járműtörténelem
Itthon ismeretlen fogalom volt. Balatoni szállodák parkolóiban gyönyörködhettünk benne, amikor a nyugat-német turisták megérkeztek vele Füredre vagy éppen Almádiba. A Merkur kínálatába nem szerepelt, ahogy a nyugati autó akkoriban megfizethetetlen volt a magyaroknak.
Fotók: Audi AG
1972: Az Audi 80 piacra kerül, és elnyerte az „Év Autója” címet.
Sorozatgyártású bestseller: A mai napig több mint 12,5 millió B1-től B9-ig (Audi 80 és Audi A4) modellt gyártottak
Oliver Hoffmann, az Audi igazgatótanácsának fejlesztésért felelős tagja: "Az Audi 80 megmutatja: a Vorsprung durch Technik ( A haladás technikája) hagyomány az Audinál"
Egy bestseller évfordulója: 1972-ben az ingolstadti székhelyű cég kifejleszti az első Audi 80-ast, amelyet belső nevén „B1”-nek neveznek. Legyen "modern, de nem divatos", megbízható családi autó. Az Audi akkori technológiai igazgatója, Ludwig Kraus és a Volkswagen AG, mint új anyavállalat a hatvanas évek végén állapodott meg ebben. A versenyautó-építéshez hasonlóan a főfejlesztő Kraus is megkéri alkalmazottait, hogy minden egyes alkatrészt vizsgáljanak meg, hogy lássák, hol lehet még megtakarítani a súlyt anélkül, hogy a hosszú távú minőség és szilárdság rovására menne. Az 50 éve gyártásba került, rendkívül könnyű Audi 80 sportos irányíthatóságával és alacsony üzemanyag-fogyasztásával nyűgözi le vásárlóit; ez teszi a megfelelő autóvá a megfelelő időben az 1973-ban kezdődött olajválság idején. „Az év autója” – ez a díj azt mutatja, hogy az Audi 80 a nemzetközi szaksajtót is lenyűgözte.
Oliver Hoffmann, az AUDI AG igazgatótanácsának műszaki fejlesztésért felelős tagja tudja, hogyan kell értékelni elődje, Ludwig Kraus és csapata eredményeit: „Az Audi 80 lenyűgözően mutatja: a Vorsprung durch Technik ( A haladás technikája) hagyomány az Audinál.” Az Audi 80 és utódai mindig is nagyszerű újítások hordozói voltak. A négyhengeres TDI, a quattro hajtás önzáró középső differenciálművel, a duplakuplungos sebességváltó és a sportdifferenciálmű a hátsó tengelyen, és nem utolsósorban az öthengeres vagy turbómotorok, mint az első RS-modellben többször is bizonyították a Vorsprung durch Technik kompetenciáját.
Hartmut Warkuß tervező segített megtervezni az első Audi 80-at az 1970-es évek új objektivitásának stílusában. 1976-ban "stilisztikai vezetővé" léptették elő, és a B, C és D sorozat több generációjának Audi dizájnját alakította ki. Az Audi 80 négy generációja gördült le a gyártósorról 1994/95-ig (B1-től B4-ig); majd az Audi A4 váltja fel – belső nevén B5. Ezzel az ingolstadti cég új nómenklatúrát vezet be autóik számára. Ma készül az Audi A4 ötödik kiadása; A B9 szedán és avant, S és RS modell, valamint Audi A5 kupé, sportback és kabrió változatban is elérhető.
1972-1978: Audi 80 B1 - egy új szegmens alapítója
Az Audi 80 a müncheni nyári olimpia évében ünnepli világpremierjét: 1972 júliusában az ingolstadti cég bemutatta a médiának, majd szeptemberben – a játékok után – a kereskedőknek. A B1 új piaci szegmenst hoz létre, a "kompakt szedánt", röviden B sorozatot. Az új fejlesztésű középkategóriás autó a márka modellkínálatát a négy karikával teszi teljessé. Technológiája számos új megoldást hoz magával, és hamarosan a Volkswagen-csoport számos modelljében megtalálható lesz.
Könnyű szerkezet és egyéb műszaki újítások
A kétajtós alapmodell mindössze 835 kilogrammot nyom – a szigorú könnyűszerkezetes konstrukció Kraus műszaki igazgató egyik specifikációja. 2,47 méteres tengelytávjával és 4,18 méteres hosszával rendkívül kompaktá teszi a szedánt. Detlef Banholzer felfüggesztésmérnök az első, aki alkalmazza a negatív súrolási sugarat egy európai sorozatgyártású járműben – ez a megoldás nagymértékben javítja a fékezési stabilitást. A hidraulikus fékrendszer átlós elrendezésével az Audi az utasok és a többi közlekedő biztonságát tartja szem előtt.
Az Audi 80 motorja hosszirányban a hajtott első tengely előtt, a négyfokozatú váltó mögötte található. Négy egység áll rendelkezésre piaci bevezetésre; a lökettérfogat 1,3 és 1,6 liter, teljesítményük pedig 40 kW (55 LE) és 74 kW (100 LE) között van. A négyhengeres dizájn csúcspontja, amely éppolyan könnyen forog, mint nem bonyolult, a fogasszíjjal meghajtott felső vezérműtengellyel és karbantartást nem igénylő szelepemelőkkel történő szelepvezérlés. Ludwig Kraus fejlesztési vezető állt elő egy moduláris sorozat ötletével, és négyhengeres OHC-motort tervezett hozzá - az OHC az "OverHead Camshaft" rövidítése, a felső vezérműtengellyel rendelkező motorokhoz. Ez a Franz Hauk technikus és csapata által kifejlesztett motor belsőleg EA 827 néven vált ismertté, és a VW csoport leggyakrabban gyártott egysége lett.
Megválasztották "Az év autójának 1973" és egyben bestsellernek is
Az OHC-motorok új generációjával és számos műszaki jellemzőjével az Audi 80 gyorsan értékesítési sikerré vált az ingolstadti vállalat számára: a gyártás 1978 végére, több mint egymillió B1-es modell gördült le a futószalagról. A nagy kereslet miatt az ingolstadti gyár gyártókapacitásai hamarosan már nem voltak elegendőek, a gyártásba bevonták a Volkswagen wolfsburgi és emdeni üzemét.
A B1-ben rejlő sportos potenciál már 1973-ban megmutatkozott a Giorgio Giugiaro által tervezett Asso di Picche kupé-tanulmányban, amelyet Karmann karosszériaépítő valósított meg. Az Audi 80 GT-t 1973-ban sorozatgyártásba kezdték, és 1975 októberében az Audi 80 GTE-re váltották: motorja 81 kW-ot (110 LE) tudott. Az új csúcsmodell menetteljesítményével már sejteti azt a dinamizmust, amelyet az Audi hamarosan fejleszt. 1976-ban a B1 arculatváltást kapott, amely a szedánnak nagyméretű blokkfényszórókat adott, és közelebb hozta az Audi 100 új generációjához. Az Audi 80 – könnyű, ezért üzemanyag-takarékos – különösen az 1973-as olajválság után válik nagyon népszerűvé az USA-ban is, ahol Fox (Róka) néven árulják.