelte a 100. születésnapját a Hungexpón.

A Citroën hazai importőre és márkaklubja összefogott, hogy az AMTS-re egy emlékezetes kiállítást hozzanak össze a centenárium tiszteletére. A felújított veterán autók mellett természetesen a márka új típusait, a DS 7 Crossbacket és a C5 Aircrosst is meg lehetett nézni.

A veteránok:

A Citroën legelső autója 1919 tavaszán, pont 100 éve készült el. Ez volt a Type A, ami már sorozatban készült, és már az „alapmodell” is elektromos fényszóróval, önindítóval és pótkerékkel volt felszerelve. A jellegzetes, nyílfogazású fogaskerék embléma ezen a kocsin már látható volt.  A Type A az akkori idők szokásával ellentétben nem a jómódú arisztokratának és iparmágnásoknak, hanem a középosztály tagjainak kínált modern és gyors közlekedési formát.

A Citroën 5HP volt a második modell, 1922 és 1926 között 83 ezer készült belőle 0,7 literes, 11 lóerős motorral. A bemutatott verzió T3 nevű háromüléses típus és 1924-ben készült.

Ez a Citroën A8 Rosalie 1932-ben készült, a motorja 1450 köbcentiméteres és 36 lóerős. Háromsebességes váltó továbbította az erőt a hátsó kerekek felé.

A Traction a márka egyik leghíresebb típusa. A kiállított 11BN változat 1956-ból származik, a motorja 1,9 literes, négyhengeres és 56 lóerős. A váltója ennek is háromfokozatú, az elektromos rendszere 6 V-os.

Az istennő, azaz a DS jócskán megelőzte korát a szervokormánnyal, a szervofékkel, a szintszabályozós hidropneumatikus rugózással, a félautomata váltóval, a kanyarban elforduló fényszórókkal és az aerodinamikus karosszériával. Ez az 1962-es példány eredeti állapotában van, csak egy fényezést kapott.

A 70-es és a 80-as évek jellegzetes típusa volt a szintén hidropneumatikus felfüggesztésű CX, amely létezett ferdehátú és kombi karosszériával is. A nagyon áramvonalas luxuskocsiból GTi sportváltozat is készült, a gyártás 1974-től 1991-ig tartott, az utód az XM lett.

A leghíresebb és legnagyobb darabszámban eladott Citroën a Kacsa, azaz a 2CV. Ez az 1972-es példány kalandos életű volt, hiszen Magyarországon már egyszer ellopták, és a dabasi bányatóból került elő. A 0,6 literes motor 29 lóerőt ad le, a kézi váltó négyfokozatú.

A Citroën AMI 6 Break 1967-es, a Kacsából származó kéthengeres bokszermotorja 0,6 literes és 32 lóerős. Első tulajdonosa egy francia szőlőtermesztő volt, aki 2013-ig birtokolta. A magyar gazdának csak fényeznie kellett a kocsit, lakatolást nem igényelt. A nem kombi Ami 6 formatervének különlegessége az, hogy a két szélvédő párhuzamosan áll, a kocsi fara profilból ezért Z-betűt mintáz.

A kompakt terepjárók egyik őse a Csendőr filmekből jól ismert Méhari, ami a Kacsa technikájára épült. Ez a példányt a francia hadsereg használta 1978-tól 1990-ig, de persze nem Lütyő felügyelő. A Dyane-ből származó alvázra ABS műanyagból készült kabrió karosszéria, a 600 köbcentis motor 32 lóerős.

A BX a 80-as évek jellegzetes, szögletes formavilágát viseli magán. A kocsi különlegessége a kényelmes és stabil hidropneumatikus felfüggesztés.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....