autópiac
Elvetélt hazai kísérletek és szerencsétlen külföldi társkeresések után maradt az import, ám a KGST szakosodás miatt Magyarországnak egykor a buszgyártás jutott, személykocsit külföldről kellett beszerezni, ami a szocialista országokból nehéz volt, hiszen saját piacuk igényeit sem tudták kielégíteni. A korlátozott konvertibilis valuta miatt pedig igen csak szűk volt a devizás importlehetőség.
A nyugati járműgyártók jelentkezéseit sorra megfúrta a szovjet vezérlésű magyar politikai vezetés, így évtizedeken át álom maradt a Made in Hungary személyautó.
Állami vezetők és pártfunkcionáriusok flottája Forrás: Fortepan/Bojár Sándor
Tartós konvertibilis valutahiány jellemezte az 1960-as és 70-es évek Magyarországát, ahol sok mindent nem lehetett megvenni forintért. A KGST (Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa) országok egymás közötti kereskedelmét rubel-elszámolás jellemezte, ami úgy nézett ki, hogy egy Ikarus buszért általában tíz Zsigulit kapott az ügyletet intéző kereskedelmi vállalat. A hiteles az adat a legendás mérnöktől és a MOGÜRT szakember Dr. Körmendi Gusztávtól származik.
A szállítmányt a Merkur értékesítette, pontosabban sorszám alapján osztotta szét. Az átlagembernek 4-5 évet kellett várnia, néhány kivételezett ennél jóval gyorsabban jutott új személyautóhoz.
A partkáderek, élsportolók, művészek mellett az átlagpolgár akkor lepődött meg igazán, amikor rendkívüli értesítést kapott a rendkívüli lehetőségről, mely szerint meglévő előjegyzésének módosítását ajánlotta fel a Merkur.
Fiatok a Merkur telepen Forrás: Fortepan/FŐFOTÓ
Ez azt jelentette, hogy a szállítási időben éveket csúszó Trabant, Zsiguli, Wartburg helyett Fiat, Renault, VW kocsit választhatott. Természetesen jóval drágábban, de ezt a lehetőséget így is szinte mindenki kihasználta, mert sokan az átvétel után azonnal túladtak vadonatúj autójukon, mert az ínség miatt a hivatalos árnál 30-40 százalékkal több pénzt kaptak érte.
Később ezt úgy próbáltak a hivatalos szervek korlátozni, hogy új kocsit egy éven belül nem lehetett átírni a tulajdonost, ekkor készült talán a legtöbb autós zsebszerződés.
A kemény valuta hiányát nem csak az autószektor érezte meg, komoly kapcsolatok kellettek hifi berendezések, kamerák és más nyugati meg japán cuccok beszerzéséhez is. Olykor kiemelt szerkesztőségek profi fotósainak felszerelése geodéta eszközként érkezett, mert arra lehetett dollárt igényelni és kamerákat, objektíveket beszerezni a mindkét műfajban profi japán márkától.
Új 850-es átadása a Védgát utcai telepen Forrás: Fortepan/FŐFOTÓ
A új gazdasági reform évé követően egyre több külkereskedelmi bartermegállapodásnak köszönhetően érkezett 1968-ban 8 ezer Fiat 500-ast és Fiat 850-est, 400 Renault R 4-es és az Év autója címet elnyert R16-ost, valamint 5 ezer Volkswagen Bogarat importált a MOGÜRT,
A 850-es Fiat Coupék többségét különösen a focipályák környékén lehetett látni, ilyenje volt például az Újpesti Dózsa legendás focistájának, Fazekas László és a Vasas csatár Müller Sándornak. Szóval elsősorban kivételezettek élvezhették a kínálatbővülést, meglévő előjegyzésük módosítását szovjet Zsiguliról torinói Fiat modellre.
Idézetek a Merkúr által évente megjelentetett Autóvásárlók kézikönyve 1971-és kiadásából;
“Típuslista leendő autótulajdonosoknak
A megrendelhető személygépkocsik választékát ma még a mindenkori beszerzési lehetőségek szabják meg. Vállalatunk arra törekszik, hogy a lehetőségekhez mérten minél teljesebben kielégítse Vásárlóink differenciált igényeit. A fejlődés ezen a téren vitathatatlan, hiszen valószínűleg Ön is tudja, hogy néhány évvel ezelőtt a kevés megrendelhető típus nem ős nyújtott választási lehetőséget. Nem is olyan régen 7, ma 18 típus közül választhatnak kedves Vásárlóink. Éppen azért, mert a megrendelhető gépkocsik választéka mindenkori beszerzési lehetőségeink függvénye, időnként egy/egy típus előjegyzését kénytelenek vagyunk szüneteltetni. Reméljük azonban, hogy erre az intézkedésre a jövőben egyre ritkábban kerül sor. Célszerű azonban, ha kedves Vásárlóink a megrendelni kívánt kocsi kiválasztása előtt vagy autószalonjainkban, vagy az Országos Takarékpénztár fiókjainál, illetve a Takarékszövetkezeteknél tájékozódnak az előjegyezhető
típusokról.
Nézzük tehát a magánautósok részére jelenleg rendelkezésre álló választékot.
Fiat 500 Limousine 56 000 Ft
Fiat 850 Sport Coupe 103 000 Ft
Moszkvics 412-és 80 000 Ft
Polski Fiat 125/1300-as 98 000 Ft
Polski Fiat 125/1500-as 110 000 Ft
Renault 4-és 82 000 Ft
Renault R16 TL 138 000 Ft
Skoda S100-as 72 000 Ft
Trabant 601 Limousine 46 000 Ft
Trabant 601 Combi. 50 000 Ft
VW 1300-as 100 000 Ft
Warsawa 223 Limousine 82 000 Ft
Warsawa Combi 89 000 Ft
Wartburg 353 Limousine 68 000 Ft
Wartburg de Lux 74 000 Ft
Wartburg Tourist 78 000 Ft
Zaporozsec ZAZ 966-os 58 000 Ft
Zastava 750M 65 000 Ft
Zsiguli 80 000 Ft „
A 2101-es szovjet Zsiguli modellel záruló lista nem sokáig volt aktuális, mert "lapzárta" után még ez a kiegészítés került a kiadványba:
“Kedves Vásárlónk!
Kézikönyv új kéziratának nyomdába adasa után jelent meg az Országos Anyag- és Árhivatal elnökének 5/197-. (ÁT 28) sz. utasítása, mely a nyugati személygépkocsik maximált fogyasztói árát - a tőkés szállító vállalatok által végrehajtott áremelkedések, illetve a beszerzési árak növekedése miatt - hatályon kívül helyezi. A jövőben ezért - a felsorolt okok miatt - a tokes eredetű személygépkocsik fogyasztói ára a mindenkori beszerzési árak függvényében alakulnak.
A rendelet értelmében tehát a kézikönyv 7. oldalán található típuslista az új fogyasztói árak szerint a következőképpen módosul;
Fiat 500 Limousine 61 000 Ft
Fiat 850 Sport Coupé. 106 000 Ft
Renault R4-és 83 600 Ft
Renault R16-os 152 900 Ft
VW Bogár 112 000 Ft”
Volga mellett Ferrari a Röppentyű utcában Fotó: Urbán Tamás/Fortepan
A hetvenes években Blaupunkt rádiómagnó és egyéb kurrens termékek mellett személyautókat is értékesített az IKKA, mely igazolt - többnyire külföldi rokonok által átutalt – dollár/nyugatnémet-márka ellenében - hiteles ajándékozási levél – kíséretében BMW, Opel, VW modelleket lehetett venni itthon, magánemberként.
Az állami hivatalok és pártintézmények ennél jóval egyszerűbben juthattak Mercedeshez. Az autókölcsönzők pedig a külföldi turisták devizájából szerezhették be bérkocsijaikat: a Volántourist rent-a car flottájában szerepelt Fiat, Peugeot, Plymouth, Volvo.
Lecserélésükkor ezek többnyire a Merkur hivatalos használt autótelepeire kerültek, ahol a vámhivatal és bűnügyi szervek által lefoglalt kocsikat árverésen keresztül értékesítették.
Lada, Dacia és Trabant a Martinelli téri autószalonban Fotó: Bojár Sándor/Fortepan
Martinelli téri autószalon Fotó: Bojár Sándor/Fortepan
1985-ben újabb nyugati importmodellekkel bővült a Merkur-kínálat, igaz, továbbra is csak átmenetileg és korlátozott mennyiségben lehetett hozzájutni néhány száz Volkswagen Golfhoz, Ford Escorthoz és Fiat Unohoz.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!