Yamaha

Amikor a Yamaha utcára vitte a Forma-1-et

2021.03.12.

Sokan ledobták a szíjat a Mercedes-AMG Project One-jától, pedig a Yamaha már 1994-ben utcára vitte volna az akkori V12 versenytechnikát. Borsos árcédulája és a japán gazdasági válság végül elvitte a projektet.

Nem is lehetne szebben bemutatni a 90-es éveket, mint a Yamaha OX99-11 sztorijával. A szupersportautóval, amivel a japán motorgyár szerette volna utcára vinni a Forma-1 világát. Azonban ne szaladjunk ennyire előre, kezdjük a sztorit 1989-ben, amikoris a Yamaha hivatalos motorbeszállító lett a Forma-1-ben. Ekkor még masszívan az utánozhatatlan hangzású V12-es motorokat gyűrték a mezőnyben, az itt szerzett tapasztalatokat pedig szerette volna kamatoztatni a japán motorgyár a közutakon is.

Szóval 1992-ben felkérték két brit alvállalkozásukat, az Ypsilon Technologyt és az IAD-ot, hogy tervezzenek egy olyan utcai sportautót, amiben méltó helyet kaphatna egy 3,5 literes, tizenkéthengeres erőforrás. Ahogy az együléses versenyautók, úgy az OX99-11 is szénszálas monocoque vázat kapott, ami köré F1 autókat idéző, rendkívül jó leszorítóerőt biztosító elemeket rajzoltak. Tulajdonképpen az egész orra egy légterelő, illetve a tetőkúp is ismerős lehet a versenypályákról, ahonnan a középen elhelyezett motor kapja a levegőt.

A visszafolytott F1 motor itt 400 lóerőt teljesített a mindössze 1150 kg-os kaszniban, és simán elforgott 10 000 fordulat/percig. Végsebessége a pletykák szerint 350 km/h környékén volt, és 3,2 másodperc alatt volt 100-on, ami akkoriban elég komoly adat volt. Először együlésesnek tervezték, a kor szellemében vadászgép inspirálta a műszerfal elrendezését, viszont a Yamaha kérésére végül betuszkoltak félig eltolva, valamivel a pilóta mögé egy utasülést is. Meglehetősen furcsa a féloldalra nyíló ajtómegoldás is, ahol egybenyílik a kaszni egy része a kúp alakú üveg felülettel. Annyira komolyan vették a projektet, hogy 1994-től a sorozatgyártását tervezték, azonban végül mindössze három prototípus készült. Egy piros, egy sötétkék és egy fekete.

Ennek több oka is volt. Egyrészt a Yamaha nem tudott megegyezni a költségekről az IAD-dal, úgyhogy egy ponton túl az Ypsilion Technology egyedül vitte a projektet, viszont erőforrás hiányában nem tudtak időben elkészülni a végső tervekkel. Ráadásul ekkor ütött be Japánban a gazdasági válság, ezért a Yamaha úgy gondolta, hogy elbukják a potenciális vásárlókat, akik képesek lettek volna kifizetni több mint 800 000 dollárt, mai árfolyamon átszámítva kb. 384 millió forintot egy ilyen F1 motoros méregzsákért. Egyébként a videók tanulsága szerint legutóbb 2016-ban elővették mind a három modellt Japánban, és kicsit megjáratták őket.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....